فصل اول ـ کلیات
ماده ۱ ـ به منظور ایجاد، توسعه و تقویت اشتغال و کارآفرینی و حمایت از فرصت های شغلی ایثارگران شامل خانواده شاهد (پدر، مادر، همسر و فرزند)، جانبازان و آزادگان و همسر و فرزندان آنان، صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران که در این اساسنامه به اختصار «صندوق» نامیده میشود به عنوان مؤسسه عمومی غیردولتی وابسته به بنیاد شهید و امور ایثارگران با شخصیت حقوقی، مالی و اداری مستقل تشکیل و براساس مفاد این اساسنامه فعالیت میکند.
ماده ۲ ـ مرکز اصلی صندوق در تهران است و در مراکز استانها با تصویب هیأت امنا میتواند شعبه یا نمایندگی ایجاد نماید.
ماده ۳ ـ وظایف و اختیارات صندوق به شرح زیر تعیین میشود:
الف ـ اعطای تسهیلات خوداشتغالی و حمایت از کارآفرینان در راستای توانمندسازی و ایجاد اشتغال برای ایثارگران.
ب ـ اعطای تسهیلات اعتباری به صورت قرضالحسنه و کم سود به اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ایجاد فرصتهای شغلی جدید برای ایثارگران.
ج ـ کمک به تأمین منابع مالی جهت فعالیتهای زیرساخت اشتغال و اجرای برنامههای حمایت از مجریان طرحهای خوداشتغالی و کارآفرینی برای ایثارگران.
د ـ کمک به تأمین و پرداخت یارانه سود و کارمزد به مجریان طرحهای اشتغالزا و کارآفرینی ایثارگران واجد شرایط.
تبصره ـ اجرای وظایف و اختیارات فوق با رعایت سیاستهای شورایعالی اشتغال صورت خواهد گرفت.
ماده ۴ ـ منابع مالی صندوق عبارت است از:
الف ـ بودجه عمومی دولت
ب ـ وجوه برگشتی از محل اقساط وامهای اشتغال پرداختی به ایثارگران (وجوه اداره شده)
ج ـ سایر منابع بـنیاد شهید و امور ایثارگران (منابع داخلی بنیاد شهید و امور ایثارگران)
د ـ هدایا و کمکهای نقدی و غیرنقدی اشخاص حقیقی و حقوقی
فصل دوم ـ ارکان صندوق
ماده ۵ ـ ارکان صندوق به شرح زیر تعیین میشود:
الف ـ هیأت امنا
ب ـ هیأتمدیره
ج ـ مدیرعامل
د ـ بازرس
ماده ۶ ـ اعضای هیأت امنای صندوق به شرح زیر تعیین میشود:
الف ـ رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران (رئیس)
ب ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا معاون ذیربط وی
ج ـ وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یا معاون ذیربط وی
د ـ وزیر اموراقتصادی و دارایی یا معاون ذیربط وی
هـ ـ رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور یا معاون ذیربط وی
و ـ رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا معاون ذیربط وی
ز ـ یک نفر از ایثارگران متخصص و آشنا به موضوع اشتغال و کارآفرینی به انتخاب مرکز تشکلهای ایثارگران
تبصره ـ یکی از معاونان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به انتخاب ایشان به عنوان دبیر هیأت امنا تعیین میشود.
ماده ۷ ـ جلسات هیأت امنای صندوق حداقل سالی دو بار با دعوت رئیس هیأت امنا و یا با تقاضای مدیرعامل تشکیل خواهد شد.
ماده ۸ ـ وظایف و اختیارات هیأت امنا به شرح زیر تعیین میشود:
الف ـ نظارت بر فعالیتهای صندوق و سیاستگذاری و تعیین خط مشی صندوق.
ب ـ بررسی و تصویب برنامههای اجرایی سالانه صندوق به پیشنهاد هیأتمدیره.
ج ـ تصویب بودجه سالانه و متمم و اصلاحیه آن، صورتهای مالی و تشکیلات صندوق.
د ـ تأیید پیشنهاد اصلاح اساسنامه و ارایه آن به هیأت وزیران جهت طی مراحل قانونی تصویب.
هـ ـ تأیید پیشنهاد انحلال صندوق و ارایه آن به مراجع قانونی.
و ـ تصویب ایجاد شعبه و نمایندگی و تغییر اقامتگاه قانونی صندوق.
ز ـ انتخاب و عزل و قبول استعفای اعضای هیأتمدیره.
ح ـ بررسی گزارشهای سالانه هیأتمدیره.
ط ـ تصویب آییننامههای مالی، معاملاتی، اداری و استخدامی و سایر آییننامههای مورد نیاز صندوق، با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
ی ـ بررسی و تصویب سایر مواردی که از طرف هیأتمدیره پیشنهاد میگردد.
ک ـ سایر وظایف و اختیاراتی که طبق این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط به عهده هیأت امنا میباشد.
ماده ۹ ـ در موارد ضروری جلسات هیأت امنا به طور فوقالعاده به پیشنهاد رئیس هیأت امنا یا به درخواست هیأتمدیره تشکیل خواهد شد.
ماده ۱۰ ـ جلسات هیأت امنا با حضور رئیس و چهار نفر از اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آرای حاضرین معتبر خواهد بود.
ماده ۱۱ ـ هیأتمدیره مرکب از پنج نفر عضو است که دو نفر آن عضو علی البدل میباشد و از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد رئیس هیأت امنا و تصویب هیأت امنا برای مدت سه سال انتخاب و با حکم رئیس هیأت امنا منصوب میشوند. هیأتمدیره در اولین جلسه از بین اعضای خود یک نفر را به عنوان رئیس هیأتمدیره انتخاب مینماید.
تبصره ۱ ـ انتخاب مجدد اعضای هیأتمدیره برای دوره یا دورههای بعد بلامانع است.
تبصره ۲ ـ جلسات هیأتمدیره حداقل هر ماه یکبار با دعوت کتبی رئیس هیأتمدیره تشکیل و با حضور حداقل سه نفر از اعضا رسمیت مییابد و تصمیمات آن با اکثریت آرا معتبر خواهد بود.
تبصره ۳ ـ شرکت اعضای هیأتمدیره در جلسات الزامی است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیأتمدیره و بدون اطلاع قبلی تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه غیر متوالی (در طول یک سال) در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.
تبصره ۴ ـ در صورت فوت، استعفا، عزل، حجر و یا هرگونه ممنوعیت قانونی هر یک از اعضای هیأتمدیره، هیأت امنا مطابق مقررات این اساسنامه تصمیمگیری خواهد نمود.
ماده ۱۲ ـ وظایف و اختیارات هیأتمدیره به شرح زیر تعیین میشود:
الف ـ پیگیری و اجرای مصوبات و امور محوله از سوی هیأت امنا.
ب ـ انتخاب و پیشنهاد مدیرعامل به رئیس هیأت امنا به منظور انتصاب.
ج ـ پیشنهاد آییننامه اجرایی و دستورالعمل نحوه پرداخت تسهیلات اشتغال، به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت تصویب.
د ـ تهیه و تنظیم برنامه و بودجه و خطمشی سالانه صندوق و ارایه به هیأت امنا برای تصویب.
هـ ـ ارایه پیشنهاد اصلاح اساسنامه به هیأت امنا.
و ـ ارایه پیشنهاد انحلال صندوق به هیأت امنا.
ز ـ تصویب گزارشهای مربوط به عملکرد و صورتهای مالی صندوق که توسط مدیرعامل به صورت سالانه یا فوقالعاده ارایه میشود.
ح ـ ارایه گزارش سالانه به هیأت امنا و گزارش مالی به حسابرس مستقل و بازرس.
ط ـ اتخاذ تصمیم نسبت به عقد قرارداد با سازمانها، مؤسسات دولتی و نهادهای عمومی، بانکها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و تغییر، تبدیل، فسخ و اقاله آن در چارچوب قوانین و مقررات مربوط.
ی ـ اتخاذ تصمیم و پیگیری در مورد وصول مطالبات صندوق.
ماده ۱۳ ـ مدیرعامل از بین اعضای هیأتمدیره یا خارج از آن برای مدت سه سال از میان افراد دارای شرط وثاقت و امانت به پیشنهاد و انتخاب هیأتمدیره و توسط رئیس هیأت امنا منصوب میگردد و انتصاب مجدد وی برای دورههای بعد بلامانع است.
ماده ۱۴ ـ مدیرعامل در حدود اختیاراتی که از طرف هیأتمدیره و در چارچوب اساسنامه به وی تفویض میگردد نماینده صندوق محسوب شده و دارای وظایف و اختیارات زیر میباشد:
الف ـ اجرای مصوبات هیأتمدیره و انجام امور اجرایی صندوق.
ب ـ نمایندگی صندوق در مقابل اشخاص حقیقی یا حقوقی و مراجع قضایی و قانونی و دستگاههای دولتی و غیردولتی و نیز اقامه هرگونه دعاوی حقوقی و جزایی و دفاع از دعاوی مطروحه در محاکم در خصوص حقوق و منافع صندوق با حق توکیل مکرر به غیر.
ج ـ ارایه پیشنهاد صلح و سازش و ارجاع دعوا به داوری و استرداد دعوا به هیأتمدیره با رعایت قوانین و مقررات مربوط.
د ـ تهیه و تنظیم بودجه سالانه و صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه برای ارایه به هیأتمدیره.
هـ ـ افتتاح و بستن حساب در بانکها و مؤسسات اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی
جمهوری اسلامی ایران با انجام تشریفات قانونی و رسیدگی به حسابهای مالی و وصول مطالبات با تصویب هیأتمدیره.
و ـ انعقاد هرگونه قرارداد به نام صندوق با رعایت ماده (۱۶) این اساسنامه و سایر
قوانین و مقررات مربوط.
ماده ۱۵ ـ هیأت امنا، سازمان حسابرسی و یا یکی از مؤسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی را به عنوان حسابرس مستقل و بازرس اصلی و یک مؤسسه دیگر را به عنوان حسابرس و بازرس علیالبدل برای مدت یک سال انتخاب مینماید.
فصل سوم ـ سایر مقررات
ماده ۱۶ ـ کلیه قراردادها، چکها، اسناد و اوراق مالی و اعتباری و اسناد تعهدآور صندوق با امضای ثابت مدیرعامل و یکی دیگر از اعضای هیأتمدیره به تعیین هیأتمدیره همراه با مهر صندوق معتبر خواهد بود و سایر اسناد و مکاتبات با امضای مدیرعامل، معتبر است.
ماده ۱۷ ـ سال مالی صندوق از اول فروردین هر سال تا پایان اسفند همان سال می باشد. اولین سال مالی از بدو تأسیس تا پایان اسفند ماه همان سال میباشد.