(فقه) اجاره ای است که ایجاب و قبول (یا فقط ایجاب یا قبول) آن غیر لفظی گفته ا ند دراجاره خدمات اجاره معاطاتی غیر قابل تصور است . بهمین جهت اگر کسی بدیگری دستور انجام کاری را بدهد و آن شخص بدون گفتن چیزی که حاکی از قبول دستور مز بور باشد اقدام با نجام آن کارکند این عمل حقوقی را ( که عرفأ اجاره خدمات است) اجاره نمیدانند بلکه بعضی آنرا “اباحه منفعت بعوض ” دانسته اند و بعضی آنرا ” امر معاملی موجب ضمان” دا نست ا ند و عجیب این است که قا نون مدنی نیزتحت عنوان استیفاء از نظراخیر پیروی کرده است (ماده ۳۳۶ ق- م) و آنرا از اسباب ضمان قهری دانسته است (ماده ۳۰۷ ق- م) در حالیکه مطابق ماده ۱۸۳ قانون مدنی این عمل عقد است.