تعاریف
واژگان زیر در معانی گفته شده استفاده شدهاند:
IRIFF: فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران.
FIFA: فدراسیون بینالمللی فوتبال.
AFC: کنفدراسیون فوتبال آسیا.
فدراسیون: یک فدراسیون فوتبال به رسمیت شناخته شده توسط فیفا و کنفدراسیون مربوطه. فدراسیون عضوی از فیفا میباشد مگر آنکه معنی دیگری از متن برداشت شود.
لیگ (حرفهای یا آماتور): مسابقاتی است که توسط فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود و باشگاههای وابسته به آن در حوزه اختیارات فدراسیون در آن شرکت مینمایند. (در قلمرو کشور جمهوری اسلامی ایران)
هیات های استانی: سازمانی که وابسته به فدراسیون است.
کنفدراسیون: گروهی از فدراسیونهای به رسمیت شناخته شده توسط فیفا که متعلق به یک قاره (یا منطقه جغرافیایی مشابه) باشند.
باشگاه: یک عضو یک فدراسیون (که عضو فیفا و عضو کنفدراسیون مربوطه است) یا یک عضو یک لیگ به رسمیت شناخته شده توسط یک فدراسیون که حداقل یک تیم در مسابقات دارد.
مقام رسمی: هریک از اعضای هیات رییسه، اعضای کمیتهها، دبیرکل و کارکنان، مسؤولین برگزاری مسابقات ازجمله داور و کمکداور (که محدود به این موارد نیست) و غیره، اعضای هیات مدیره و مدیرعامل باشگاهها، مربیان و کلیه اعضای کادر فنی، کادر پزشکی و اداری فیفا، کنفدراسیون، فدراسیون، هیات ها، لیگها و باشگاهها بهعلاوه هر شخص دیگری که متعهد به رعایت اساسنامه فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون میباشد.(به استثنای بازیکنان و واسطهها).
بازیکن: یک بازیکن فوتبال که توسط فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران ثبت شده است.
مجمع عمومی: رکن عالی و قانونگذار فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران است.
هیات رییسه: رکن اجرایی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران که توسط مجمع عمومی انتخاب میشود.
عضو: یک شخص حقوقی که توسط مجمع عمومی به عضویت فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شده است.
نماینده: یک شخصی حقیقی که نماینده قانونی عضو در مجمع عمومی میباشد.
فوتبال: بازی ای که بر اساس مقررات بازی فوتبال و به وسیله فیفا، کنفدراسیونها یا فدراسیونها کنترل و برگزار میشود.
قوانین بازی: قوانینی هستند که توسط (IFAB برد بینالمللی فوتبال) ، بر اساس مقررات مرتبط در اساسنامه فیفا تدوین میشوند.
IFAB: برد بینالمللی فوتبال.
دادگاه عمومی: دادگاههای کشور (دادگستری) که به اختلافات حقوقی عمومی و خصوصی رسیدگی میکنند.
CAS: دیوان داوری ورزش در لوزان (سوئیس).
قابلتوجه: واژههایی که به شخص حقیقی اشاره میکنند، شامل هر دو جنسیت (زن و مرد) میباشند. هر واژه مفرد دلالت بر جمع و بالعکس دارد.
بخش اوّل: مقررات عمومی
ماده -۱ نام، مقر، شکل حقوقی
-۱ فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران موسسهای مستقل، غیرانتفاعی، غیردولتی و دارای شخصیت حقوقی است که مطابق مقررات جمهوری اسلامی ایران و برای مدت نامحدود تشکیل شده است.
-۲ مقر فدراسیون فوتبال در تهران میباشد.
-۳ فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران، عضو FIFA و AFC میباشد.
-۴ پرچم، سمبل، نام اختصاری و لوگوی فدراسیون برابر تشریفات قانونی جاری در جمهوری اسلامی ایران به ثبت رسیده است.
ماده -۲ اهداف
اهداف فدراسیون فوتبال عبارتند از:
-۱ توسعه بازی فوتبال، ترویج، ساماندهی و کنترل آن در سرزمین جمهوری اسلامی ایران بر اساس بازی جوانمردانه و ارزشهای وحدتبخش، آموزشی، فرهنگی و بشردوستانه آن بهویژه از طریق برنامههای توسعه و جوانان.
-۲ برگزاری مسابقات فوتبال در تمام اشکال آن در سطح ملی، در صورت نیاز به واگذاری برگزاری این رقابتها به لیگها باید حدود اختیارات و وظایف آن بخش به دقت تعریف شود.
-۳ تدوین مقررات و آییننامهها و حصول اطمینان از اجرای آنها.
-۴ صیانت از منافع اعضای فدراسیون.
-۵ احترام و جلوگیری از هرگونه نقض اساسنامه، قوانین، دستورالعملها و تصمیمات AFC, FIFA و فدراسیون و همچنین قوانین بازی فوتبال و حصول اطمینان از اینکه اعضای فدراسیون
نیز به این موارد احترام میگذارند.
-۶ ترویج سلامت، اخلاق و بازی جوانمردانه به منظور جلوگیری از کلیه اقدامات و رویههایی مانند فساد، دوپینگ یا تبانی که ممکن است سلامت مسابقات، رقابتها، بازیکنان، مقامات رسمی و اعضای فدراسیون را به مخاطره اندازد یا منجر به سوءاستفاده از فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی شود.
-۷ کنترل و نظارت بر برگزاری کلیه مسابقات دوستانه در تمام اشکال آن در قلمرو جمهوری اسلامی ایران.
-۸ کنترل، برگزاری و نظارت بر کلیه مسابقات فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی اعم از ملی و بینالمللی در محدوده کشور جمهوری اسلامی ایران بر اساس اساسنامه و مقررات مرتبط FIFA و AFC.
-۹ مدیریت روابط ورزشی بینالمللی مرتبط با فوتبال در تمام اشکال آن.
-۱۰ میزبانی مسابقات در سطح بینالمللی و دیگر سطوح.
-۱۱ ساماندهی کلیه مسائل مرتبط با داوری، مبارزه با دوپینگ، ثبت بازیکنان، صدور مجوز باشگاهی، صدور احکام انضباطی ازجمله سوء رفتارهای اخلاقی و کلیه اقداماتی که به منظور حفظ سلامت مسابقات ضروری است.
-۱۲ توسعه همگانی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی منطبق با راهبرد ورزش همگانی کشور.
ماده -۳ بیطرفی، استقلال و عدم تبعیض
-۱ فدراسیون در مسائل سیاسی و مذهبی، بی طرف است.
-۲ فدراسیون باید مستقل باشد و از هرگونه مداخله سیاسی غیرموجه اجتناب نماید. فدراسیون باید امور خود را به طور مستقل اداره و اطمینان حاصل نماید که امور فدراسیون تحت تأثیر هیچ شخص ثالثی قرار نمیگیرد.
-۳ فدراسیون متعهد است که به تمامی حقوق بشر به رسمیت شناخته شده بینالمللی احترام بگذارد و باید برای ترویج صیانت از این حقوق تلاش نماید. هرگونه تبعیض علیه یک کشور، شخص حقیقی یا گروهی از مردم به دلیل نژاد، رنگ پوست، قومیت، اصالت ملی یا اجتماعی، جنسیت، ناتوانی، زبان، مذهب، اعتقادات سیاسی و هرگونه اعتقاد دیگر، ثروت، وضعیت تولد و هرگونه وضعیت دیگر یا به هر علت دیگر، مطلقاً ممنوع بوده و متخلفین از این قاعده، مشمول محرومیت، اخراج و/ یا تنبیهات انضباطی میشوند.
ماده -۴ ترویج روابط دوستانه
-۱ فدراسیون باید روابط دوستانه را بین اعضای خود، باشگاهها، مقامات رسمی، بازیکنان و نیز در سطح جامعه، با اهداف بشردوستانه، ترویج نماید.
-۲ هر شخص و سازمان مرتبط با فوتبال، متعهد است که اساسنامه، مقررات، اصول بازی جوانمردانه بهعلاوه اصول وفاداری، سلامت اخلاقی و جوانمردی را رعایت نماید.
-۳ فدراسیون باید امکانات سازمانی موردنیاز را برای حلوفصل اختلافات داخلی که ممکن است بین اعضاء، باشگاهها، مقامات رسمی و بازیکنان فدراسیون ایجاد شود را فراهم نماید.
ماده -۵ بازیکنان
-۱ مقررات ناظر بر وضعیت بازیکنان و نقل و انتقالات آنها باید توسط هیات رییسه فدراسیون، مطابق با مقررات جاری نقل و انتقالات و وضعیت بازیکنان فیفا، تصویب شود.
-۲ بازیکنان باید مطابق مقررات فدراسیون، ثبت شوند.
ماده -۶ قوانین بازی
-۱ فدراسیون و هریک از اعضای آن، مسابقات فوتبال را مطابق مقررات مصوب برد بینالمللی فوتبال برگزار میکنند. صرفاً برد بینالمللی فوتبال، میتواند قوانین بازی فوتبال را وضع و یا اصلاح نماید.
-۲ فدراسیون و هریک از اعضای آن، مسابقات فوتسال و فوتبال ساحلی را مطابق مقررات فوتسال و فوتبال ساحلی برگزار میکنند. فقط فیفا میتواند قوانین بازی فوتسال و فوتبال ساحلی را وضع و یا اصلاح نماید.
ماده -۷ رفتار ارکان و مقامات
کلیه ارکان و مقامات فدراسیون، مکلف هستند که در فعالیتهای خود، اساسنامه، مقررات، آییننامهها، تصمیمات و مقررات اخلاقی فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون را رعایت نمایند.
ماده -۸ زبانهای رسمی
-۱ زبانهای رسمی فدراسیون، فارسی و انگلیسی میباشد. اسناد رسمی و متون باید به این زبان / زبانها نوشته شوند. در صورت هرگونه تعارض در تفسیر متون به زبانهای مختلف، متن نوشته شده به زبان فارسی معتبر شناخته میشود.
-۲ زبان رسمی مجمع عمومی، زبان فارسی میباشد.
بخش دوم: عضویت
ماده -۹ پذیرش، تعلیق و اخراج
-۱ مجمع عمومی در موردپذیرش، تعلیق و یا اخراج اعضا تصمیمگیری مینماید.
-۲ درخواست عضویت در صورتی پذیرفته میشود که متقاضی، حائز تمامی شرایط مقرر در اساسنامه فدراسیون باشد.
-۳ عضویت در نتیجه استعفا یا اخراج پایان مییابد. خاتمه عضویت، عضو را از انجام تعهدات مالی در برابر فدراسیون و یا سایر اعضا معاف نمیکند اما موجب سلب کلیه حقوق وی در ارتباط با فدراسیون میشود.
ماده -۱۰ اعضاء و پذیرش
-۱ اعضای فدراسیون عبارتند از:
الف – باشگاهها
ب – سازمان لیگ (شامل لیگهای فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی آقایان و بانوان)
ج – هیات های فوتبال استانها
د – بازیکنان (به عنوان اشخاص حقیقی)
ه – داوران (به عنوان اشخاص حقیقی)
و – مربیان (به عنوان اشخاص حقیقی)
ز – بخش فوتبال فدراسیون ورزشهای دانشآموزی
ح – بخش فوتبال فدراسیون ورزشهای دانشگاهی
ط – بخش فوتبال تربیتبدنی نیروهای مسلح
ی – بخش فوتبال فدراسیون ورزشهای کارگری
ک – اتحادیهها، کانونها و سازمانهای مردم نهاد فعال در فوتبال
-۲ هر شخص حقوقی که مایل است به عضویت فدراسیون درآید باید درخواست کتبی خود را تسلیم دبیرخانه فدراسیون نماید.
-۳ مدارک و مستندات زیر الزاماً باید ضمیمه درخواست عضویت باشند:
الف – تصویر اساسنامه قانونی و معتبر شخص حقوقی و سایر مقررات آن به همراه مجوز معتبر فعالیت ورزشی.
ب – اظهارنامه مبنی بر متعهد بودن متقاضی به رعایت اساسنامه، مقررات و تصمیمات فدراسیون، فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا و حصول اطمینان از رعایت این موارد توسط اعضا، باشگاهها، مقامات رسمی و بازیکنان وابسته به متقاضی عضویت.
ج – اظهارنامه مبنی بر متعهد بودن متقاضی به رعایت قوانین بازی جاری مصوب برد بینالمللی فوتبال و قوانین بازی فوتسال و فوتبال ساحلی مصوب فیفا.
د – اظهارنامهای مبنی بر اینکه جهت تفسیر و اجرای اساسنامه، مقررات، تصمیمات و دستورالعملهای فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون به دادگاههای عمومی مراجعه نمیکند مگر اینکه مقررات فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون یا قوانین امری ملی چنین اقدامی را تجویز یا تصریح نموده باشد.
ه – اظهارنامهای مبنی بر به رسمیت شناختن ارکان قضایی فدراسیون و به رسمیت شناختن دیوان داوری ورزش (CAS) در لوزان، همچنان که در این اساسنامه تصریح شده است.
و – اظهارنامهای مبنی بر اینکه متقاضی عضویت در کشور جمهوری اسلامی ایران واقع شده و به ثبت رسیده است. (در صورت نیاز به ثبت (
ز – اظهارنامهای مبنی بر متعهد بودن عضو به انجام تمامی مسابقات رسمی خانگی، در قلمرو جمهوری اسلامی ایران.
ح – اظهارنامهای مبنی بر اینکه ساختار قانونی متقاضی به شکلی است که اتخاذ تصمیمات را مستقل از هر شخص ثالثی، تضمین میکند و مقامات آن بر اساس سازوکاری که استقلال کامل انتخابات یا انتصاب اشخاص را تضمین میکند، انتخاب یا منصوب میشوند.
ط – لیست مقاماتی که مجاز به امضاء اسناد و انعقاد قراردادهای الزامآور با اشخاص ثالث هستند.
ی – اظهارنامهای مبنی بر اینکه متقاضی، متعهد میشود که صرفاً با مجوز قبلی فدراسیون، مسابقات دوستانه را برگزار و یا در آنها شرکت نماید.
ک – تصویر صورتجلسه آخرین مجمع عمومی یا صورتجلسه مجمع مؤسسین.
ماده -۱۱ درخواست عضویت و فرآیند آن
-۱ هیات رییسه باید از مجمع عمومی تقاضا نماید که در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش یک متقاضی عضویت، تصمیمگیری نماید. متقاضی میتواند استدلال خود برای درخواست عضویت را به مجمع عمومی ارائه نماید.
-۲ به محض پذیرش درخواست عضویت، عضو جدید باید دارای کلیه حقوق و تکالیف یک عضو شود. نمایندگان وی بلافاصله قادر به اعلام رأی و نامزدی در انتخابات خواهند بود.
ماده -۱۲ حقوق اعضا
-۱ اعضای مجمع فدراسیون دارای حقوق ذیل میباشند:
الف – شرکت در مجمع عمومی (با رعایت شرایط مقرر در ماده ۲۲ این اساسنامه)، دریافت دستور جلسه مجمع عمومی قبل از تشکیل مجمع (همه اعضاء) ، دعوت به مجمع عمومی در زمان مقرر و حق رأی دادن در مجمع عمومی (با رعایت شرایط مقرر در ماده ۲۲ این اساسنامه).
ب – ارائه پیشنهادات برای درج در دستورجلسه مجمع عمومی (همه اعضاء).
ج – پیشنهاد نامزدها برای انتخابات تمام ارکان فدراسیون (همه اعضاء).
د – آگاهی از امور فدراسیون از طریق ارکان رسمی آن (همه اعضاء).
ه – شرکت در مسابقات و سایر فعالیتهای ورزشی فدراسیون (همه اعضاء).
و – بهره مندی از کلیه حقوق ناشی از اساسنامه و مقررات فدراسیون (همه اعضاء).
-۲ اجرایی شدن این حقوق، منوط به فراهم بودن سایر شرایط مقرر در این اساسنامه و سایر مقررات قابل اعمال میباشد. حقوق عضویت اشخاص حقیقی که عضو مجمع عمومی فدراسیون میباشند (بازیکنان، داوران، مربیان) از طریق نمایندگان آنان به شرح ماده ۲۲ این اساسنامه اعمال میشود.
ماده -۱۳ تعهدات اعضاء
-۱ اعضای فدراسیون دارای تعهدات ذیل میباشند:
الف – اعضاء همواره متعهد هستند که خود و اعضایشان، اساسنامه، مقررات، دستورالعملها و تصمیمات فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون را به طور کامل رعایت و اجرا نمایند.
ب – اطمینان از انتخاب نهاد های تصمیم گیر آنها (حداقل هر چهار سال یک بار)
ج – شرکت در مسابقات و دیگر فعالیتهای ورزشی که توسط فدراسیون سازماندهی میشود.
د – پرداخت حق عضویت.
ه – احترام به قوانین بازی فوتبال، مصوب برد بینالمللی فوتبال و قوانین بازی فوتسال و فوتبال ساحلی مصوب فیفا و حصول اطمینان از اینکه مقررات اساسنامه آنها، اعضایشان را ملزم به رعایت این مقررات میکند.
و – تصویب یک ماده در اساسنامه که تصریح مینماید، هرگونه اختلاف عضو و اعضای وابسته به آن که راجع به اساسنامه، مقررات، دستورالعملها و تصمیمات فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا، فدراسیون و لیگهای آنها و مستلزم رسیدگی و حل اختلاف باشد، همچنانکه در اساسنامه فیفا و فدراسیون اشاره شده است، انحصاراً به دیوان داوری ورزش که مقر آن در لوزان سوئیس است ارجاع میشود و مراجعه به دادگاههای عمومی بهطورکلی ممنوع است مشروط بر اینکه قوانین آمره را نقض ننماید.
ز – اداره امور خود با استقلال کامل و حصول اطمینان از اینکه امور آنها مطابق ماده ۱۷ این اساسنامه متأثر از هیچ شخص ثالثی نمیباشد.
ح – حصول اطمینان از اینکه ارکان آن بر اساس فرآیندی که استقلال کامل انتخابات یا انتصاب اشخاص را تضمین میکند، انتخاب یا منصوب میشوند.
ط – هرگونه اصلاحیه در اساسنامه و مقررات داخلی خود را بعلاوه تغییرات مربوط به لیست مقامات و صاحبان امضاء مجاز و نیز اشخاصی که میتوانند قراردادها و اسناد الزامآور را با اشخاص ثالث امضاء کنند به فدراسیون اعلام نماید.
ی –هیچگونه ارتباط دارای ماهیت ورزشی با اشخاصی که تعلیق یا اخراج شده یا به رسمیت شناخته نمیشوند، برقرار ننماید.
ک – رعایت اصول وفاداری، سلامت اخلاقی، رفتاری و رفتار حسنه ورزشی به عنوان اساس بازی جوانمردانه از طریق پیشبینی و تصویب یک ماده قانونی در اساسنامه.
ل – رعایت موارد الزامی مندرج در بند ۳ ماده ۱۰ این اساسنامه در طول مدت عضویت خود.
م – ثبتنام اعضاء و بهروزرسانی لیست اعضاء.
ن – تصویب اساسنامه منطبق با الزامات مندرج در اساسنامه فدراسیون فوتبال.
س – رعایت کامل و دقیق سایر الزامات و وظایفی که از اساسنامه و سایر مقررات فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون ناشی میشود.
-۲ نقض تعهدات فوقالذکر بوسیله هریک از اعضاء، میتواند منجر به تنبیهات مندرج در این اساسنامه شود.
ماده -۱۴ تعلیق
-۱ تعلیق یک عضو فدراسیون از اختیارات مجمع عمومی میباشد. با این حال هیات رییسه میتواند عضوی را که مکرراً و/ یا بهصورت جدی تعهدات خود را نقض میکند، تعلیق نماید و تصمیم هیات رییسه بلافاصله لازمالاجراء خواهد بود. این تعلیق تا زمان مجمع عمومی بعدی به قوت خود باقی میماند مگر اینکه هیات رییسه طی این مدت، تعلیق را لغو نماید.
-۲ تعلیق یک عضو باید بوسیله اکثریت سهچهارم اعضای حاضر و واجد شرایط رأی در مجمع عمومی بعدی تأیید شود. در صورت عدمتأیید، تعلیق بهخودیخود رفع میشود.
-۳ عضو تعلیق شده، کلیه حقوق ناشی از عضویت را از دست میدهد. سایر اعضای فدراسیون حق برقراری ارتباط ورزشی با عضو معلق را ندارند. کمیته انضباطی میتواند مجازاتهای بیشتری برای عضو معلق، منظور نماید.
-۴ اعضایی که به مدت دو سال متوالی در فعالیتهای ورزشی فدراسیون شرکت ننمایند، حق رأی دادن در مجمع عمومی را ندارند و تا زمانی که تعهدات خود در این خصوص را اجراء ننمایند، نمایندگان ایشان هم نمیتوانند، انتخاب یا منصوب شوند.
ماده -۱۵ اخراج
-۱ مجمع عمومی میتواند تحت شرایط ذیل، یک عضو را اخراج نماید:
الف – اگر تعهدات مالی خود در قبال فدراسیون را انجام ندهد.
ب – اگر مکرراً اساسنامه، مقررات، دستورالعملها یا تصمیمات فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا و فدراسیون را نقض نماید.
ج – اگر برای حل یک اختلاف به دادگاه عمومی مراجعه نماید مگر در مواردی که مقررات و قوانین لازمالاجرای فیفا، کنفدراسیون فوتبال آسیا یا فدراسیون مراجعه به دادگاه عمومی را تجویز یا تصریح کرده باشد.
– ۲ اخراج یک عضو، صرفاً در صورتی ممکن است که اکثریت (بیش از) %۵۰ اعضای واجد شرایط رأی در مجمع عمومی حاضر باشند و پیشنهاد اخراج باید به تصویب اکثریت سهچهارم آرای معتبر مأخوذه برسد.
ماده -۱۶ استعفاء
-۱ یک عضو میتواند از عضویت در فدراسیون استعفا دهد و این استعفا بعد از خاتمه فصل مسابقات، اجرایی میشود. استعفانامه باید حداقل شش ماه قبل از خاتمه فصل مسابقات به دبیرخانه فدراسیون تسلیم شود.
-۲ استعفا زمانی معتبر خواهد بود که عضو متقاضی استعفاء، کلیه تعهدات مالی خود در قبال فدراسیون و سایر اعضاء را انجام داده باشد.
ماده -۱۷ استقلال اعضاء و ارکان آنها
-۱ هر عضو باید امور خود را مستقلاً و بدون تأثیرپذیری از اشخاص ثالث اداره نماید.
-۲ ارکان اعضاء باید انتخاب یا منصوب شوند. در اساسنامه اعضاء باید فرآیندی دموکراتیک که استقلال کامل انتخاب یا انتصاب ارکان را تضمین میکند، پیشبینی شده باشد.
-۳ هریک از ارکان اعضاء که مطابق بند ۲ انتخاب یا منصوب نشده باشند، هرچند که موقتی باشند توسط فدراسیون به رسمیت شناخته نمیشوند.
-۴ مصوبات ارکان اعضاء که مطابق بند ۲ انتخاب یا منصوب نشده باشند، توسط فدراسیون به رسمیت شناخته نمیشود.
ماده -۱۸ وضعیت باشگاهها، لیگها، هیات ها و سایر گروهها
-۱ باشگاهها، لیگها، هیات ها یا سایر گروههای وابسته به فدراسیون باید به وسیله فدراسیون به رسمیت شناخته شده و تابع آن باشند. در قلمرو فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران باید فقط یک لیگ به عنوان بالاترین رده مسابقاتی وجود داشته باشد. این اساسنامه، حدود صلاحیت، حقوق و تکالیف این باشگاهها، لیگها، هیات ها و گروهها را مشخص میکند. اساسنامه و مقررات آنها باید به تأیید هیات رییسه فدراسیون برسد. فدراسیون فوتبال مسؤولیت اصلی تنظیم موارد مرتبط با داوری، مبارزه با دوپینگ، ثبت بازیکنان، مجوز دهی باشگاهی، اعمال اقدامات انضباطی شامل سوء رفتارهای اخلاقی و همچنین تمهیدات موردنیاز برای محافظت از سلامت مسابقات را برعهدهدارد.
-۲ باشگاهها و گروههای عضو فدراسیون باید در اتخاذ تصمیمات خود که راجع به عضویت در فدراسیون میباشد مستقل از هر نهاد بیرونی اقدام نمایند. ساختار سازمانی آنها تأثیری در این تعهد ندارد.
-۳ هیچ شخص حقیقی یا حقوقی (ازجمله شرکتهای تابعه و زیرمجموعه) در شرایطی که سلامت هر یک از رقابتها و مسابقات تهدید شود، تحت هیچ عنوان حق کنترل یا اداره بیش از یک باشگاه یا گروه را ندارد.
بخش سوم: رییس افتخاری و عضو افتخاری
ماده -۱۹ رییس افتخاری و عضو افتخاری
-۱ مجمع عمومی میتواند به منظور تقدیر از خدمات ارزشمند یک شخص به فوتبال، عنوان رییس افتخاری یا عضو افتخاری را به وی اعطاء نماید.
-۲ این نامزدها توسط هیات رییسه پیشنهاد میشوند.
-۳ رییس و عضو افتخاری میتوانند در مجمع عمومی شرکت نمایند. آنها میتوانند در مباحث، مشارکت نمایند اما حق رأی ندارند.
-۴ وزیر ورزش و جوانان به علت جایگاهی که دارد عضو افتخاری مجمع عمومی است و حق دارد تا دستور جلسه مجمع را دریافت و در مباحث مجمع شرکت نماید اما حق رأی ندارد.
بخش چهارم: ساختار
ماده -۲۰ ارکان فدراسیون
-۱ مجمع عمومی، رکن عالی و قانونگذار فدراسیون است.
-۲ هیات رییسه، رکن اجرایی فدراسیون است.
-۳ کمیتههای دائمی و موقت به هیات رییسه در انجام وظایف کمک و مشورت میدهند. وظایف، ترکیب و کارکرد آنها در این اساسنامه و یا سایر مقرراتی که به تصویب هیات رییسه میرسد، تعریف میشود.
-۴ سازمان اداری، رکن اداری فدراسیون میباشد.
-۵ ارکان مستقل، امور خود را مطابق این اساسنامه و مقررات مربوطه انجام میدهند. ارکان مستقل، شامل کمیتههای مستقل و ارکان قضایی میباشد.
-۶ کمیتههای مستقل شامل کمیته حسابرسی و کمیتههای انتخاباتی میباشد.
-۷ کمیته انضباطی، کمیته اخلاق و کمیته استیناف، ارکان قضایی فدراسیون هستند.
-۸ رکن صدور مجوز، مسوول صدور مجوز باشگاهی در فدراسیون میباشد.
-۹ اعضای ارکان فدراسیون باید منطبق با فرآیند مشروح در این اساسنامه و بدون هیچگونه نفوذ خارجی، انتخاب یا منصوب شوند. اعضای ارکان فدراسیون نباید هیچگونه سابقه محکومیت کیفری که مغایر با مسؤولیت آنها باشد، داشته باشند.
-۱۰ در صورت وجود یا احتمال وجود تعارض منافع، اعضای ارکان فدراسیون باید از شرکت در مذاکرات و تصمیمگیری خودداری نمایند. اعضای ارکان فدراسیون باید همواره از مقررات اخلاقی فیفا در مورد تعارض منافع آگاه بوده و رفتار خود را بر اساس آن تنظیم نمایند.(به عنوان مثال از انجام وظایف محوله خودداری و رییس خود را از تعارض منافع احتمالی آگاه نموده و اقداماتی از این قبیل.)
مبحث اول: مجمع عمومی
ماده -۲۱ تعریف و ترکیب مجمع عمومی
-۱ مجمع عمومی جلسهای است که با حضور اعضای فدراسیون بهصورت منظم برگزار میشود. مجمع عمومی حداقل سالی یکمرتبه تشکیل میشود و مرجع عالی و قانونگذاری فدراسیون است. مجمع عمومی فقط در صورتی صلاحیت تصمیمگیری دارد که به شکل مقرر در اساسنامه تشکیل شده باشد.
-۲ مجمع عمومی به دو صورت عادی یا فوقالعاده تشکیل میشود.
-۳ رییس فدراسیون، ریاست مجمع عمومی را مطابق این اساسنامه و دستورالعمل برگزاری مجمع به عهدهدارد.
-۴ مجمع عمومی میتواند ناظرانی را تعیین کند که بدون حق رأی و اظهارنظر در مجمع عمومی شرکت نمایند.
-۵ روسا و اعضای افتخاری میتوانند در مجمع عمومی شرکت نمایند. آنها میتوانند در مباحث شرکت کنند ولی دارای حق رأی نمیباشند.
ماده -۲۲ نمایندگان و آراء
-۱ مجمع عمومی فدراسیون متشکل از اعضای ذیل میباشد.
الف- هریک از باشگاههای لیگ حرفهای فوتبال بزرگسالان آقایان. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.
ب – هشت باشگاه اول حاضر در لیگ دسته اول فوتبال بزرگسالان آقایان کشور در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.
ج – چهار باشگاه اول رقابتهای لیگ دسته دوم فوتبال بزرگسالان آقایان کشور در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.
د – سه باشگاه اول لیگ برتر فوتسال بزرگسالان آقایان کشور در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.
ه – دو باشگاه اول رقابتهای لیگ برتر فوتبال ساحلی بزرگسالان آقایان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.
و– دو باشگاه اول رقابتهای لیگ برتر فوتسال بانوان بزرگسالان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.
ز – باشگاه اول رقابتهای فوتبال ساحلی بانوان بزرگسالان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. یک نماینده با یک حق رأی.
ح – دو باشگاه اول رقابتهای لیگ برتر فوتبال بانوان بزرگسالان کشور، در فصل منتهی به مجمع عمومی. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.
ط – هیات های فوتبال استانهای کشور و هیات فوتبال جزیره کیش. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.
ی – بخش فوتبال فدراسیونهای ورزش دانشآموزی، دانشگاهی، کارگری و نیروهای مسلح. هرکدام یک نماینده با یک حق رأی.
ک – کاپیتانهای اصلی (در صورت عدم امکان دعوت از کاپیتان اصلی، کاپیتان دوم) کلیه تیمهای ملی فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی (آقایان و بانوان) در رده بزرگسالان به عنوان نماینده بازیکنان. مجموعاً شش نفر هرکدام با یک حق رأی.
ل – سرمربیان تیمهای ملی بزرگسالان فوتبال، فوتسال و فوتبال ساحلی آقایان و سرمربیان تیمهای ملی بزرگسالان فوتبال و فوتسال و فوتبال ساحلی بانوان به عنوان نماینده مربیان. اگر سرمربی هریک از تیمهای ملی، ایرانی نبود دستیار ایرانی وی جایگزین او در مجمع میشود. مجموعاً شش نفر هرکدام با یک حق رأی.
م– یک نفر از داوران خانم و یک نفر از داوران آقا که در فوتبال ایران فعال و در رنکینگ داوران فعال بینالمللی در بالاترین رتبه هستند. مجموعاً دو نفر هرکدام با یک حق رأی.
ن – اتحادیه باشگاههای فوتبال. یک نماینده با یک حق رأی.
-۲ نمایندگان باید متعلق به عضوی باشند که نمایندگی از آن را بر عهدهدارند و نیز باید توسط مرجع قانونی عضو مذکور، انتخاب یا منصوب شده باشند. همچنین باید قادر باشند در صورت درخواست، مدارک این موضوع را ارائه نمایند.
-۳ فقط نمایندگان حاضر در مجمع عمومی حق رأی دارند. رأی دادن از طریق ارسال نامه یا وکیل امکانپذیر نیست. رأی باشگاهها توسط مدیرعامل و رأی هیات ها توسط رییس هیات اعلام میشود. در صورت عدم امکان حضور مدیرعامل باشگاه یکی از اعضای هیات مدیره باشگاه و در صورت عدم امکان حضور رییس هیات، نایب رییس یا دبیر هیات، با ارائه معرفینامه معتبر از باشگاه یا هیات، به عنوان جایگزین در مجمع عمومی حاضر میشوند.
-۴ هیات رییسه و دبیرکل فدراسیون بدون حق رأی در مجمع عمومی شرکت میکنند و در دوران مسؤولیت خود در فدراسیون نمیتوانند به عنوان نماینده اعضای مجمع عمومی منصوب شوند.
-۵ اعضای بندهای الف لغایت ح این ماده بر اساس جدول امتیازات آخرین فصل مسابقاتی که تا قبل از زمان مجمع، خاتمه یافته باشد تعیین میشوند.
-۶ درصورتیکه مسابقات در چند گروه برگزار شود، نمایندگان مجمع عمومی، از هر گروه به طور مساوی و بر اساس رتبههای بالاتر انتخاب خواهند شد.
-۷ در صورت انحلال هریک از باشگاههایی که بر اساس این اساسنامه عضو مجمع عمومی هستند، باشگاه بعدی بر اساس جدول امتیازات آخرین فصل مسابقاتی، جایگزین خواهد شد.
-۸ کلیه نمایندگان مجمع عمومی باید تابعیت ایرانی داشته باشند.
ماده -۲۳ حدود اختیارات مجمع عمومی
اختیارات مجمع عمومی به شرح زیر است:
الف – تصویب یا اصلاح اساسنامه فدراسیون، مقررات انتخاباتی و دستورالعمل برگزاری مجمع.
ب – انتصاب سه نفر از اعضای مجمع عمومی به منظور بررسی صورتجلسه و تأیید صورتجلسه مجمع عمومی قبلی.
ج – تعیین سه نفر شمارش کنندگان آراء به منظور شمارش آراء و کمک به دبیرکل در توزیع برگههای رأی.
د – انتخاب یا عزل رییس، نواب رییس و اعضای هیات رییسه فدراسیون.
ه – انتخاب یا عزل رییس، معاون و اعضای ارکان مستقل (کمیته حسابرسی، کمیتههای انتخاباتی و ارکان قضایی) به پیشنهاد هیات رییسه.
و – تصویب صورتهای مالی.
ز – تصویب گزارش حسابرس مستقل بیرونی.
ح- تصویب بودجه.
ط – تصویب گزارش عملکرد سالیانه.
ی – انتصاب حسابرس مستقل بیرونی (برای مدت دو سال) به پیشنهاد هیات رییسه.
ک – تصویب مبلغ حق عضویت به پیشنهاد هیات رییسه.
ل – اعطای عناوین رییس افتخاری و یا عضو افتخاری به پیشنهاد هیات رییسه.
م – پذیرش، تعلیق یا اخراج اعضاء.
ن – عزل اعضای ارکان فدراسیون.
س – انحلال فدراسیون.
ع – تصمیمگیری به درخواست هر یک از اعضاء منطبق با این اساسنامه یا تصمیمگیری در خصوص موضوعاتی که به موجب این اساسنامه به مجمع عمومی واگذار شده است.
ف – انتصاب خزانهدار به پیشنهاد هیات رییسه.
ماده -۲۴ حد نصاب مجمع عمومی
-۱ مصوبات مجمع عمومی فقط در صورتی معتبر هستند که اکثریت (بیش از) %۵۰ اعضای واجد شرایط رأی، در مجمع عمومی حاضر باشند.
-۲ در صورتیکه حد نصاب فوق حاصل نشود، مجمع عمومی دوم، ظرف مدت ۲۴ ساعت با همان دستور جلسه قبلی تشکیل میشود.
-۳ در مجمع عمومی دوم، نیازی به حصول حد نصاب فوق نیست مگر اینکه یکی از موارد مندرج در دستور جلسه، اصلاح اساسنامه فدراسیون، انتخاب رییس، نایب رییس و اعضای هیات رییسه، انتخاب اعضای هر یک از ارکان مستقل فدراسیون، عزل اعضای یکی از ارکان فدراسیون، اخراج یک عضو فدراسیون یا انحلال فدراسیون باشد.
ماده -۲۵ تصمیمات مجمع عمومی
-۱ در مواردی که نیاز به رأیگیری باشد، اعلام رأی از طریق بالا بردن دست یا به وسیله رأیگیری الکترونیکی صورت میگیرد. اگر رأیگیری در مورد یک پیشنهاد به وسیله بالا بردن دست، به نحو کاملاً شفاف نتیجهبخش نباشد، رأیگیری از طریق قرائت نام نمایندگان اعضای مجمع عمومی به ترتیب حروف الفباء صورت میگیرد.
-۲ برای اعتبار یک مصوبه، کسب اکثریت (بیش از (%۵۰ آراء معتبر مأخوذه کافی است مگر اینکه در این اساسنامه به گونه دیگری تصریح شده باشد. آرای سفید، آرای باطله یا آرای الکترونیکی که به هر طریقی دست کاری شده باشند بعلاوه آرای ممتنع، به هنگام محاسبه اکثریت، در نظر گرفته نمیشوند.
ماده -۲۶ انتخابات
-۱ انتخابات بر اساس سمت و از طریق رأی مخفی انجام میشود.
-۲ انتخابات فدراسیون، اعضای فدراسیون و اعضای فدراسیون باید بر اساس مقررات انتخاباتی فدراسیون، انجام شود.
-۳ برای انتخاب رییس، کسب اکثریت (بیش از (%۵۰ از آرای معتبر مأخوذه موردنیاز است. اگر برای پست ریاست فدراسیون بیش از دو نامزد وجود داشته باشد، کسانی که کمترین رأی را کسب مینمایند برای مرحله دوم حذف میشوند تا فقط دو نامزد باقی بماند. در صورتیکه در مرحله اول، بیش از دو نفر از نامزدها (به دلیل تساوی آراء) حائز بالاترین رأی شوند، تمامی آنها به مرحله دوم راه مییابند. در مرحله دوم نامزدی که بیشترین رأی را کسب نماید، رییس فدراسیون خواهد بود.
-۴ بعد از انتخاب رییس، مجمع عمومی باید در مورد نامزدهای معرفی شده توسط رییس برای پستهای نایب رییس اول، دوم و سوم رأیگیری کند. برای انتخاب نواب رییس، کسب اکثریت (بیش از)%۵۰ آرای معتبر مأخوذه موردنیاز است. اگر مجمع عمومی یک یا چند نفر از این نامزدها را با اکثریت (بیش از)%۵۰ انتخاب نکند، رییس باید نامزد/ نامزدهای دیگری را حداکثر ظرف مدت سه ماه از تاریخ خاتمه مجمع عمومی جهت انتخاب به مجمع عمومی معرفی نماید. متعاقباً هیات رییسه باید یک مجمع عمومی انتخاباتی فوقالعاده برگزار نماید.
– ۵ برای انتخاب سایر اعضای هیات رییسه، نامزدهایی که بیشترین رأی را برای پست موردنظر کسب کردهاند انتخاب میشوند.
-۶ برای انتخاب رییس، معاون و اعضای ارکان مستقل فدراسیون (کمیته حسابرسی، کمیتههای انتخاباتی و ارکان قضایی) ، نامزدهایی که بیشترین رأی را برای پست موردنظر کسب نمایند، انتخاب میشوند.
-۷ در صورت تساوی آراء، رأیگیری مطابق این اساسنامه ادامه مییابد تا در نهایت یک شخص انتخاب شود.
-۸ انتخابات فقط در صورتی معتبر است که حداقل دو سوم نمایندگان اعضای مجمع که واجد شرایط رأی هستند در مجمع انتخاباتی مربوطه شرکت داشته باشند.
ماده -۲۷ مجمع عمومی عادی
-۱ مجمع عمومی عادی باید هرسال برگزار شود.
-۲ هیات رییسه فدراسیون، تاریخ و محل برگزاری مجمع عمومی را تعیین میکند. اعضای مجمع عمومی باید حداقل هفتاد روز قبل از برگزاری مجمع عمومی، از تاریخ و مکان مجمع عمومی بهصورت کتبی مطلع شوند.
-۳ دعوتنامه رسمی باید حداقل بیستویک روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع عمومی، برای اعضاء ارسال شود. دستور جلسه، گزارش عملکرد، صورتهای مالی، گزارش حسابرس و سایر مدارک مربوط به دستور جلسه باید همراه این دعوتنامه ارسال شود.
ماده – ۲۸ دستور جلسه مجمع عمومی عادی
-۱ دبیرکل فدراسیون، دستور جلسه را بر اساس پیشنهادات هیات رییسه و اعضاء تنظیم میکند. هر عضوی که مایل است پیشنهادی را به مجمع عمومی ارائه نماید باید پیشنهاد خود را با توضیحی مختصر بهصورت مکتوب، حداقل پنجاه روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع عمومی به دبیرخانه مجمع تسلیم نماید.
-۲ دستور جلسه مجمع عمومی باید شامل موارد الزامی ذیل باشد. (به ترتیب زمان: (
الف – اعلام رسمیت یافتن جلسه و تشکیل آن طبق اساسنامه فدراسیون.
ب – تصویب دستور جلسه.
ج – سخنرانی رییس فدراسیون.
د – تعیین سه نفر از میان اعضای مجمع جهت بررسی صورتجلسه مجمع.
ه – تعیین سه نفر شمارش کنندگان آراء.
و –پذیرش، تعلیق یا اخراج اعضاء (در صورت لزوم.)
ز – تصویب صورتجلسه مجمع عمومی قبلی.
ح – ارائه گزارش عملکرد و تصویب آن (شامل فعالیتهای صورت گرفته از تاریخ مجمع عمومی قبلی.)
ط – ارائه صورتهای مالی تلفیقی و تجدید ارائه شده و صورت سود و زیان.
ی – تصویب صورتهای مالی حسابرسی شده.
ک – ارائه برنامه و بودجه و تصویب آن.
ل – رأیگیری در مورد پیشنهاد اصلاحات اساسنامه، دستورالعمل برگزاری مجمع و مقررات انتخاباتی. (در صورت وجود اصلاحات.(
م – بحث در مورد پیشنهادات ارائه شده توسط هیات رییسه فدراسیون و اعضا، با رعایت الزامات مندرج در بند ۱ همین ماده.
ن – انتصاب حسابرس مستقل بیرونی بنا بر پیشنهاد هیات رییسه. (در صورت لزوم)
س – عزل اعضای ارکان فدراسیون (در صورت لزوم)
ع – انتخاب رییس، نواب رییس و اعضای هیات رییسه فدراسیون. (در صورت لزوم)
ف – انتخاب اعضای ارکان قضایی بنا بر پیشنهاد هیات رییسه. (در صورت لزوم)
ص – انتخاب اعضای کمیته حسابرسی بنا بر پیشنهاد هیات رییسه. (در صورت لزوم)
ق – انتخاب اعضای کمیتههای انتخاباتی بنا بر پیشنهاد هیات رییسه. (در صورت لزوم)
ر – انتصاب خزانهدار بنا بر پیشنهاد هیات رییسه.
– ۳ مجمع عمومی نمیتواند در مورد موضوعاتی که در دستور جلسه قید نشده است تصمیمگیری نماید.
– ۴ دستور جلسه مجمع عمومی صرفاً در صورتی قابل تغییر است که سهچهارم اعضای حاضر در مجمع عمومی که واجد شرایط رأی هستند، با پیشنهاد تغییر دستور جلسه موافقت کنند.
ماده – ۲۹ مجمع عمومی فوقالعاده
-۱ هرگاه دو سوم اعضای هیات رییسه درخواست نمایند، هیات رییسه فدراسیون میتواند مبادرت به تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده نماید.
-۲ در صورتیکه دوپنجم اعضای مجمع عمومی، متقاضی برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده باشند میبایست درخواست مکتوب خود را با تصریح به موارد پیشنهادی که باید در دستورجلسه مجمع عمومی فوقالعاده ذکر شود، منفردا تسلیم سازمان اداری فدراسیون نمایند مجمع عمومی فوقالعاده باید ظرف هفتاد روز از تاریخ وصول درخواست فوق، تشکیل شود. اگر با وجود رعایت الزامات فوق، هیات رییسه مجمع عمومی فوقالعاده را تشکیل ندهد، اعضای مجمع عمومی که متقاضی تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده بودهاند، میتوانند خود رأساً مبادرت به تشکیل آن نمایند. در این راستا آنها باید هیات رییسه و همه اعضای مجمع عمومی را از تاریخ و محل برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده مطلع نموده و دستور جلسه را مطابق بند ۳ همین ماده برای ایشان ارسال نمایند. به عنوان آخرین راهحل، نمایندگان اعضای مجمع میتوانند از فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا درخواست مساعدت نمایند.
-۳ تاریخ، محل و دستور جلسه مجمع عمومی فوقالعاده باید حداقل بیستویک روز قبل از تاریخ برگزاری مجمع عمومی بهصورت کتبی به کلیه اعضای مجمع عمومی ابلاغ شود.
-۴ درصورتیکه تشکیل مجمع عمومی فوقالعاده به درخواست هیات رییسه فدراسیون باشد، در این صورت دستور جلسه آن نیز به وسیله هیات رییسه تعیین میشود. درصورتیکه مجمع عمومی فوقالعاده به درخواست اعضاء مجمع عمومی باشد، دستور جلسه نیز باید حاوی موارد مطرح شده توسط ایشان باشد.
-۵ دستور جلسه مجمع عمومی فوقالعاده، غیرقابل تغییر است.
ماده -۳۰ اصلاح اساسنامه، دستورالعمل برگزاری مجمع و مقررات انتخاباتی
-۱ اصلاح اساسنامه، دستورالعمل برگزاری مجمع و مقررات انتخاباتی از اختیارات مجمع عمومی است.
-۲ هرگونه پیشنهاد هیات رییسه یا اعضای مجمع عمومی در مورد اصلاح اساسنامه باید بهصورت کتبی و به همراه توضیحات مختصری در مورد آن تسلیم سازمان اداری فدراسیون شود. اصلاحات پیشنهادی یک عضو مجمع عمومی در صورتی قابل طرح در مجمع عمومی است که حداقل ده عضو دیگر مجمع عمومی نیز منفردا و بهصورت مکتوب از آن حمایت کنند.
-۳ برای اینکه رأیگیری در خصوص اصلاحات اساسنامه، دستورالعمل برگزاری مجمع و مقررات انتخاباتی معتبر باشد، باید اکثریت (بیش از (%۵۰ اعضای مجمع عمومی که واجد شرایط رأی هستند در مجمع عمومی حاضر باشند.
-۴ یک پیشنهاد برای اصلاح اساسنامه، دستورالعمل برگزاری مجمع و مقررات انتخاباتی فقط در صورتی تصویب میشود که بیش از دو سوم اعضای حاضر در مجمع عمومی که واجد شرایط رأی هستند با آن موافقت نمایند.
ماده -۳۱ صورتجلسه
دبیرکل فدراسیون مسوول ثبت صورتجلسه مجمع عمومی است. صورتجلسه مجمع عمومی باید به وسیله اعضای تعیین شده مجمع عمومی بررسی شده و نهایتاً در جلسه بعدی به تصویب مجمع عمومی برسد.
ماده -۳۲ زمان اجرایی شدن مصوبات
مصوبات مجمع عمومی شصت روز بعد از خاتمه مجمع عمومی، لازمالاجرا خواهند بود مگر اینکه در این اساسنامه ترتیب دیگری مقرر شده باشد یا مجمع عمومی تاریخ دیگری را برای اجرای مصوبات تعیین نماید.
مبحث دوم: هیات رییسه
ماده -۳۳ ترکیب هیات رییسه
-۱ هیات رییسه فدراسیون شامل ۱۱ عضو (که حداقل یکی از آنها بانو میباشد) به شرح ذیل
میباشد:
الف – رییس فدراسیون.
ب – سه نایب رییس، شامل نایب رییس اول، نایب رییس دوم (که رییس کمیته مسابقات نیز هست)، نایب رییس سوم (که رییس کمیته بانوان نیز هست و باید یک بانو باشد.)
ج – هفت نفر اعضاء دیگر شامل دو نفر از بین روسای هیات های فوتبال استانها، دو نفر از بین مدیران عامل باشگاههای لیگ برتر و یا لیگ دسته اول و سه نفر از بین افرادی که سابقه مدیریت ورزشی دارند.
-۲ رییس فدراسیون، نواب رییس پیشنهادی و اعضای هیات رییسه بر اساس پستی که برای آن نامزد شدهاند توسط مجمع عمومی انتخاب میشوند. هریک از نامزدهای پست ریاست باید از پنج نفر از اعضای مجمع عمومی، تأییدیه اخذ نمایند. هریک از نامزدهای پست ریاست باید سه نفر را به عنوان نامزدهای پست نایب رییس اول، دوم و سوم در فرم درخواست نامزدی خود معرفی نمایند. نواب رییس پیشنهادی و سایر نامزدهای هیات رییسه باید از دو نفر از اعضای مجمع عمومی تأییدیه اخذ نمایند.
-۳ مدتزمان مسؤولیت رییس فدراسیون، نواب رییس و اعضای هیات رییسه، چهار سال میباشد و این مدت بعد از خاتمه مجمع عمومی که ایشان را انتخاب نموده است آغاز میشود. هیچ شخصی نمیتواند بیش از سه دوره متوالی یا متناوب، در هیات رییسه فدراسیون باشد (چه به عنوان رییس، نایب رییس یا سایر اعضای هیات رییسه.)
-۴ نواب رییس و اعضای هیات رییسه باید علاوه بر شرایط مندرج در بند ۹ ماده ۲۰ این اساسنامه، در زمان ثبتنام دارای تابعیت ایرانی و ساکن جمهوری اسلامی ایران باشند. نواب رییس و اعضاء باید علاوه بر سابقه فعالیت در فوتبال همچنین حداقل ۴ سال سابقه مدیریت ورزشی به شرح مندرج در ضمیمه یک اساسنامه داشته باشند.
-۵ کلیه اشخاصی که تمایل به نامزدی در انتخابات دارند (رییس، نواب رییس و اعضاء) باید درخواست نامزدی خود را حداقل پنجاه روز قبل از مجمع عمومی، برابر فرمهای مندرج در مقررات انتخاباتی، تسلیم دبیرخانه مجمع نمایند. لیست رسمی اسامی نامزدهای انتخابات به همراه دستور جلسه مجمع عمومی، برای اعضای مجمع ارسال میشود.
-۶ هیچیک از اعضای هیات رییسه نمیتوانند بهصورت همزمان رییس، معاون یا عضو یکی از ارکان مستقل فدراسیون، نماینده یکی از اعضای فدراسیون در مجمع فدراسیون، دبیرکل فدراسیون، داور فعال فوتبال، فوتسال یا فوتبال ساحلی، واسطه نقل و انتقالات، کارگزار مسابقات، رییس، معاون یا عضو کمیته وضعیت بازیکنان فدراسیون باشد.
-۷ درصورتیکه یکی از پستها یا تا %۵۰ پستهای هیات رییسه بلاتصدی شود هیات رییسه، شخص / اشخاص دیگری را برای تصدی پست مذکور تا هنگام برگزاری مجمع عمومی بعدی، جایگزین مینماید تا در مجمع عمومی بعدی شخص / اشخاصی به عنوان جایگزین برای مدت باقیمانده، انتخاب شوند.
-۸ پست عضو هیات رییسه در صورت استعفاء، عزل، فوت، ناتوانی دائمی و یا غیبت بیش از چهار جلسه متوالی عادی در جلسه هیات رییسه، بلاتصدی تلقی میشود.
-۹ اگر بیش از پنجاه درصد از پستهای هیات رییسه بلاتصدی شوند، دبیرکل فدراسیون باید مجمع عمومی فوقالعاده را ظرف مدتزمان مشخص به منظور انتخاب اشخاص جایگزین برای مدت باقیمانده، برگزار نماید.
–۱۰ رییس بهصورت تمام وقت و نواب رییس و اعضای هیات رییسه بهصورت پاره وقت در فدراسیون حضور دارند.
ماده -۳۴ جلسات هیات رییسه
-۱ هیات رییسه باید حداقل نه جلسه در سال برگزار نماید.
-۲ برگزاری جلسات هیات رییسه بر عهده رییس فدراسیون است. اگر یک سوم از اعضای هیات رییسه درخواست برگزاری جلسه نمایند، رییس فدراسیون باید ظرف مدت چهارده روز مبادرت به برگزاری جلسه هیات رییسه نماید و اگر رییس فدراسیون ظرف مدت مذکور اقدام به برگزاری جلسه ننماید، سایر اعضای هیات رییسه، راساً جلسه را برگزار مینمایند.
-۳ رییس فدراسیون مسوول تعیین دستور جلسه هیات رییسه است. هریک از اعضای هیات رییسه میتوانند مواردی را برای درج در دستور جلسه پیشنهاد نمایند. اعضای هیات رییسه باید موارد پیشنهادی خود را برای درج در دستور جلسه، حداقل ده روز قبل از جلسه تسلیم سازمان اداری فدراسیون نمایند. دستور جلسه باید حداقل هفت روز قبل از جلسه برای اعضای هیات رییسه ارسال شود.
-۴ دبیرکل باید در نقش مشاور و بدون حق رأی به عنوان دبیر در جلسات هیات رییسه شرکت نماید. اگر دبیرکل قادر به شرکت در جلسه هیات رییسه نباشد میتواند شخص دیگری را به عنوان نماینده خود جهت شرکت در جلسه پیشنهاد نماید و شرکت شخص مذکور در جلسه، موکول به تأیید رییس میباشد.
-۵ جلسات هیات رییسه بهصورت غیرعلنی برگزار میشود و درعینحال ممکن است دبیرکل به پیشنهاد رییس، اشخاص ثالث را به جلسه دعوت نماید. اشخاص ثالث بدون حق رأی در جلسه شرکت میکنند و صرفاً با اجازه هیات رییسه حق اظهارنظر دارند.
-۶ چنانچه امکان برگزاری جلسات هیات رییسه بهصورت حضوری امکانپذیر نباشد، به تشخیص رییس فدراسیون میتوان جلسات را از طریق ویدیو کنفرانس و یا هرگونه تکنولوژی ارتباطی دیگر که در دسترس باشد برگزار کرد و مصوبات آن همچون سایر جلسات، معتبر است
– ۷ درصورتیکه هریک از نواب رییس یا اعضای هیات رییسه فدراسیون در طی بیش از چهار جلسه متوالی عادی هیات رییسه غایب شوند، پست ایشان بلاتصدی تلقی میشود.
ماده -۳۵ اختیارات هیات رییسه
-۱ تصمیمگیری در خصوص مواردی که بر اساس مقررات و اساسنامه در صلاحیت مجمع عمومی و یا سایر ارکان فدراسیون نمیباشد.
-۲ فراهم نمودن مقدمات و تشکیل مجمع عمومی عادی و فوقالعاده فدراسیون
-۳ انتصاب رییس، معاونین و اعضای کمیتههای دائمی به پیشنهاد رییس فدراسیون.
-۴ تصمیم به تشکیل کمیتههای موقت در صورت نیاز و در هر زمان.
-۵ پیشنهاد رییس، معاونین و اعضای ارکان مستقل فدراسیون به مجمع عمومی.
-۶ تصویب مقررات موردنیاز برای ارکان قضایی، کمیته حسابرسی، کمیتههای دائمی و موقت و تصویب
اساسنامه هیات های فوتبال استانها.
– ۷ انتصاب یا عزل دبیرکل، به پیشنهاد رییس فدراسیون.
– ۸ پیشنهاد حسابرس مستقل بیرونی (برای مدت دو سال) به مجمع عمومی.
– ۹ تعیین جانشین برای پستهای خالی شده در ارکان قضایی و کمیته حسابرسی تا هنگام برگزاری مجمع عمومی بعدی.
– ۱۰ تصویب مقررات و آییننامههای ناظر بر برگ