فصل اول ـ کلیات و تعاریف
ماده ۱ ـ در این اساسنامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
۱ ـ قانون: قانون مالیات بر ارزش افزوده ـ مصوب ۱۳۸۷ ـ
۲ ـ اعضاء: افراد حقیقی که در اجرای قانون و به موجب این اساسنامه به وسیله هیئت تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی ایران و به موجب ماده (۲۸) این اساسنامه تعیین صلاحیت شده و برای آنان کارت عضویت صادر میشود.
۳ ـ هیئت تشخیص: هیئت تشخیص صلاحیت مشاوران رسمی مالیاتی ایران، موضوع ماده (۲۷) این اساسنامه.
۴ ـ جامعه: جامعه مشاوران رسمی مالیاتی ایران.
ماده ۲ ـ جامعه به عنوان مؤسسه غیرانتفاعی و غیردولتی ایجاد و با رعایت قوانین و مقررات مربوط اداره میشود.
ماده ۳ ـ حدود وظایف و اختیارات جامعه به شرح زیر تعیین میشود:
۱ ـ ارتقاء فرهنگ مالیاتی مؤدیان.
۲ ـ ارتقاء دانش حرفهای اعضای جامعه از طریق برگزاری دورههای آموزشی.
۳ ـ تهیه و تنظیم برگه نمایندگی مشاوران رسمی مالیاتی و نیز نمونههای لوایح دفاعی و دادخواهی موردنیاز مؤدیان برای ارایه به مراجع مالیاتی.
۴ ـ انتشار جزوات و نشریههای تخصصی و حرفهای.
۵ ـ نظارت بر عملکرد اعضای جامعه به منظور تأمین محیط سالم برای فعالیت حرفهای آنان.
۶ ـ اطلاعرسانی در خصوص قوانین و بخشنامهها و دستورالعملهای مالیاتی مورد نیاز اعضا.
۷ ـ بهبود و گسترش خدمات حرفهای مشاوره مالیاتی.
۸ ـ حمایت از حقوق حرفهای اعضا
۹ ـ ایجاد زمینه ارتباط مستمر فنی و حرفهای اعضا با یکدیگر
۱۰ ـ ارتباط و همـکاری حرفهای با تشکـلهای حرفهای منطقهای و بینالمللی و در صورت نیاز عضویت در آنها
۱۱ ـ تعامل و همکاری با سازمان امور مالیاتی کشور برای انجام خدمات مالیاتی موضوع این اساسنامه
۱۲ (الحاقی سال ۱۳۹۹) – صدور پروانه کار حرفهای برای اعضا با رعایت قوانین و مقررات مربوط، صرفاً به منظور فعالیت در حرفه تخصصی مشاور مالیاتی.
فصل دوم ـ ارکان
ماده ۴ ـ ارکان جامعه به شرح زیر است:
۱ ـ مجمع عمومی
۲ ـ شورای عالی
۳ ـ هیئتمدیره
۴ ـ هیئت عالی نظارت
۵ ـ هیئت تشخیص
ماده ۵ ـ مجمع عمومی از اجتماع اعضای جامعه تشکیل و وظایف و اختیارات آن به شرح زیر تعیین میشود:
۱ ـ انتخاب اعضای اصلی و علیالبدل شورای عالی
۲ ـ تصویب صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه شورای عالی براساس گزارش هیئت عالی نظارت
۳ ـ تعیین میزان حق حضور در جلسات اعضای شورای عالی
۴ ـ تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای درج آگهیهای رسمی جامعه در صورت لزوم
۵ ـ تعیین و تصویب خطمشی جامعه
تبصره ۱ ـ مسئولیت برگزاری مجمع عمومی و دعوت اعضا با دبیرکل جامعه است. چنانچه دبیرکل، اعضای مجمع را در موعد مقرر که حداکثر تا پایان شهریورماه هر سال خواهد بود، دعوت نکند، رییس هیئت عالی نظارت، مجمع عمومی را دعوت خواهد کرد.
تبصره ۲ ـ دستورالعمل نحوه برگزاری مجمع عمومی مشتمل بر طرز تشکیل جلسه و انتخاب هیئت رییسه، چگونگی اداره جلسه، حدنصاب تشکیل جلسه، شیوه اخذ آراء و نظارت بر برگزاری جلسه مجمع عمومی بنا به پیشنهاد مجمع عمومی به تصویب رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور میرسد.
تبصره ۳ ـ در صورت تقاضای بیش از یکسوم اعضا جهت برگزاری مجمع عمومی به طور فوقالعاده هیئتمدیره مکلف است نسبت به برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده اقدام نماید.
ماده ۶ ـ شورای عالی متشکل از هفت نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علیالبدل خواهد بود که چهار نفر عضو اصلی آن و دو نفر عضو علیالبدل از بین اعضای جامعه و توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند و سه نفر عضو اصلی دیگر به ترتیب زیر انتخاب خواهند شد:
۱ ـ نماینده منتخب وزیر امور اقتصادی و دارایی
۲ ـ نماینده منتخب رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
۳ ـ نماینده منتخب رییس سازمان حسابرسی
تبصره ۱ ـ مدت عضویت اعضای شورای عالی سه سال است و انتخاب مجدد آنان تنها برای یک دوره بلامانع است.
تبصره ۲ ـ صحت انتخابات اعضای شورای عالی براساس گزارش هیئت عالی نظارت پس از تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی معتبر است و احکام عضویت آنان توسط رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور صادر میشود.
تبصره ۳ ـ اعضـای قبلی تا انتـخاب اعضای جدید موظف به ادامه کار هستـند و در صورت فوت، استعفا یا لغو عضویت در جامعه، اعضای علیالبدل به ترتیب اولویت تعداد رأی مأخوذه جایگزین چهار عضو اصلی مذکور خواهند شد.
تبصره ۴ ـ علاوه بر اعضای شورای عالی، رییس هیئت عالی نظارت و در غیاب وی یکی از اعضای هیئت یادشده در جلسات شورای عالی شرکت خواهند نمود.
ماده ۷ ـ شرایط داوطلبان برای عضویت در شورای عالی به شرح زیر است:
۱ ـ داشتن حداقل ده سال سابقه مدیریت در امور مالیاتی، مالی، حسابرسی، حقوقی و اقتصادی مرتبط
تبصره ـ سنوات خدمت به عنوان عضو هیئت علمی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی، عضویت در شورای عالی مالیاتی و عضویت در هیئت های موضوع ماده (۲۵۱) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم نیز به عنوان سابقه مدیریت پذیرفته خواهد شد.
۲ ـ نداشتن محکومیت از طرف هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری و مراجع انتظامی مذکور در این اساسنامه.
تبصره ۱ ـ دستورالعمل مربوط به نحوه انتخاب شورای عالی شامل نحوه داوطلبشدن برای عضویت در شورای مذکور، طرق اخذ آراء و شیوه نظارت بر برگزاری انتخابات به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی خواهد رسید.
تبصره ۲ ـ تشخیص انطباق صلاحیت داوطلبان عضویت در شورای عالی و شرایط مذکور در این ماده به عهده رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور خواهد بود.
ماده ۸ ـ وظایف و اختیارات شورای عالی به شرح زیر است:
۱ ـ انتخاب اعضای هیئتمدیره و دبیر کل جامعه
۲ ـ تعیین و تصویب برنامههای جامعه
۳ ـ تصویب آییننامههای مالی، اداری، انضباطی و نظارت حرفهای و سایر آییننامههای مورد نیاز جامعه و تعیین حق عضویت ثابت و متغیر اعضای جامعه که پس از تأیید رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور معتبر و قابل اجرا میشوند.
۴ ـ تأیید بودجه سالانه جامعه که باید به تصویب رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور برسد و ارایه صورتهای مالی و گزارش عملکرد سالانه به مجمع عمومی
۵ ـ تعیین حقوق اعضای موظف هیئتمدیره و میزان حق حضور در جلسه اعضای غیرموظف هیئتمدیره
۶ ـ تعیـین حقالزحمه اعضای هیئتهای بدوی، تجدیدنظر و عالی و کارگروههای تخصصی جامعه
۷ ـ انتخاب یک نفر صاحب نظر، مطلع و مجرب در امور مالیاتی برای عضویت در هیئتهای بدوی و تجدیدنظر انتظامی و هیئت عالی انتظامی.
۸ ـ پیشنهاد اصلاح اساسنامه جامعه به وزیر امور اقتصادی و دارایی
۹ ـ تصمیمگیری نسبت به سایر موارد در جهت بهبود امور جامعه با تأیید رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
۱۰ ـ ارایه پیشنهاد اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور
ماده ۹ ـ هیئتمدیره مرکب از سه نفر است که از میان اعضای جامعه توسط شورای عالی برای یک دوره سه ساله انتخاب و با حکم رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور منصوب میشوند. انتخاب مجدد اعضای هیئتمدیره تنها برای یک دوره دیگر بلامانع است.
تبصره ۱ ـ ارایه خدمات مشاوره مالیاتی به مؤدیان توسط اعضای موظف هیئتمدیره ممنوع میباشد.
تبصره ۲ ـ رییس هیئتمدیره و دبیر کل جامعه با حکم رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور منصوب میشود و تغییر آن قبل از انقضای دوره سهساله با پیشنهاد شورای عالی و موافقت رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور میباشد.
تبصره ۳ ـ رییس هیئتمدیره و دبیر کل جامعه اداره امور اجرایی جامعه را به جز در مواردی که بر عهده دیگر ارکان جامعه قرار دارد و همچنین مسئولیت اجرای مصوبات هیئت مدیره را برعهده خواهد داشت.
تبصره ۴ ـ ریـیس هیئتمدیره و دبیر کل و سایر اعضای هیئت به طور موظف و تمام وقت انجام وظیفه مینمایند.
تبصره ۵ ـ جلسات هیئتمدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت مییابد و تصمیمات آن با رأی موافق اکثریت اعضای هیئتمدیره معتبر است. آییننامه داخلی هیئتمدیره توسط هیئت یادشده تهیه و به تصویب شورای عالی میرسد.
ماده ۱۰ ـ وظایف و اختیارات هیئتمدیره به شرح زیر تعیین میشود:
۱ ـ برگزاری مجامع عمومی و اجرای مصوبات مجمع و شورای عالی.
۲ ـ تهیه و تنظیم برنامهها و بودجه سالانه جامعه در چارچوب خطمشی و برنامههای تعیینشده و ارایه به شورای عالی.
۳ ـ تهیه و تنظیم آیین اخلاق و رفتار حرفهای و آییننامه انضباطی اعضاء برای ارایه به شورای عالی و نظارت حرفهای بر کار آنان.
۴ ـ تهیه و تنظیم آییننامه مالی و اداری جامعه برای ارایه به شورای عالی.
۵ ـ تهیه گزارش صورتهای مالی سالانه و ارایه آن به هیئت عالی نظارت و شورای عالی.
۶ ـ پیشنـهاد مبلغ حق عضویت ثابت سالانه و متغیر اعضای جامعه و ارایه آن به شورای عالی.
۷ ـ ارایه پیشنهادهای لازم جهت بهبود امور جامعه به شورای عالی.
۸ ـ ترتیب برگزاری دورههای آموزشی لازم جهت اعضاء یا مودیان مالیاتی.
۹ ـ ترتیب برگزاری آزمون ورودی اعضاء.
۱۰ ـ ارایه آییننامهها و بخشنامهها و دستورالعملهای مصوب مراجع قانونی مورد نیاز به اعضاء.
۱۱ ـ ارایه پیشنهاد در زمینه اصلاح قوانین و مقررات مالیاتی و یا هرگونه اصلاحات لازم در جهت بهبود فرهنگ مالیاتی به شورای عالی.
۱۲ ـ اداره امور مالی، معاملاتی، استخدامی کارکنان جامعه و عقد هرگونه قرارداد مالی برای اهداف جامعه در حدود وظایف و بودجه مصوب.
۱۳ ـ نمایندگی جامعه در مراجع قانونی با حق توکیل به غیر، ارجاع به داوری و در موارد لازم هرگونه صلح و سازش.
۱۴ ـ صدور کارت صلاحیت برای اشخاص منتخب و اعلامشده از سوی هیئت تشخیص.
۱۵ ـ تأمین نیروی انسانی، امکانات و تسهیلات لازم برای انجام وظایف هیئت عالی نظارت.
۱۶ ـ تشکیل کارگروههای تخصصی و انتخاب اعضای کارگروههای یادشده پس از تأیید صلاحیت توسط شورای عالی.
ماده ۱۱ ـ هیئت عالی نظارت مرکب از یک نفر رییس و دو نفر عضو است که براساس شرایط زیر از بین اعضای جامعه توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی برای مدت دو سال تعیین میشوند و به صورت موظف انجام وظیفه مینمایند و انتخاب مجدد آنها برای دورههای بعدی بلامانع است.
۱ ـ داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران.
۲ ـ وفاداری به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۳ ـ حسن شهرت و تعهد عملی به احکام دین مبین اسلام.
۴ ـ داشتن حداقل پنج سال سابقه کار مالیاتی یا حسابرسی مالیاتی.
۵ ـ نداشتن محکومیت کیفری مؤثر.
۶ ـ نداشتن سوابق سوء حرفهای، مالی و اداری.
ماده ۱۲ ـ به منظور حصول اطمینان از رعایت مقررات مربوط و احراز کفایت نظارت حرفهای، هیئت عالی نظارت دارای وظایف زیر میباشد:
۱ ـ رسیدگی و اظهارنظر درباره درستی اطلاعات مندرج در گزارش عملکرد سالانه هیئت مدیره و ارایه آن به شورای عالی.
۲ ـ رسیدگی و اظهار نظر در خصوص صورتهای مالی سالانه جامعه که توسط هیئتمدیره تهیه و تأیید میشود و ارایه آن به شورای عالی.
۳ ـ نظارت بر فعالیت جامعه از جمله کارگروههای تخصصی.
۴ ـ انجام وظایف نظـارتی بر فعالیت اعضای جامعه و دیگـر وظایف محوله که حسب مورد توسط رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور و یا وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین و ابلاغ میشود.
ماده ۱۳ ـ هیئت عالی نظارت در صورت لزوم میتواند در اجرای وظایف خود از خدمات حسابداران رسمی شاغل و غیرشاغل و مؤسسات حسابرسی عضو و سایر کارشناسان غیرمالی استفاده کند. ضوابط حقالزحمه اشخاص یادشده به پیشنهاد هیئت عالی نظارت و تصویب شورای عالی جامعه مشخص میشود.
ماده ۱۴ ـ حقوق و مزایای رییس و اعضای هیئت عالی نظارت به ترتیب معادل حقوق و مزایای رییس هیئت مدیره و دبیرکل و اعضاء هیئت مدیره جامعه است.
ماده ۱۵ ـ دبیرخانه هیئت عالی نظارت زیر نظر رییس آن اداره میشود. تشکیلات دبیـرخانه به پیشنهاد هیئت عالی نظارت به تصـویب رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور میرسد.
ماده ۱۶ ـ کلیه هزینههای هیئت عالی نظارت و هزینههای دیگر امور مقرر در این اساسنامه از محل بودجه جامعه تأمین و پرداخت میشود. هیئت مدیره موظف است هر سال ضمن بودجه تنظیمی خود، هزینههای هیئت عالی نظارت را با نظر آن هیئت در بودجه جامعه پیشبینی نماید و شورای عالی موظف به تصویب آن است.
ماده ۱۷ ـ رییس هیئت مدیره و دبیرکل و اعضای جامعه مکلفند امکانات و تسهیلات لازم را برای انجام وظایف هیئت عالی نظارت فراهم کنند و کلیه اطلاعات، اسناد و مدارک مورد درخواست را در اختیار آنان یا نمایندگان آنها قرار دهند.
ماده ۱۸ ـ هیئت عالی نظارت موظف است به طور مستمر گزارش فعالیتهای خود را حسب مورد به وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور و شورای عالی ارسال نماید.
ماده ۱۹ ـ آییننامه چگونگی انجام وظایف هیئت عالی نظارت در خصوص مواردی که در مقررات این اساسنامه پیشبینی شده است، توسط آن هیئت تهیه و به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
ماده ۲۰ ـ به منظور رسیدگی به تخلفات انتظامی اعضای جامعه از مقررات مربوط، هیئتهای بدوی و تجدید نظر انتظامی تشکیل و زیر نظر هیئت عالی نظارت انجاموظیفه مینماید.
تبصره ـ هیئتهای بدوی و تجدیدنظر انتظامی به تعداد موردنیاز تشکیل میگردند.
ماده ۲۱ ـ رسیدگی به گزارشهای واصله از هیئت عالی نظارت در مورد تخلفات انتظامی اعضای جامعه از مقررات مربوط به عهده هیئتهای بدوی و تجدیدنظر انتظامی میباشد که هر یک مرکب از سه عضو به شرح زیر میباشد:
۱ ـ یک نفر صاحب نظر و خبره در امور مالیاتی به انتخاب رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور.
۲ ـ یک نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته با معرفی وزیر دادگستری.
۳ ـ یک نفر صاحب نظر و خبره در امور مالیاتی به انتخاب شورای عالی.
تبصره ۱ ـ اعضای هیئتهای بدوی نمیتوانند همزمان عضو هیئتهای تجدیدنظر باشند.
تبصره ۲ ـ اعضای هیئتهای بدوی و تجدیدنظر انتظامی برای مدت دو سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
تبصره ۳ ـ اعضای هیئتهای بدوی و تجدیدنظر انتظامی نباید دارای سابقه محکومیت جزایی مؤثر باشند.
تبصره ۴ ـ اعضای هیئتهای انتظامی بدوی و تجدیدنظر نباید نسبت به پروندههایی که منجر به ارایه گزارش هیئت عالی نظارت شده سابقه اظهارنظر داشته باشند. (اعم از حل اختلاف مالیاتی و یا مشاوره مالیاتی)
تبصره ۵ (اصلاحی سال ۱۳۹۹) – اعضای هیئتهای بدوی و تجدیدنظر انتظامی موضوع بندهای (۱) و (۳) این ماده باید دارای حداقل دو سال سابقه اشتغال به کار در سمت عضو شورای عالی مالیاتی، هیئت عالی انتظامی، هیأت رسیدگی به تخلفات اداری، نماینده سازمان در هیئت حل اختلاف مالیاتی و مدیر کل امور مالیاتی بوده باشند.
ماده ۲۲ ـ جلسات هیئتهای بدوی و تجدیدنظر انتظامی با حضور همه اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت معتبر است.
ماده ۲۳ ـ ترتیب رسیدگی هیئتهای بدوی و تجدیدنظر انتظامی به شرح زیر میباشد:
آرای هیئت بدوی پس از ابلاغ به محکوم علیه قطعی خواهد بود مگر آنکه ظرف مهلت سی روز محکوم علیه و یا هیئت عالی نظارت اعتراض خود را به صورت کتبی به هیئت تجدیدنظر انتظامی اعلام نماید که در این صورت هیئت تجدیدنظر انتظامی پس از دریافت اعتراض، دلایل و اسناد ارایه شده توسط تجدیدنظرخواه را رسیدگی و مستند به جهات و اسباب و دلایل، حسب مقررات این اساسنامه و آییننامه انضباطی، رأی مقتضی بر نقض رأی هیئت بدوی انتظامی یا رد شکایت صادر مینماید. رأی صادر شده با اکثریت آراء مناط اعتبار و نظر اقلیت در متن رأی قید میگردد. این رأی قطعی و لازمالاجرا خواهد بود.
ماده ۲۴ ـ تنبیههای انضباطی اعضای جامعه به شرح زیر است:
۱ ـ اخطار کتبی بدون درج در پرونده
۲ ـ اخطار کتبی با درج در پرونده
۳ ـ تعلیق عضویت از یک تا دوازده ماه
۴ ـ تعلیق عضویت از یک تا پنج سال
۵ ـ لغو عضویت دائم
تبصره ۱ ـ تنبیه موضوع این ماده پس از صدور رأی قطعی هیئتهای انتظامی از سوی هیئت مدیره به عضو ذیربط ابلاغ میشود. تنبیه موضوع بندهای (۳)، (۴) و (۵) علاوه بر ابلاغ به عضو ذیربط در یک روزنامه کثیرالانتشار نیز آگهی میشود.
تبصره ۲ ـ هرگاه تخلف عضو جامعه، عنوان یکی از جرایم مندرج در قوانین جزایی را نیز داشته باشد، هیئتهای انتظامی مکلفند ضمن رسیدگی به اصل تخلف انتظامی خاطی (مطابق این اساسنامه) و صدور رأی مقتضی، مراتب را برای رسیدگی به اصل جرم از طریق دبیر کل جامعه به مرجع صالح قضایی اعلام نمایند.
ماده ۲۵ ـ اعضای جامعه میتوانند ظرف سی روز از تاریخ ابلاغ آرای قطعی هیئتهای تجدیدنظر انتظامی به آنان به استناد عدم رعایت قوانین و مقررات موضوعه و یا نقض رسیدگی با اعلام دلایل کافی به هیئت عالی انتظامی شکایت کنند و نقض رأی تجدیدنظر را خواستار شوند.
تبصره ۱ ـ هیئت عالی انتظامی مرکب از سه نفر است که به شرح زیر انتخاب و با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی تشکیل میشود:
۱ ـ یک نفر صاحب نظر و خبره در امور مالی و حسابرسی به انتخاب وزیر امور اقتصادی و دارایی
۲ ـ یک نفر قاضی اعم از شاغل یا بازنشسته با معرفی وزیر دادگستری
۳ ـ یک نفر صاحب نظر و خبره در امور مالیاتی به انتخاب رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور
تبصره ۲ ـ هیئت عالی انتظامی مکلف است شکایات موضوع این ماده را ظرف سی روز از تاریخ دریافت اعتراض مورد رسیدگی قرار داده و رأی مقتضی صادر نماید. در صورت نقض رأی تجدیدنظر، موضوع به هیئت تجدیدنظر دیگری احاله میگردد.
تبصره ۳ ـ اعضای هیئت عالی انتظامی برای مدت دو سال انتخاب میشوند و انتخاب مجدد آنان بلامانع است.
تبصره ۴ ـ اعضای هیئت عالی انتظامی نباید نسبت به پرونده مورد رسیدگی سابقه هر نوع اظهارنظر داشته باشند.
تبصره ۵ ـ اعضای هیئتهای بدوی و تجدیدنظر و عالی انتظامی چنانچه در اجرای ماده (۳۰) این اساسنامه اقدام به تأسیس مؤسسه مشاوره رسمی مالیاتی نموده باشند، نمیتوانند نسبت به پرونده مؤسسه یا شرکای خود اظهارنظر نمایند.
ماده ۲۶ ـ افرادی که کارت صلاحیت آنان باطل و عضویت آنان لغو میگردد، در هیچ یک از ارکان جامعه نیز صلاحیت عضویت نخواهند داشت.
ماده ۲۷ ـ هیئت تشخیص از هفت نفر صاحب نظر در امور مالیاتی، مالی و حسابرسی که دارای حداقل ده سال سابقه مدیریت در امور مالیاتی، مالی و یا حسابرسی باشند، تشکیل میشود که بنا به پیشنهاد رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی تعیین میشوند. وظیفه تشخیص صلاحیت اعضای جامعه و برگزاری آزمونهای ورودی بر عهده آنها میباشد.
تبصره ۱ ـ جلسات هیئت تشخیص با حضور حداقل پنج نفر از اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات با حداکثر آراء معتبر خواهد بود.
تبصره ۲ ـ هیئت تشخیص در اولین جلسه یک نفر را از میان خود به عنوان رییس هیئت تشخیص انتخاب و متعاقب آن نسبت به تهیه آییننامه داخلی مربوط به نحوه انجام وظیفه هیئت تشخیص و چگونگی اداره دبیرخانه اقدام خواهد کرد.
ماده ۲۸ ـ شرایط لازم برای عضویت در جامعه به شرح زیر است:
۱ ـ دارا بودن تابعیت ایرانی.
۲ ـ اعتقاد و التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
۳ ـ حسن شهرت به رعایت موازین شرعی، اخلاقی، رفتاری و مالی.
۴ (اصلاحی سال ۱۳۹۹) – دارا بودن مدرک تحصیلی کارشناسی یا بالاتر در رشتهها و حوزههای مالی، مالیاتی، حسابداری،حسابرسی، حقوقی، اقتصادی، بازرگانی و سایر رشتهها و گرایشهای مرتبط با تصویب هیأت تشخیص.
۵ (اصلاحی سال ۱۳۹۹) – نداشتن رابطه استخدامی (اعم از رسمی یا پیمانی یا قرارداد انجام کار معین یا عناوین مشابه) با دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری.
۶ (اصلاحی سال ۱۳۹۹) – داشتن حداقل ده سال سابقه کار تمام وقت در یکی از مشاغل مالیاتی، حسابداری، حسابرسی، حقوقی، مالی و محاسباتی، تدریس دروس مالیاتی، مالی و محاسباتی و اقتصادی در دانشگاهها و مراکز علمی و آموزشی کشور.
۷ ـ قبولی در آزمون ویژه عضویت در جامعه.
۸ ـ نداشتن محکومیت کیفری مؤثر.
تبصره ۱ ـ رؤسای سازمانها و ادارات کل امور اقتصادی و دارایی استانها، ذیحسابان و مدیران تخصصی وزارت امور اقتصادی و دارایی و مدیران کل معاونت درآمدهای مالیاتی وقت و معاونان مالیاتی آنها و افرادی که دارای حداقل شش سال سابقه خدمت در سمتهای معاون در سازمان امور مالیاتی کشور، مدیرکل و معاون مدیرکل در امور مالیاتی، اعضای شورای عالی مالیاتی، عضو هیئت عالی انتظامی مالیاتی، دادستان انتظامی مالیاتی، نماینده سازمان در هیئتهای حل اختلاف مالیاتی و قبل از تشکیل سازمان مذکور، مدیران کل و معاون مالیاتی مدیرکل و نمایندگان هیئتهای حل اختلاف وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین رؤسای امور مالیاتی (ممیز کل مالیاتی) اعضای هیئتهای حسابرسی موضوع ماده (۲۵۱) مکرر قانون مالیاتهای مستقیم با دارا بودن حداقل ده سال سابقه خدمت مالیاتی با مدرک تحصیلی حداقل کاردانی و بالاتر با تأیید وزیر امور اقتصادی و دارایی مـیتوانند در صـورت دارا بودن سایـر شرایط مـذکور در این مـاده پـس از بازنشستگی بدون گذراندن آزمون ویژه عضویت در جامعه، کارت مشاوران رسمی مالیاتی را دریافت نمایند.
تبصره ۲ ـ در اجرای مقررات بند (۵) این ماده، تدریس در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اشتغال محسوب نمیگردد.
تبصره ۳ (الحاقی سال ۱۳۹۹) – افرادی که فاقد سابقه کار موضوع بند (۶)این ماده میباشند در صورت گذراندن دوره آموزشی حرفهای و گذراندن دوره کارورزی مطابق دستورالعملی که توسط جامعه پیشنهاد و به تصویب وزیر اموراقتصادی و دارایی میرسد و از طریق مراکز فنی و حرفهای و مراکز علمی و آموزشی برگزار خواهد شد مجاز به شرکت در آزمون ورودی جامعه مشاوران رسمی مالیاتیایران میباشند.
فصل سوم ـ مقررات عمومی
ماده ۲۹ ـ منابع مالی جامعه به شرح زیر است:
۱ ـ حق عضویت ثابت و متغیر سالانه
۲ ـ درآمد برگزاری برنامههای آموزشی و پژوهشی و انتشارات و همایشها
۳ ـ کمکها و هدایا
ماده ۳۰ ـ مشاوران رسمی مالیاتی میتوانند با رعایت شرایط این اساسنامه و قوانین و مقررات مربوط به صورت مشترک مؤسسه مشاوره رسمی تشکیل دهند.
تبصره (الحاقی سال ۱۳۹۹) – دستورالعمل اجراییاین ماده توسط هیأت مدیره جامعه تهیه و پس از تأیید
شورای عالی جامعه به تصویب وزیر امور اقتصادی و دارایی میرسد.
ماده ۳۱ ـ درآمدها و هزینههای جامعه در چارچوب بودجه مصوب و با رعایت قوانین و مقررات مربوط و این اساسنامه انجام میشود.
ماده ۳۲ ـ دوره مالی جامعه یک سال شمسی میباشد که از اول فروردین ماه هر سال شروع و در پایان اسفند ماه همان سال خاتمه مییابد.
ماده ۳۳ ـ مقررات آیین دادرسی مدنی راجع به ابلاغ آرای هر یک از هیئتهای انتظامی لازمالاجرا میباشد.
ماده ۳۴ ـ ارایه خدمات مشاوره مالیاتی از سوی حسابداران رسمی عضو جامعه به مؤدیانی که برای آنان در اجرای مقررات ماده (۲۷۲) قانون مالیاتهای مستقیم یا (۲۷) قانون مالیات بر ارزش افزوده گزارش حسابرسی مالیاتی ارایه شده، ممنوع میباشد. این حکم در مورد شرکای هر یک از مؤسسات حسابرسی ارایهدهنده گزارش حسابرسی مالیاتی موضوع مواد (۲۷۲) و (۲۷) یادشده نیز جاری میباشد.
ماده ۳۵ ـ اعضای جامعه مشاوران رسمی مالیاتی به عنوان عضو موضوع بند (۳) ماده (۲۴۴) قانون مالیاتهای مستقیم حق حضور در جلسات هیئتهای حل اختلاف مالیاتی را نخواهد داشت.
ماده ۳۶ ـ استفاده اعضای جامعه از عضویت خود در جامعه به عنوان ابزار در امور سیاسی ممنوع است.
ماده ۳۷ ـ در صورت انحلال جامعه، مازاد داراییها و بدهیها، طبق نظر رییس کل سازمان امور مالیاتی کشور به مؤسسات فرهنگی، علمی، تحقیقاتی و پژوهشی غیرانتفاعی واگذار خواهد شد.
ماده ۳۸ ـ سازمان امور مالیاتی کشور میتواند در حدود امکانات، تسهیلات و تمهیدات لازم را برابر آییننامه ماده (۲۲) قانون مدیریت خدمات کشوری، موضوع تصویبنامه شماره ۱۶۳۴۶۴/ت ۴۵۰۲۰ ک مورخ ۱۳۸۹/۷/۲۲ فراهم و در اختیار جامعه قرار خواهد داد.