آیین نامه تشکیلات مرکز اطلاعات مالی

ماده ۱ ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:
۱ ـ قانون: قانون مبارزه با پولشویی ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ و اصلاحات بعدی آن.
۲ ـ شورای­ عالی: شورای­ عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم موضوع ماده (۴) قانون.
۳ ـ رییس شورای­ عالی: وزیر امور اقتصادی و دارایی موضوع ماده (۴) قانون.
۴ ـ دبیرخانه: دبیرخانه شورای­عالی.
۵ ـ مرکز: مرکز اطلاعات مالی موضوع قانون.
ماده ۲ ـ مرکز مؤسسه دولتی تابع وزارت امور اقتصادی و دارایی و دارای استقلال اداری و مالی است.
ماده ۳ ـ رییس مرکز از میان افراد دارای حداقل مدرک کارشناسی ارشد و ده سال سابقه مدیریتی یا قضایی مرتبط و با رأی حداقل دو سوم اعضای شورای­عالی و با حکم رییس شورای­عالی به این سمت منصوب می‌گردد. دوره ریاست چهار سال و تجدید آن برای یک بار مجاز است.
تبصره ۱ ـ رییس مرکز مدیریت کلیه فعالیت‌های مرکز و دبیرخانه شورای­عالی را برعهده دارد.
سطح سازمانی رییس مرکز، معاون وزیر خواهد بود.
تبصره ۲ ـ کلیه کارکنان مرکز توسط رییس مرکز تعیین می­شوند.
تبصره ۳ ـ تشکیلات تفصیلی مرکز و اصلاحات آن در چهارچوب این آیین‌نامه به پیشنهاد رییس مرکز به تصویب رییس شورای­عالی می‌رسد.
تبصره ۴ ـ در صورت نیاز، به پیشنهاد رییس مرکز و تصویب رییس شورای­عالی،
واحد اطلاعات مالی در مراکز استان‌ها تشکیل خواهد شد.
ماده ۴ ـ با هدف پیشگیری و مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم در کشور، وظایف و اختیارات مرکز به شرح زیر است:
۱ ـ دریافت، گردآوری، نگهداری و تجزیه و تحلیل و ارزیابی اطلاعات و بررسی معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۲ ـ ردیابی وجوه و انتقال اموال با رعایت ضوابط قانونی و گزارش معاملات و عملیات مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۳ ـ بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی‌ها و عملیات مشکوک اشخاص در گزارش‌های واصله و ارسال آنها به مراجع ذی‌صلاح قضایی در مواردی که به احتمال قوی صحت دارد و یا محتمل آن از اهمیت برخوردار است.
۴ ـ توقیف و جلوگیری از نقل و انتقال وجوه یا اموال مشکوک به پولشویی و تأمین مالی تروریسم به ترتیب مقرر در تبصره (۱) ماده (۷) مکرر قانون.
۵ ـ تدوین آیین‌نامه‌های مربوط به روش‌ها و مصادیق گزارش معاملات مشکوک و اعمال موضوع قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن و ارجاع به مراجع ذی‌ربط جهت تصویب در هیأت وزیران.
۶ ـ همکاری با اشخاص، سازمان‌ها، نهادها یا دستگاه‌های دولتی و سازمان‌های مردم نهاد که در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم فعالیت می‌کنند.
۷ ـ تهیه برنامه‌های آموزشی در زمینه آثار زیانبار پولشویی و تأمین مالی تروریسم، شیوه‌های متداول در انجام جرایم مذکور و ابزارهای پیشگیری از آن، از طریق شورای­عالی پیشگیری از وقوع جرم.
۸ ـ پیگیری ایجاد کارگروه ملی ارزیابی خطرپذیری (ریسک) و کارگروه‌های تخصصی ذیل آن جهت تدوین سند ملی ارزیابی خطرپذیری (ریسک) و تهیه برنامه اقدام مبتنی بر آن جهت ابلاغ به اشخاص مشمول و تهیه گزارش سالانه پیشرفت برنامه اقدام و ارایه آن به شورای عالی.
۹ ـ انجام اقدامات مقتضی درخصوص نظارت، ارزیابی و رتبه‌بندی اشخاص مشمول قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن.
۱۰ ـ بررسی و اعلام­نظر درخصوص صلاحیت حرفه‌ای مسئولان واحدهای مبارزه با پولشویی در اشخاص مشمول براساس اهمیت واحد.
۱۱ ـ همکاری و تبادل اطلاعات با مراکز مشابه در سایر کشورها، سازمان‌ها، مجامع منطقه‌ای، بین‌الدولی و بین‌المللی ذی‌ربط مطابق قوانین و مقررات.
۱۲ ـ تهیه و تنظیم اصول راهنما و ارایه مشاوره به اشخاص مشمول جهت رعایت حسن اجرای مقررات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۱۳ ـ تهیه و ارسال منظم گزارش‌هایی درباره اقدامات انجام شده و ارایه پیشنهادهای مربوط به شورای­عالی و شورای­عالی پیشگیری از وقوع جرم.
۱۴ ـ نظارت و پیگیری مصوبات شورای­ عالی تا حصول نتیجه.
۱۵ ـ انجام اقدامات مقتضی جهت ردیابی اشخاص حقیقی یا حقوقی مرتبط با جرایم پولشویی و تأمین مالی تروریسم در خارج از کشور در چهارچوب قوانین مربوط.
۱۶ ـ اعمال نظارت لازم بر کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن طبق قوانین مذکور و آیین‌نامه‌های مصوب هیأت وزیران در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و ارزیابی و تهیه و تنظیم گزارش‌های نظارتی جهت ارایه به شورا.
۱۷ ـ درخواست و اخذ اطلاعات موردنیاز در اجرای قانون از کلیه اشخاص موضوع
مواد (۵) و (۶) قانون.
۱۸ ـ استعلام برخط از دستگاه‌های موضوع بند (ب) ماده (۷) مکرر قانون در مورد اطلاعات تکمیلی مرتبط با معاملات و تراکنش‌های مالی مشکوک به پولشویی.
۱۹ ـ دسترسی به سامانه‌های جامع اطلاعات هویتی و اقتصادی اشخاص جهت بررسی و ارزیابی نحوه تحصیل و مشروعیت دارایی‌ها و عملیات مشکوک اشخاص.
۲۰ ـ برنامه‌ریزی و تمهید مالی، حقوقی، اداری و استخدامی (مادی و معنوی) برای حمایت از کارکنان شاغل در مرکز متناسب با مخاطرات و حساسیت‌های مشاغل مزبور.
۲۱ ـ طراحی و استقرار نظام جامع آمار و اطلاعات درخصوص موضوعات مربوط به مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم اعم از آرای صادره از مراجع قضایی در این خصوص، سوابق اشخاص، فهرست اموال مسدود یا توقیف شده و سایر اطلاعات.
۲۲ ـ انجام اقدامات مقتضی جهت انعقاد یادداشت تفاهم با سایر کشورها در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۲۳ ـ امکان استفاده از کمک‌های فنی سازمان‌های بین‌المللی مرتبط در زمینه مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم.
۲۴ ـ حضور فعال در مجامع بین‌المللی و برنامه‌ریزی جهت تشریح اقدامات کشور و دفاع از مواضع جمهوری اسلامی ایران.
۲۵ ـ اجرای سیاست‌ها و تصمیمات شورای­عالی و اداره امور دبیرخانه‌ای آن.
۲۶ ـ انجام سایر وظایف محوله از سوی شورای عالی در چهارچوب قانون و قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ و اصلاحات بعدی آن.
ماده ۵ ـ در استخدام و بکارگیری نیروی انسانی در مرکز اعم از رییس، معاونین و کارکنان، رعایت شرایط عمومی مندرج در قوانین ذی‌ربط و تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون الزامی است.
تبصره ۱ ـ تمام مشاغل سازمانی مرکز و واحدهای زیر مجموعه آن در زمره مشاغل حساس محسوب شده و تابع مقررات مربوط خواهند بود.
تبصره ۲ ـ این مرکز مشمول افزایش امتیازات و فوق‌العاده‌های موضوع مواد (۶۵)، (۶۶)، (۶۸)، (۷۱) و سایر مواد مرتبط قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ ـ می‌باشد.
ماده ۶ ـ دبیرخانه در مرکز مستقر خواهد بود و صرفاً انجام وظایف دبیرخانه‌ای زیر را تحت نظر دبیر شورای عالی بر عهده خواهد داشت:
۱ ـ برنامه‌ریزی و انجام کلیه امور اداری دبیرخانه‌ای و کارشناسی موردنیاز شورای­ عالی از جمله برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسات، تهیه و تنظیم دستور جلسات، تنظیم و ابلاغ مصوبات و ارایه گزارش نتایج به شورای­عالی.
۲ ـ تهیه گزارش از نحوه اقدامات اشخاص مشمول نسبت به مصوبات شورای عالی جهت ارایه به مسئولین ذی‌ربط.
۳ ـ تهیه آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابط اجرایی لازم جهت هماهنگی و هدایت
دستگاه‌های ذی‌ربط در امر مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم و پیگیری اجرای کامل قانون به ویژه در موارد جمع‌آوری، پردازش و تحلیل اخبار، اسناد، مدارک، اطلاعات و گزارش‌های واصله، ایجاد سامانه­های هوشمند، شناسایی معاملات مشکوک و گزارش­دهی و ابلاغ آن به اشخاص مشمول.
۴ ـ تدوین و پیشنهاد راهبردهای مقتضی درخصوص اجرای قانون برای بررسی و تصویب به شورا.
۵ ـ تهیه و پیشنهاد پیش­نویس آیین­نامه­های لازم درخصوص اجرای قانون با همکاری کارگروهی متشکل از نمایندگان سازمانهای عضو شورا برای تصویب به هیأت وزیران.
تبصره ۱ ـ رییس مرکز، دبیر شورای­ عالی است.
تبصره ۲ ـ ساختار داخلی دبیرخانه متناسب با حجم فعالیت­ها در تشکیلات تفصیلی مرکز پیش­بینی می­گردد.
تبصره ۳ ـ تهیه گزارش­های موضوع این ماده جهت ارایه به شورای عالی (از وظایف دبیرخانه) از طریق رییس مرکز و به وسیله واحدهای ذی­ربط اجرایی مرکز تهیه و به شورای عالی ارایه می­گردد.
تبصره ۴ ـ پرداخت حق­جلسه برای اعضای شورای­عالی و نیز اعضای کارگروه­های کارشناسی تشکیل­یافته ذیل این شورا مطابق با پیشنهاد دبیر شورای­عالی و تأیید رییس شورای­عالی و در چارچوب قوانین و مقررات مربوط خواهد بود.
ماده ۷ ـ کلیه دستگاه­های اجرایی و قوای سه گانه و نیروهای نظامی و انتظامی به‌استناد تبصره (۲) ماده (۷) مکرر قانون در صورت درخواست مرکز مکلفند در راستای تأمین کارکنان مرکز همکاری لازم را داشته باشند.
ماده ۸ ـ سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است بودجه موردنیاز مرکز را در لوایح بودجه سنواتی به صورت ردیف مستقل منظور نماید.