اساسنامه فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا)

تعاریف
کلمات ذیل دارای معانی زیر می‌باشند :
1- فیفا : ” فدراسیون بین‌المللی فوتبال “؛
2- فدراسیون : فدراسیون فوتبالی که از سوی فیفا به این عنوان پذیرفته شده است. فدراسیون عضو فیفا محسوب شده مگر آنکه معنای مغایری از این متن استنباط شود؛
3- لیگ : سازمانی است که وابسته به فدراسیون است ؛
4- اتحادیه‌های انگلیسی: ۴ اتحادیه در پادشاهی متحد – اتحادیه انگلیس، اتحادیه‌ی فوتبال اسکاتلند، اتحادیه‌ی فوتبال ولز و اتحادیه‌ی فوتبال ایرلند ( ایرلند شمالی)؛
5- IFAB: انجمن بین‌المللی فوتبال (مسئول قانونگذاری فوتبال)؛
6- کشور: دولتی مستقل که توسط جامعه‌ی بین المللی به رسمیت شناخته شده است؛
7- کنفدراسیون : گروهی از فدراسیون متعلق به یک قاره ( یا یک منطقه جغرافیایی همسان ) که از سوی فیفا به رسمیت شناخته می‌شوند؛
8- کنگره ( مجمع عمومی ) : برترین نهاد و نهاد قانونگذاری فیفا؛
9- شورا: نهاد اجرایی استراتژیک و نظارتی فیفا؛
10- دفتر شورا: دفتر شورا که در ماده‌ی ۳۷ همین اساسنامه توصیف شده است؛
11- مقررات بازی: مقررات بازی فوتبال که توسط IFAB و مطابق با ماده‌ی ۷ همین اساسنامه وضع شده است؛
12- فدراسیون عضو: فدراسیونی که به عنوان عضو فیفا توسط کنگره پذیرفته شده است؛
13- مقام رسمی : هر عضو از جمله اعضای شورا ، عضو کمیته ، داور و کمک داور، مربی، تعلیم دهنده و هر فرد دیگری که مسئول امور فنی، پزشکی و اداری در فیفا ، کنفدراسیون ، فدراسیون ، لیگ یا یک باشگاه و همچنین سایر افرادی که ملزم به تبعیت از اساسنامه‌ی فیفا هستند ( به استثنای بازیکنان و واسطه‌های نقل و انتقالات)؛
14- باشگاه : یک عضو یک فدراسیون ( که خود عضو فیفا هست) یا عضویک لیگ که از طرف یک فدراسیون به رسمیت شناخته شده و حداقل یک تیم در مسابقات آن شرکت داده است؛
15- بازیکن : بازیکنان فوتبال که توسط فدراسیون دارای مجوز است؛
16- فوتبال : بازی سازماندهی شده مطابق ” مقررات بازی ” و تحت نظارت فیفا، کنفدراسیون و/ یا فدراسیون عضو؛
17- مسابقات رسمی: مسابقاتی برای تیم‌های ملی که توسط فیفا یا هر کنفدراسیونی سازماندهی می‌شود؛
18- ذینفعان:یک شخص، موسسه یا سازمانی که عضو یک فدراسیون و/یا نهاد فیفا نبوده اما منافع یا علائقی در اقدامات فیفا داشته که ممکن است متأثر از اقدامات، اهداف و سیاست‌های فیفا باشد و به طور خاص شامل باشگاه‌ها، بازیکنان، مربیان و لیگ‌های حرفه‌ای می‌شود.

توجه : عباراتی که به افراد حقیقی اشاره دارند برای هر دو جنسیت ( زنان ومردان ) کاربرد دارد.
هر کلمه‌ی مفرد برای جمع هم بکار برده می‌شود و بالعکس.

اول. مقررات کلی

۱: نام ، اداره مرکزی
1. فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) نهادی است که در بخش تجاری کانتون زوریخ و مطابق با ماده‌ی ۶۰ از قانون مدنی سوئیس به ثبت رسیده است.
2. مقر فیفا در زوریخ ( سوئیس) قرار داشته و تنها با تصویب کنگره ممکن است به مکان دیگری انتقال یابد.

۲: اهداف
اهداف فیفا عبارتند از :
الف. ارتقای دائم بازی فوتبال و پیشبرد آن در جهان در پرتو یکپارچگی ، آموزش و تعالی ارزشهای فرهنگی و انسانی آن بخصوص از طریق جوانان و برنامه‌های توسعه‌ای آنان؛
ب. سازماندهی مسابقات بین المللی مربوط به خود؛
ت. تنظیم ضوابط و مقررات حاکم بر بازی فوتبال و امور مرتبط و تضمین اجرای آن؛
ث. کنترل بر برگزاری هر گونه مسابقات فوتبال از راه برداشتن گام‌های مقتضی در جلوگیری از نقض اساسنامه، مقررات یا تصمیمات فیفا یا قوانین بازی،
ج. تلاش نموده تا اطمینان یابد که بازی فوتبال در دسترس تمام کسانی است که مایلند در آن شرکت کنند صرفنظر از جنسیت یا سن آنها؛
د. ترویج و توسعه‌ی فوتبال زنان و حضور کامل زنان در تمامی سطوح مدیریتی فوتبال، و
ه. ترویج یکپارچگی، اخلاق و بازی جوانمردانه به منظور ممانعت از همه شیوه‌ها و روش‌ها نظیر فساد، دوپینگ یا تغییر نتایج که می‌تواند تمامیت مسابقات، رقابت‌ها، بازیکنان، مقامات رسمی و فدراسیون‌های عضو را به مخاطره افکنده یا موجب سوء استفاده از مسابقات فوتبال شود.
3 : حقوق بشر
فیفا متعهد است که حقوق شناخته شده‌ی بین المللی بشر را محترم شمرده و تلاش نماید که حفاظت از اینگونه حقوق را ترویج نماید.
4: عدم تبعیض نژادی، تساوی جنسیتی و موضع گیری در برابر آن
تبعیض قائل شدن به هر شکلی علیه کشوری ، فردی حقیقی یا گروهی از افراد با در نظر گرفتن اصلیت نژادی، جنسی، معلولیتی،گویشی، مذهبی، سیاسی یا دلایل دیگر به شدت ممنوع می‌باشد و از طریق اخراج یا تعلیق قابل مجازات است.
5: ارتقای روابط صمیمانه
1. فیفا می‌باید روابط دوستانه را بهبود ببخشد:
الف. روابط مابین و در میان اعضا، کنفدراسیون‌ها، باشگاه‌ها، مقامات رسمی و بازیکنان. هر فرد یا سازمانی که در جریان بازی فوتبال قراردارد متعهد به رعایت اساسنامه ، مقررات و اصول بازی جوانمردانه است.
ب. در جامعه به خاطر اهداف بشر دوستانه.
2. فیفا باید راه‌های نهادینه شده را پیش بینی کند تا به حل هر گونه اختلافی بپردازد که احتمال بروز آن مابین و میان اعضا، کنفدراسیون‌ها، باشگاه‌ها، مقامات رسمی و بازیکنان وجود خواهد داشت.
6: بازیکنان
شورا باید وضعیت بازیکنان و شرایط مربوط به انتقال آنها و همچنین مسائل مربوطه به ویژه تشویق باشگاه‌ها به آموزش بازیکنان و حمایت از تیم‌های ملی را در شکل مقرراتی خاص هر زمان تنظیم کند.
7: قوانین بازی
1. هر یک از اعضای فیفا می‌باید مطابق با قوانین بازی که از سوی انجمن بین‌المللی فوتبال (IFAB) تصویب شده، بازی کنند. مقررات بازی را تنها انجمن بین‌المللی فوتبال (IFAB) می‌تواند وضع نموده یا آنرا اصلاح کند.
2. انجمن بین‌المللی فوتبال متشکل از هشت عضو بوده که چهار عضو توسط فیفا و چهار عضو دیگر از سوی فدراسیون‌های بریتانیایی تعیین می‌شوند.
3. وظایف و مسئولیت‌های انجمن بین‌المللی فوتبال در مقررات خاصی پیش بینی شده است.
4. هریک از اعضای فیفا باید طبق مقررات بازی فوتسال که از سوی شورای فیفا تصویب شده، بازی کند.
5. هریک از اعضای فیفا باید طبق مقررات بازی فوتبال ساحلی که از سوی شورای فیفا تصویب شده، بازی کند.
8: رفتار نهادها، مقامات رسمی و دیگران
1. تمامی نهادها و مقامات رسمی باید اساسنامه، مقررات، تصمیمات و مجموعه مقررات اخلاقی فیفا را در فعالیت‌های خود رعایت کنند.
2. نهادهای اجرایی فدراسیون‌های عضو ممکن است تحت شرایط استثنایی توسط شورا با مشورت کنفدراسیون مربوطه از مقام خود برکنار گشته و جایگزین آنها برای مدت مشخصی کمیته عادی سازی می‌شود.
3. هر شخص و سازمان مرتبط با فوتبال موظف به رعایت اساسنامه و مقررات فیفا و همچنین اصول بازی جوانمردانه می‌باشد.
9: زبانهای رسمی
1. انگلیسی ، اسپانیایی ، فرانسه و آلمانی زبانهای رسمی فیفا را تشکیل می‌دهند. برای مکاتبات رسمی، یادداشت‌ها و اعلامیه‌ها زبان انگلیسی زبان رسمی خواهد بود.
2. اعضا نسبت به ترجمه‌ها به زبان خودشان مسئول خواهند بود.
3. انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی، آلمانی، روسی، عربی و پرتغالی از جمله زبانهای رسمی در کنگره خواهند بود. مترجمان واجد شرایط باید به این زبانها ترجمه نمایند. نمایندگان می‌توانند به زبان مادری خود در صورتی صحبت کنند که از ترجمه درست به یکی از زبانهای رسمی کنگره توسط مترجمی واجد شرایط اطمینان داشته باشد.
4. اساسنامه، مقررات حاکم بر اجرای اساسنامه، دستورات قابل اجرای کنگره و تصمیمات و اعلانات فیفا می‌باید به چهار زبان رسمی باشند. در صورت وجود تعارض در جمله بندی، نسخه‌ی انگلیسی معتبر می‌باشد.
دوم. عضویت
10: پذیرش، تعلیق و اخراج
کنگره می‌تواند نسبت به پذیرش، تعلیق و اخراج تنها بر اساس توصیه‌ی شورا،تصمیم گیری کند.
11: پذیرش
1. هر فدراسیونی که مسئول سازماندهی و اداره ورزش فوتبال در کشور متبوع خود می‌باشد، می‌تواند به عضویت فیفا در آید. با این سابقه ، اطلاق واژه‌ی “کشور” به حکومت مستقلی که از سوی مجامع بین المللی به رسمیت شناخته، اشاره دارد. با در نظر گرفتن پاراگراف ۵ و ۶ زیر ، از هر کشور تنها یک فدراسیون فوتبال می‌تواند برسمیت شناخته شود.
2. عضویت تنها در صورتی مجاز می‌باشد که فدراسیون در حال حاضرعضو یک کنفدراسیون باشد. شورا مقرراتی در مورد روند پذیرش وضع خواهد نمود.
3. هر فدراسیون فوتبال که خواهان عضویت در فیفا می‌باشد باید درخواست کتبی خود را به دبیرخانه کل فیفا ارسال نماید.
4. اساسنامه‌ی معتبر قانونی فدراسیون فوتبال خواهان عضویت باید به پیوست درخواست عضویت ارسال شود و می‌بایست دربردارنده مقررات الزام آور ذیل باشد:
الف. رعایت کامل اساسنامه ، مقررات و تصمیمات فیفا و کنفدراسیون مربوطه؛
ب. پیروی همه جانبه از قوانین جاری بازی فوتبال؛
ج. برسمیت شناختن دیوان داوری ورزش بنحوی که در همین اساسنامه مشخص شده است.
5. هر یک از چهار فدراسیون فوتبال بریتانیا به عنوان یک عضو مستقل فیفا به رسمیت شناخته می‌شوند.
6. فدراسیون فوتبال در منطقه‌ای که هنوز به استقلال نرسیده است با مجوز فدراسیون فوتبال کشوری که بدان وابسته می‌باشد همچنین می‌تواند درخواست عضویت در فیفا نماید.
7. این ماده تاثیری بر وضعیت اعضای فعلی فیفا نخواهد داشت.
12: تقاضا و مراحل درخواست
1- شورا می‌تواند پذیرش یا عدم پذیرش یک فدراسیون را از کنگره درخواست نماید. فدراسیون می‌تواند دلایل خود برای عضویت را به کنگره ذکر نماید.
2- عضو جدید به محض پذیرش از تمام حقوق و تکالیف عضویت برخوردار می‌گردد. بمحض پذیرش نمایندگان فدراسیون مذکور حق رأی و انتخاب شدن در نشست های فیفا را دارا می‌شوند.
13: حقوق اعضا
1. اعضا از حقوق ذیل برخوردارند :
الف. شرکت در کنگره؛
ب. ارائه پیشنهادات جهت طرح در دستور جلسه کنگره؛
ج. معرفی کاندیداها جهت ریاست فیفا و شورا؛
د. حضور در رأی گیری در انتخابات فیفا مطابق با مقررات مدیریتی فیفا؛
ه. شرکت در رقابت‌های سازماندهی شده توسط فیفا؛
و. شرکت در برنامه‌های کمکی و توسعه فیفا و
ز. بهره مندشدن از دیگر حقوقی که ناشی از این اساسنامه و دیگر مقررات می‌باشد.

۲. اعمال این حقوق تابع سایر مقررات مندرج در این اساسنامه و دیگر مقررات قابل اجرا می‌باشد.
14: تکالیف اعضا
اعضا دارای تکالیف ذیل می‌باشند:
الف. رعایت کامل و همیشگی اساسنامه، مقررات ، دستورات و تصمیمات نهادهای قانونگذاری و اجرایی فیفا همچنین تصمیمات دیوان داوری ورزش (CAS) که در مرحله‌ی تجدید نظر بر اساس پاراگراف ۱ ماده‌ی ۵۷ اساسنامه فیفا اتخاذ می‌شوند.
ب. شرکت در رقابت‌هایی که توسط فیفا سازماندهی شده است؛
ج. پرداخت حق عضویت توسط آنها؛
د. الزام تمامی اعضای خود به رعایت اساسنامه، مقررات، دستورالعمل‌ها و تصمیمات ارکان فیفا؛
ه. تأسیس کمیته داوری که مستقیماً وابسته به عضو باشد؛
و. احترام به قوانین بازی فوتبال؛
ز. اداره‌ی امور خود به طور مستقل و حصول اطمینان از اینکه فعالیت آنها تحت تأثیر هیچ شخص ثالثی نمی‌باشد با رعایت ماده‌ی ۱۹ از این اساسنامه؛
ح. رعایت کامل از دیگر تکالیفی که از این اساسنامه و سایر مقررات ناشی شده است.

۲. تخطی از تکالیف فوق الذکر توسط هر یک از اعضا ممکن است به اعمال مجازات‌های پیش بینی شده در این اساسنامه شود.
3. تخلف از پاراگراف ۱ بند (ز) نیز ممکن است منجر به اعمال مجازاتها شود حتی اگر نفوذ طرف سوم ناشی از قصور عضو مربوطه نباشد. هر فدراسیون عضو نسبت به تمامی رفتارهای نهادهای وابسته به خود که ناشی از قصور کلی یا سوءرفتار عامدانه‌ی اعضای خود بوده در قبال فیفا مسئول است.

۱۵: اساسنامه‌ی فدراسیون‌های عضو
اساسنامه‌ی فدراسیون‌ها باید اصول مدیریتی مناسب را رعایت کرده و به طور خاص ، حداقل، باید دربردارنده‌ی مقررات مربوط به مسائل زیر باشد:
الف. بی طرفی در امور سیاسی و مذهبی؛
ب. منع کلیه‌ی اشکال تبعیض؛
ج. مستقل بودن و جلوگیری از هر نوع دخالت سیاسی؛
د. اطمینان حاصل شود که نهادهای قضایی مستقل هستند (تفکیک قوا)؛
ه. همه‌ی ذینفعان مرتبط باید نسبت به احترام به قوانین بازی، اصول وفاداری، صداقت، ورزشکاری و بازی جوانمردانه و همچنین قوانین، مقررات و تصمیمات فیفا باید با کنفدراسیون مربوطه‌ی توافق داشته باشند؛
و. همه‌ی ذینفعان مربوطه باید صلاحیت قضایی و اقتدار CAS و اولویت دادن به داوری به عنوان یک وسیله حل اختلاف را به رسمیت بشناسند؛
ز. فدراسیون‌های عضو برای تنظیم امور مربوط به داوری، مبارزه با دوپینگ، ثبت نام از بازیکنان، صدور مجوز باشگاهی، وضع اقدامات انضباطی، از جمله برای سوء رفتار اخلاقی واتخاذ اقدامات مورد نیاز برای حفاظت از یکپارچگی مسابقات ازمسئولیت اصلی برخوردارند؛
ح. توصیف نهادهای تصمیم گیر و صلاحیت آنها؛
ط. جلوگیری از تضاد منافع در تصمیم گیری؛
ی. نهادهای قانونگذاری باید مطابق با اصول دموکراسی نمایندگی و با توجه به اهمیت برابری جنسیتی در فوتبال باید تشکیل شوند؛ و
ک. ممیزی سالانه مستقل از حساب‌های مالی.
16: تعلیق
1. کنگره ممکن است که یک فدراسیون عضو را تنها براساس درخواست شورا تعلیق کند. با این وجود، شورا، بدون رأی کنگره ممکن است یک فدراسیون را در صورت تخطی جدی و مکرر از تعهدات ناشی از عضویتش با اثر فوری تعلیق کند. حکم تعلیق مصوب کنگره، تا کنگره‌ی بعدی پا برجا می‌ماند مگر اینکه شورا چنین تعلیقی را قبل از آن را در این فاصله لغو نماید.
2. تعلیق فدراسیون عضو در کنگره، نیازمندآرای اکثریت سه- چهارم فدراسیون‌های حاضر دارای حق رأی می‌باشد. تعلیق فدراسیون عضو توسط کنگره یا شورا، باید در نشست بعدی کنگره با اکثریت سه- چهارم فدراسیون‌های حاضر دارای حق رأی به تصویب برسد. در صورت عدم تائید، تعلیق خود به خود لغو خواهد شد.
3. عضو تعلیقی حقوق ناشی از عضویت خود را نمی‌تواند اعمال کند. سایر اعضا به هیچ عنوان نمی‌توانند مراودات ورزشی با عضو تعلیقی برقرار نمایند. کمیته انضباطی می‌تواند مجازات‌های بیشتری را وضع نماید.
4. اعضایی که در یک دوره چهار ساله متوالی در حداقل ۲ رقابت از مسابقات فیفا شرکت ننمایند از حق رأی در کنگره تا زمان ایفای تمام تعهداتشان در این رابطه محروم هستند.
17: اخراج
1. کنگره ممکن است تنها با درخواست شورا یک فدراسیون عضو را اخراج کند اگر:
الف. قصور در انجام تعهدات مالی خویش به فیفا؛ یا
ب. تخلف جدی از اساسنامه، مقررات، تصمیمات یا مجموعه مقررات اخلاقی فیفا؛ یا
ج. از دست دادن وضعیت فدراسیونی که فدراسیون فوتبال کشور خود را نمایندگی می‌کند.
2. برای اعتبار حکم اخراج یک فدراسیون عضو حضوراکثریت مطلق (بیش از ۵۰%) اعضا که داری حق رأی در کنگره هستند، ضروری است و درخواست اخراج باید توسط سه چهارم (۴/۳) اکثریت آرا مأخوذه به تصویب رسد.
18: استعفا
1. عضو فیفا ممکن است استعفا داده که این استعفا تا پایان سال تقویمی مؤثر نخواهد بود. اعلام استعفا باید تا شش ماه مانده به پایان سال تقویمی به وسیله پست سفارشی به دبیر کل ارسال شود.
2. استعفای عضوی که مایل به استعفا است، مادامی که تعهدات مالی خود نسبت به فیفا و دیگر اعضا را انجام نداده، معتبر نیست
19: استقلال اعضا و نهاد های آن‌ها
1. هر یک از اعضا باید در اداره‌ی امور خود مستقل بوده و تحت تأثیر غیر ضروری هیچ نهاد یا شخص سومی قرار نگیرد.
2. نهادهای اعضا باید در فدراسیون کشور متبوع خود انتخاب یا منصوب شده باشند. اساسنامه هر فدراسیون فوتبال باید در بردارنده روندی دمکراتیک باشد که استقلال کامل انتخاب یا انتصاب افراد زیر مجموعه عضو را تضمین کند.
3. هر یک از ارکان عضو که با رعایت کامل شرایط بند ۲ انتخاب یا انتصاب نشده‌اند، حتی با سمت موقت از سوی فیفا به رسمیت شناخته نخواهند شد.
4. تصمیمات اتخاذ شده از سوی ارکان اعضاء که با رعایت بند ۲ انتخاب یا منصوب نشده‌اند از سوی فیفا فاقد اعتبار و ارزش می‌باشند.
20: وضعیت باشگاه‌ها، لیگ‌ها و سایر گروه‌های باشگاه‌ها
1. باشگاه‌ها، لیگ‌ها یا هر گروه دیگر وابسته به عضوی از فیفا، باید از سوی عضو مورد نظر به رسمیت شناخته شده و تابع آن باشد. اساسنامه‌ی عضو فیفا باید حدود اختیارات و حقوق و تکالیف این گروه‌ها را به طور روشن و دقیق برشمرده باشد. اساسنامه و مقررات این گروه‌ها توسط فدراسیون عضو تصویب خواهد شد.
2. هر عضو باید اطمینان یابد که باشگاه‌های وابسته به عضو در کلیه موضوعات مرتبط با عضویت با استقلال و عدم دخالت نیروی بیرونی کلیه تصمیمات را اتخاذ نمایند. این تکلیف صرف نظر ازساختار حقوقی باشگاه وابسته باید اعمال گردد. در هر حال، عضو باید اطمینان یابد که هیچ شخص حقیقی یا حقوقی (از جمله شرکت‌های سرمایه گذار و شرکت‌های فرعی) نباید به هر طریقی ( به طور خاص، از طریق اکثریت سهامداران، اکثریت دارای حق رأی، اکثریت اعضای هیأت مدیره یا به هر شکل وابستگی یا کنترل اقتصادی) در بیش از یک باشگاه اعمال کنترل نمایند، هر زمان که این موضوع بتواندیکپارچگی مسابقه یا رقابتی را در معرض خطر قرار دهد.
سوم. رئیس افتخاری، نایب رئیس افتخاری و عضو افتخاری
21: رئیس افتخاری، نایب رئیس افتخاری و عضو افتخاری
1. کنگره ممکن است که به هر عضو سابق شورا فیفا که خدمات ارزشمندی به دنیای فوتبال نموده باشد، عناوین رئیس افتخاری، نایب رئیس یا عضو افتخاری اعطاء کند.
2. ممکن است که شورا اعضای شایسته دریافت این عناوین را معرفی کند.
3. رئیس افتخاری، نایب رئیس افتخاری و عضو افتخاری ممکن است که در جلسات کنگره شرکت نمایند. آن‌ها ممکن است که در مباحثات شرکت کرده اما نمی‌توانند که رأی دهند.
چهارم. کنفدراسیون‌ها
22: کنفدراسیون‌ها
1. اعضایی که متعلق یه یک قاره هستند،کنفدراسیون‌های زیر را تشکیل داده که توسط فیفا برسمیت شناخته شده است:
الف. کنفدراسیون آمریکای جنوبی فوتبال CONMEBOL
ب. کنفدراسیون فوتبال آسیا AFC
ج. اتحادیه فدراسیون‌های فوتبال اروپا UEFA
د. کنفدراسیون آفریقایی فوتبال CAF
ه. کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و فدراسیون کارائیب CONACAF
و. کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه OFC
به رسمیت شناختن هر کنفدراسیون توسط فیفا، منجر به احترام متقابل هر یک در چارچوب سازمانی مربوطه در حوزه‌ی صلاحیتی است که توسط این اساسنامه پیش بینی شده است.
2. در شرایط استثنائی ممکن است که فیفا به کنفدراسیونی اجازه دهد که به فدراسیونی که از لحاظ جغرافیایی به قاره‌ی دیگری متعلق بوده و به کنفدراسیون آن قاره وابسته نمی‌باشد، عضویت اعطا کند. نظر کنفدراسیونی که از لحاظ جغرافیایی مرتبط بوده در اینخصوص باید کسب گردد.
3. هر کنفدراسیونی از حقوق و تکالیف زیر برخوردار می‌باشند :
الف. موافقت و اجرای کامل اساسنامه، مقررات و تصمیمات فیفا؛
ب. همکاری نزدیک با فیفا در هر زمینه به منظور دستیابی به اهداف مذکور در ماده ۲ و سازماندهی رقابت‌های بین المللی؛
ج. تدارک و سازماندهی رقابت‌های بین باشگاهی خود طبق تقویم بازیهای بین‌المللی؛
د. تدارک و سازماندهی تمامی رقابت‌های بین‌المللی طبق تقویم بازیهای بین المللی؛
ه. حصول اطمینان از اینکه لیگ‌های بین‌المللی یا گروه‌های مشابه دیگری از باشگاه‌ها بدون موافقت و رضایت فیفا، شکل نگیرد.
و. بنابر تقاضای فیفا، به فدراسیون‌های متقاضی عضویت وضعیت عضو موقت را اعطا نماید. این وضعیت به فدراسیون حق شرکت در رقابت‌های کنفدراسیون و حضور در جلسات کنفرانس را خواهد داد.
سایر حقوق و تعهدات عضو موقت بوسیله اساسنامه و مقررات کنفدراسیون مربوطه تنظیم خواهد شد. اعضای موقت امکان شرکت در رقابت‌های نهایی فیفا را ندارند.
ز. پرورش ارتباطات و همکاری پویا و سازنده با فیفا برای بهبود بازی فوتبال از طریق جلسات مشاوره‌ای و مذاکره وحل وفصل مشکلات مرتبط با علایق کنفدراسیون‌ها و فیفا؛
ح. اطمینان یافتن از آنکه نمایندگان منصوب در ارکان فیفا یا منتخب شورا عملکردی توأم با احترام متقابل، اتفاق نظر، قدردانی و جوانمردی و بر اساس این اساسنامه و سایر مقررات تصویب شده‌ی فیفا خواهند داشت؛
ط. ایجاد کمیته‌هایی که با کمیته‌های مشابه در فیفا عملکردی نزدیک دارند؛
ی. در موارد استثنایی، با موافقت فیفا مجوز شرکت در رقابت‌های سازمان یافته به یک فدراسیون از کنفدراسیونی دیگر ( یا باشگاه متعلق به آن فدراسیون ) اعطا کند؛
ک. با همکاری متقابل فیفا اتخاذ اعمالی که برای رشد فوتبال در قاره مربوطه ضروری بنظر می‌رسد نظیر ترتیب برنامه‌های توسعه، دوره‌ها، کنفرانس‌ها و غیره،
ل. ایجاد ارکان لازم جهت انجام وظایف بر عهده؛ و
م. تخصیص بوجه لازم جهت انجام وظایف مربوطه؛
4. شورا می‌تواند وظایف و اختیارات دیگری را به یک یا دو (یا تمامی) کنفدراسیون‌ها به وسیله‌ی توافقی یا این کنفدراسیون یا کنفدراسیون‌ها تفویض کند.
5. قوانین و مقررات کنفدراسیون، هر زمان که بازنگری می‌شود، جهت تصویب به فیفا تقدیم شود.
23: اساسنامه‌ی کنفدراسیون‌ها
اساسنامه‌ی کنفدراسیون‌ها باید اصول مدیریتی مناسب را رعایت کرده و به طور خاص ، حداقل، باید دربردارنده‌ی مقررات مربوط به مسائل زیر باشد:
الف. بی طرفی در امور سیاسی و مذهبی؛
ب. منع کلیه‌ی اشکال تبعیض؛
ج. مستقل بودن و جلوگیری از هر نوع دخالت سیاسی؛
د. اطمینان حاصل شود که نهادهای قضایی مستقل هستند (تفکیک قوا)؛
ه. همه‌ی ذینفعان مرتبط باید نسبت به احترام به قوانین بازی، اصول وفاداری، صداقت، ورزشکاری و بازی جوانمردانه و همچنین قوانین، مقررات و تصمیمات فیفا و مربوطه‌ی کنفدراسیون باید توافق داشته باشند؛
و. همه‌ی ذینفعان مربوطه باید صلاحیت قضایی و اقتدار CAS و اولویت دادن به داوری به عنوان یک وسیله حل اختلاف را به رسمیت بشناسند؛
ز. تنظیم امور مربوط به داوری، مبارزه با دوپینگ، ثبت نام از بازیکنان، صدور مجوز باشگاهی، تحمیل اقدامات انضباطی، از جمله برای سوء رفتار اخلاقی واتخاذ اقدامات مورد نیاز برای حفاظت از یکپارچگی مسابقات ازمسئولیت اصلی برخوردارند؛
ح. توصیف نهادهای تصمیم گیر و صلاحیت آنها؛
ط. جلوگیری از تضاد منافع در تصمیم گیری؛
ی. نهادهای قانونگذاری باید مطابق با اصول دموکراسی نمایندگی و با توجه به اهمیت برابری جنسیتی در فوتبال باید تشکیل شوند؛ و
ک. ممیزی سالانه مستقل از حساب‌های مالی.
پنجم. ارکان
24: نهاد ها
1. کنگره نهاد عالی و قانونگذار است.
2. شورا نهاد استراتژیک و نظارتی است.
3. دبیرخانه‌ی که نهاد اجرایی، عملیاتی و اداری است.
4. کمیته‌های ثابت و ویژه که به شورا و دبیرخانه در جهت انجام دادن وظایفشان مشورت داده وکمک می‌کنند. وظایف اصلی آنها در اساسنامه فیفا، ساختار، عملکرد و وظایف اضافی آنها در مقررات مدیریت فیفا پیش بینی شده است.
5. کمیته‌های مستقل وظایف خود را مطابق این اساسنامه و مقررات قابل اعمال فیفا انجام خواهند داد.
6. ممیزان مستقل، تمام حساب‌ها و گزارشات مالی فیفا را بر اساس الزامات قوانین سوئیس بازبینی می‌کنند.
5 الف. کنگره
25: کنگره
1. کنگره می‌تواند کنگره عمومی یا فوق‌العاده باشد.
2. کنگره عمومی هر سال برگزار می‌شود. شورا زمان و مکان برگزاری را مشخص می‌کند. اعضا به صورت کتبی، حداقل سه ماه قبل از زمان و مکان برگزاری چنین کنگره‌ی عمومی مطلع خواهند شد. دعوتنامه کتبی حداقل یک ماه قبل از تاریخ کنگره ارسال خواهد شد. در این دعوتنامه، دستور جلسه ، گزارش رئیس، گزارشات مالی از جمله گزارشات مالی تلفیقی و گزارش حسابرسان ذکر خواهد شد.
3. شورا در صورت نیاز هر زمان ممکن است که کنگره فوق العاده تشکیل دهد.
4. شورا در صورت درخواست کتبی یک پنجم (۵/۱) از اعضا تشکیل کنگره فوق العاده خواهد داد. این درخواست باید موارد دستور جلسه را مشخص کند. کنگره‌ی فوق العاده در ظرف ۳ ماه از دریافت درخواست برگزار خواهد شد.
5. تاریخ و مکان کنگره فوق‌العاده حداقل ۲ ماه قبل از زمان برگزاری به اطلاع اعضا خواهد رسید. دستور جلسه کنگره اضطراری قابل تغییر نمی‌باشد.
26: رأی، نمایندگان، ناظران
1. هر فدراسیون عضو دارای یک رأی در کنگره می‌باشد که توسط نمایندگانش ارائه می‌شود. فقط اعضای حاضر دارای حق رأی هستند. رأی دادن وکالتاً یا بوسیله‌ی نامه مجاز نیست.
2. نمایندگان باید متعلق به فدراسیون عضوی که نمایندگی می‌کنند، بوده و از سوی ارکان واجد صلاحیت فدراسیون منصوب شده باشند.
3. نمایندگان کنفدراسیون ممکن است به عنوان ناظر در کنگره و بدون حق رأی حضور یابند.
4. اعضای شورا در طول مدت تصدی خود نمی‌توانند به سمت نماینده‌ی فدراسیون کشور متبوع خود منصوب شوند.
5. مقام ریاست طبق دستورات معتبرکنگره، عملکردکنگره را اداره می‌کند.
27: نامزدهای تصدی مقام ریاست، شورا، ریاست، نواب رئیسی و اعضای کمیته‌ی ممیزی و تطبیق و نهادهای قضایی
1. تنها اعضا می‌توانند نامزدهایی را برای تصدی مقام ریاست فیفا پیشنهاد کنند. نامزدی پست ریاست فیفا تنها در صورتی معتبر است که حداقل توسط ۵ فدراسیون عضو، حمایت شده باشد. فدراسیون‌های عضو باید اسامی نامزدهای ریاست فیفا را حداقل ۴ ماه قبل از تاریخ برگزاری کنگره به صورت کتبی به همراه اعلامیه‌ی حمایت حداقل ۵ فدراسیون عضو به دبیرخانه‌ی فیفا اعلام کنند. نامزد پست ریاست فیفا باید دارای نقش فعالی در فوتبال ( نظیر یک بازیکن یا مقام رسمی در فیفا، یک کنفدراسیون یا فدراسیون و غیره) در مدت ۲ سال از ۵ سال گذشته قبل از اعلام نامزدی بوده باشد و بازبینی صلاحیتی را نیز گذرانده باشد که توسط کمیته‌ی بازبینی بر اساس مقررات مدیریت فیفا صورت می‌گیرد.
2. اسامی نهایی نامزدهای کرسی ریاست فیفا حداقل یک ماه قبل از تاریخ کنگره از سوی دبیرخانه فیفا به اطلاع اعضا خواهد رسید.
3. مطابق با بند ۴ ذیل، تنها فدراسیون‌های عضو می‌توانند نامزدهایی برای شورا پیشنهاد کنند. فدراسیون‌های عضو باید نامزدهای عضویت در شورا را حداقل ۴ ماه قبل از تاریخ کنگره‌ی کنفدراسیون مربوطه که انتخاب مذکور را برگزار خواهد کرد به دبیرخانه‌ی فیفا اطلاع خواهند داد. هر فدراسیون عضو مجاز است که تنها یک نامزد برای عضویت در شورا پیشنهاد دهد. در صورتی که فدراسیون عضو، بیش از دو نامزد معرفی کند تمامی پیشنهاداتش نامعتبر خواهد بود. هر فدراسیون عضو تنها می‌تواند نامزدهای وابسته به کنفدراسیون خود را معرفی کند.
4. انتخابات توسط فدراسیون‌های عضو جهت کاندیداهای زن شورا ( حداقل ۱ عضو از هر کنفدراسیون) در بند ۵ ماده‌ی ۳۳ همین اساسنامه پیش بینی شده است.
5. اعضای شورا توسط فدراسیون‌های عضو در حین کنگره‌ی کنفدراسیون و بر اساس مقررات مدیریت فیفا انتخاب خواهند شد. کاندیداهای عضویت در شورا باید بازبینی صلاحیتی را گذرانده باشند که توسط کمیته‌ی بازبینی بر اساس مقررات مدیریت فیفا صورت می‌گیرد. انتخاب اعضای شورا توسط فیفا نظارت خواهد شد.
6. شرایطی که باید در زمان نامزدی برای پست ریاست فیفا و عضویت در شورا باید رعایت شود در مقررات مدیریت فیفا در خصوص ریاست فیفا پیش بینی شده است.
7. شورا ممکن است پیشنهاداتی برای مقامات رئیس، نایب رئیس و اعضای کمیته‌ی ممیزی و تطبیق و نهادهای قضایی ارائه کند. شورا در ابتدا تعداد صندلی‌های تخصیص یافته به هر کنفدراسیون در کمیته‌های مربوطه را مشخص خواهد نمود. پیشنهادات باید بطور کتبی ۴ ماه قبل از شروع کنگره به دبیرخانه تسلیم گردد. آئین نامه این امر در مقررات مدیریت سازمانی فیفا پیش بینی شده است.
8. کاندیداهای مقام رئیس، نایب رئیسی و عضویت در هر یک از کمیته‌ی ممیزی و تطبیق و نهادهای قضایی باید بازبینی صلاحیتی را گذرانده باشند که توسط کمیته‌ی بازبینی بر اساس مقررات مدیریت فیفا صورت می‌گیرد.
۲۸: دستور جلسه‌ی کنگره عادی
1. دبیر کل دستور جلسه را براساس موارد پیشنهادی از سوی شورا و اعضا تنظیم می‌کند. عضوی که مایل است پیشنهادهایش در کنگره مطرح شود حداقل دو ماه قبل از تاریخ کنگره موارد پیشنهادی را کتباً به همراه توضیحاتی مختصر به دبیرخانه ارسال می‌کند.
2. دستور جلسه‌ی کنگره می‌باید شامل موارد الزامی زیر باشد :
الف. بیانیه ایی مبنی بر آنکه کنگره بر طبق اساسنامه تشکیل و برگزارشده است؛
ب. تصویب دستور جلسه؛
ج. خطابه ریاست؛
د. انتصاب ۵ عضو به منظور بررسی صورت جلسات؛
ه. تعیین بازرسان شمارش آراء؛
و. تعلیق یا اخراج یک عضو (در صورت قابل اعمال بودن)؛
ز. تصویب صورت جلسات کنگره‌ی پیشین؛
ح. گزارش کار ( شامل فعالیت‌های صورت گرفته از آخرین کنگره)؛
ط. ارائه گزارش کمیته ممیزی و تطبیق؛
ی. ارائه‌ی گزارشات مالی ممیزی شده‌ی سالیانه از جمله گزارشات مالی تلفیقی و گزارش سالیانه همچنین گزارشات ممیزان؛
ک. تصویب گزارشات مالی ممیزی شده سالیانه از جمله گزارشات مالی تلفیقی و گزارش سالیانه ؛
ل. تصویب بودجه؛
م. پذیرش عضویت (در صورت قابل اعمال بودن )؛
ن. رأی گیری در خصوص اصلاح اساسنامه ، مقررات حاکم بر اعمال اساسنامه و دستورات قابل اجرا کنگره ( در صورت قابل اعمال بودن )؛
ت. مذاکره و بحث در خصوص پیشنهادات که بنحو مقتضی از سوی اعضا و شورا در چارچوب زمانی مذکور در بتد ۱ تسلیم شده است ( در صورت قابل اجرا بودن )؛
س. تعیین حسابرسان ( در صورت قابل اجرا بودن )؛
غ. انتخاب رئیس و نماینده فوتبال زنان و انتصاب نایب رئیس و اعضای کمیته اجرایی (در صورت قابل اعمال بودن)؛
ظ. انتصاب یا عزل رئیس بر اساس همین اساسنامه ( در صورت قابل اجرا بودن).
ق. انتصاب یا عزل رئیس، نواب رئیس و اعضای کمیته‌های زیر ( در صورت قابل اجرا بودن) و بر اساس پیشنهاد شورا:
• کمیته‌ی انضباطی؛
• کمیته‌ی اخلاق؛
• کمیته‌ی استیناف؛
• کمیته‌ی ممیزی و انطباق؛ و
• کمیته‌ی مدیریت.
ر. رأی گیری در خصوص تعیین کشور میزبان مرحله‌ی نهایی جام جهانی ( در صورت قابل اجرا بودن)
3. دستور جلسه کنگره عادی قابل تغییر می‌باشد مشروط بر آنکه سه چهارم (۴/۳) اعضای حاضر در کنگره و دارای حق رأی با این پیشنهاد موافقت کنند.
29: اصلاح اساسنامه، مقررات حاکم بر اجرای اساسنامه و دستورات قابل اجرای کنگره
1. کنگره مسئول اصلاح اساسنامه، مقررات حاکم بر اجرای اساسنامه و دستورات قابل اجرای کنگره است.
2. هر گونه پیشنهاد اصلاح اساسنامه باید با ارائه توضیحات مختصری کتباً از سوی فدراسیون عضو یا شورا به دبیرخانه فیفا تقدیم گردد. پیشنهاد تقدیمی از سوی عضو در صورتی معتبر است که حداقل ۲ عضو دیگر از این طرح کتباً حمایت نموده باشند.
3. برای آنکه رأی به تغییر اساسنامه معتبر باشد اکثریت مطلق ( بیش از ۵۰% ) اعضای واجد رأی باید حضور داشته باشند.
4. پیشنهاد اصلاح اساسنامه فقط در صورتی پذیرفته می‌شود که سه چهارم (۴/۳) اعضای حاضر و واجد شرایط رأی آنرا بپذیرند.
5. هر پیشنهاد اصلاح مقررات حاکم بر اجرای اساسنامه و دستورات قابل اجرای کنگره باید با توضیحات مختصر کتباً از سوی فدراسیون‌های عضو یا شورا به دبیرخانه تقدیم گردد.
6. پیشنهاد اصلاح در مقررات حاکم بر اجرای اساسنامه و دستورات قابل اجرای کنگره در صورتی بتصویب خواهد رسید که اکثریت نسبی ( بیش از ۵۰%) اعضای حاضر و واجد رأی با آن موافقت کنند.
30: انتخاب، سایر تصمیم گیری ها ، اکثریت مورد نیاز
1. انتخاب در فیفا به صورت رأی گیری مخفی انجام می‌شود.
2. هر گونه تصمیم گیری که نیازمند به رأی گیری باشد می‌توان از طریق بلند کردن دست و یا از طریق شمارش الکترونیکی بدان دست یافت اگر نشان دادن دست منجربه تشخیص اکثریت قاطع در مورد یک درخواست نشود، رأی گیری از طریق انداختن آرا صورت خواهد پذیرفت و اعضا به ترتیب حروف الفبا انگلیسی فرا خوانده می‌شوند.
3. برای انتخاب مقام ریاست، در صورتی که دو یا تعداد کمتری نامزد وجود دارد، اکثریت مطلق آرای ثبت شده ( بیش از ۵۰%) کافی است. در صورت رقابت مابین بیش از دو نامزد برای انتخاب رئیس، کسب دو سوم (۳/۲) از آرای فدراسیون‌های عضو حاضر و دارای حق رأی در اولین رأی گیری ضروری است. در رأی گیری دوم، کسی که کمترین میزان رأی را کسب نموده باشد حذف خواهد شد تا تنها ۲ کاندیدا باقی بمانند.
4. اعضای شورا بر اساس بند ۵ از ماده ۲۷ همین اساسنامه توسط فدراسیون‌های عضو انتخاب خواهند شد.
5. هر رئیس کنفدراسیون به واسطه‌ی مقام خود، عضو شورا می‌باشد.
6. هر کاندیدای مقام نایب رئیسی و هر عضو شورا باید بازبینی صلاحیتی را گذرانده باشند که توسط کمیته‌ی بازبینی بر اساس مقررات مدیریت فیفا صورت می‌گیرد.
7. برای انتخاب رئیس، نایب رئیس و هر یک از اعضای نهادهای های قضایی و کمیته‌ی ممیزی و تطبیق و کمیته‌ی مدیریت، نامزدی (نامزدانی) که دارای بیشترین رأی در خصوص کرسی (کرسی‌های) خالی می‌باشد (می‌باشند) انتخاب خواهند شد.
8. در ارتباط با رئیس، نایب رئیس و هر یک از اعضای نهادهای های قضایی و کمیته ممیزی و تطبیق و کمیته‌ی مدیریت، انتخاب بصورت فراکسیونی (بلوکی) برگزار خواهد شد. بهر حال ،در صورت درخواست حداقل ۱۰ تن از اعضا، رأی گیری جداگانه برای یک نامزد خاص صورت خواهد گرفت.
9. اگر ترتیب دیگری در این اساسنامه پیش بینی نشده باشد، اکثریتی ساده (بیش از ۵۰%) برای معتبر بودن انتخابات، آرا و سایر تصمیمات معتبر است.
10. جزئیات بیشتر در تصمیمات معتبرکنگره پیش بینی شده است.
31: صورت جلسات
1. دبیرکل مسئول ثبت صورت جلسات کنگره است.
2. صورت جلسات کنگره توسط افرادی که توسط فدراسیون‌های عضو تعیین می‌شوند، بازبینی می‌شوند.
32: تاریخ قابل اجرا شدن تصمیمات
تصمیماتی که به تصویب کنگره می‌رسند ۶۰ روز بعد از پایان کنگره برای اعضا لازم الاجرا می‌شوند مگر آنکه در کنگره تاریخ دیگری جهت اعتبار اجرایی تصمیم خاص قید شده باشد.
5 ب. شورا
33: ترکیب انتخاب مقام ریاست، نواب رئیس و اعضای شورا
1. مطابق با ماده‌ی ۷۵ همین اساسنامه ( مقررات انتقالی) شورا متشکل از ۳۷ عضو می‌باشد:
یک رئیس که از سوی کنگره انتخاب می‌شود،
۸ نایب رئیس، و
۲۸ عضو دیگر.
پس از انتخاب، هر عضو شورا مسئولیت را بر عهده گرفته و می‌پذیرد که بر اساس صداقت، وفاداری و استقلال و بر اساس بهترین منافع فیفا عمل کند و در سطح جهانی فوتبال را ترویج نموده و توسعه دهد.
2. ریاست شورا برای یک دوره‌ی چهار ساله از سوی کنگره و در سال بعد از برگزاری رقابت‌های جام جهانی فیفا انتخاب خواهد شد. شروع تصدی وی در پایان کنگره ایی که وی را انتخاب نموده آغاز می‌شود. هیچ کس نمی‌تواند برای بیش از ۳ دوره ( پیوسته یا غیر پیوسته) به عنوان رئیس فعالیت کند. دوره‌های فعالیت قبلی به عنوان نایب رئیس یا یک عضو شورا در تعیین محدودیت در نظر گرفته نخواهند شد.
3. اعضای شورا توسط فدراسیون‌های عضو در کنگره‌ی کنفدراسیون مربوطه برای یک دوره‌ی ۴ ساله انتخاب خواهند شد. شروع دوره‌ی تصدی از پایان کنگره ایی که وی را انتخاب نموده آغاز می‌شود. هیچ یک از اعضای شورا نمی‌تواند برای بیش از ۳ دوره ( پیوسته یا غیر پیوسته) فعالیت کند.
4. کنفدراسیون‌ها دارای مناصب زیر در شورا هستند:
1
کنفدراسیون فوتبال آمریکای جنوبی فوتبال
1 نایب رئیس
4 عضو
2
کنفدراسیون فوتبال آسیا
1 نایب رئیس
6 عضو
3
یوفا
3 نایب رئیس
6 عضو
4
کنفدراسیون آفریقایی فوتبال
1 نایب رئیس
6 عضو
5
کنفدراسیون فوتبال آمریکای مرکزی، شمالی و فدراسیون کارائیب
1 نایب رئیس
4 عضو
6
کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه
1 نایب رئیس
2 عضو

۵. اعضای هر کنفدراسیون باید اطمینان یابند که آنها حداقل یک عضو زن جهت عضویت در شورا انتخاب نموده‌اند.در صورتی که هیچ کاندید زنی توسط اعضای کنفدراسیون انتخاب نشود، پست در نظر گرفته شده برای عضو زن آن کنفدراسیون برای تمامی اعضای آن کنفدراسیون از دست رفته و تا انتخاب بعدی اعضای شورا خالی باقی خواهد ماند.
6. بیش از یک نماینده از هر فدراسیون همزمان نمی‌تواند که در شورا خدمت نماید.
7. در صورتیکه مقام ریاست به طور دائمی یا موقت از ادامه وظایف رسمی خود منع شده باشد، با سابقه ترین نایب رئیس تا کنگره بعدی احتیارات و تکالیف رئیس را برعهده خواهد گرفت. کنگره بعدی در صورت نیاز رئیس جدید را انتخاب خواهد نمود. اگر با سابقه ترین نایب رئیس از بر عهده گرفتن اختیارات و تکالیف رئیس منع شده باشد، با سابقه ترین نایب رئیس بعدی احتیارات و تکالیف رئیس را برعهده خواهد گرفت.
8. هر نایب رئیس و عضو شورا که به صورت موقت یا دائم از انجام وظایف خود منع شده است توسط اعضای کنفدراسیون مربوطه که آن نایب رئیس با نماینده را انتخاب نموده جانشینی برای باقی دوره فعالیت انتخاب خواهد کرد.
34: اختیارات شورا
1. شورا مأموریت، جهت گیری استراتژیک، سیاست‌ها و ارزش‌های فیفا به خصوص در ارتباط با سازماندهی و توسعه‌ی فوتبال در سطح جهانی و موضوعات مرتبط تعیین خواهد کرد.
2. در امور تجاری یا مالی، شورا از جمله:
• استانداردها، سیاست‌ها و روند قابل اعمال در خصوص انعقاد قراردادهای تجاری توسط فیفا را مشخص می‌سازد
• استانداردها، سیاست‌ها و روند قابل اعمال در خصوص هزینه‌های اجرایی فیفا را مشخص می‌سازد؛
• استانداردها، سیاست‌ها و روند قابل اعمال در خصوص سایر امور تجاری یا مالی فیفا را مشخص می‌سازد.
شورا اجرای مدیریت در امور مرتبط تجاری و مالی را به دبیرکل واگذار می‌کند که تحت صلاحیت و نظارت شورا عمل نموده و به شورا جوابگو خواهد بود.
3. شورا بر مدیریت کلی فیفا توسط دبیرکل نظارت می‌کند.
4. شورا بودجه و گزارشات ممیزی شده مالی سالیانه از جمله گزارشات مالی تلفیقی که توسط کمیته‌ی مالی تهیه شده است را تصویب نموده و گزارش سالیانه جهت تصویب به کنگره ارائه می‌کند.
5. شورا رئیس، نواب رئیس و اعضای کمیته‌های دائمی را منصوب نموده به استثنای اعضایی که توسط کنگره بر اساس همین اساسنامه منصوب خواهند شد.
6. شورا انتخاب روسا، نواب رئیس و اعضای کمیته‌ی انضباطی، کمیته‌ی اخلاق، کمیته‌ی استیناف، کمیته‌ی ممیزی و انطباق و کمیته‌ی مدیریت را به کنگره پیشنهاد خواهد کرد.
7. شورا ممکن است هر زمان که ضروری دانست کمیته‌های ویژه را تشکیل دهد.
8.. شورا ۳ نماینده‌ی فیفا را که در هیأت مدیره‌ی انجمن بین المللی فوتبال (IFAB) به همراه رئیس فیفا حضور خواهند داشت را منصوب می‌کند.بعلاوه، شورا از این حق برخوردار است که در مورد نمایندگان فیفا که در انجمن بین المللی فوتبال (IFAB) رأی خواهند داد، تصمیم گیری کند.
9. شورا بنا بر پیشنهاد رئیس، دبیر کل را منصوب می‌کند. دبیر کل ممکن است تنها با صلاحدید شورا از مقام خود عزل شود.
10. شورا در خصوص تاریخ و مکان رقابت‌های نهایی تورنمنت‌های فیفا و تعداد تیمهای شرکت کننده از هر کنفدراسیون تصمیم گیری خواهد نمود. این موضوع شامل تصمیم گیری در خصوص کشور میزبان جام جهانی فیفا نمی‌شود که از طریق رأی گیری در کنگره تعیین خواهد شد.
11. شورا مقررات کلی و به خصوص مقررات مدیریت فیفا را تصویب خواهد نمود.
12. شورا می‌تواند در خصوص تمام مواردی که در حوزه اختیارات سایر نهادها قرار نگرفته مطابق این اساسنامه تصمیم گیری نماید.
13. اختیارات و مسئولیت‌های شورا با جزئیات بیشتر در مقررات مدیریت فیفا ذکر خواهد شد.
5 ج. رئیس
35: رئیس
1. مقام ریاست، فیفا را بطور کلی نمایندگی می‌کند.
2. رئیس با هدف بهبود تصویر مثبتی از فیفا و اطمینان از اینکه مأموریت، جهت یابی استراتژیک، سیاست‌ها و ارزش‌های تعیین شده توسط شورا حفاظت شده و به پیش برود.
3. رئیس تلاش خواهد نمود تا روابط مناسب مابین فیفا، کنفدراسیون‌ها، فدراسیون‌های عضو، ارگان‌های سیاسی و سازمان‌های بین المللی را حفظ نموده و توسعه دهد.
4. رئیس بر کنگره و جلسات شورا ریاست دارد. رئیس دارای هیپگونه حق رأیی در کنگره نمی‌باشد و فقط یک رأی عادی در شورا دارا می‌باشد.
5. اختیارات و مسئولیت‌های رئیس با جزئیات بیشتر در مقررات مدیریت فیفا ذکر خواهد شد.
5 د. دبیرخانه
36: دبیرخانه
1. دبیرخانه وظایف خود را تحت هدایت دبیرکل و بطور خاص در امور:
• سازماندهی مسابقات و تمام امور مرتبط با آن مطابق تصمیمات و دستورالعمل‌های شورا؛
• مذاکره، اعمال و اجرای تمامی قراردادهای تجاری مطابق با استانداردها، سیاست‌ها و روند مورد پذیرش بوسیله‌ی شورا ؛
• حمایت اداری از کمیته‌های دائمی فیفا بویژه در خصوص اعطای کمک‌های مالی برای توسعه‌ی فوتبال؛
• مدیریت فعالیت‌های روزانه‌ی فیفا مطابق با معیارهای تعیین شده از سوی شورا و در چارچوب بودجه‌ی مشخص شده از سوی کمیته‌ی مالی؛ و
• تمامی امور دیگر اداری که برای عملیات مؤثر فیفا صروری بوده و توسط شورا الزامی بوده و اجازه‌ی انجام آن داده شده است.
2. دبیرخانه در اجرای وظایف خودتحت نظارت شورابوده وبه شورا جوابگو می‌باشد.
3. اختیارات و مسئولیت‌های دبیرخانه با تفضیل بیشتردر مقررات مدیریت فیفا مشخص خواهد شد.
37: دبیر کل
1. دبیرکل مسئول اصلی اجرائی (CEO) فیفا می‌باشد.
2. دبیر کل توسط شورا منصوب شده و بر اساس بند ۹ ماده‌ی ۳۴ همین اساسسنامه توسط شورا ممکن است که عزل شود.
3. دبیرکل به شورا گزارش خواهد داد.
4. دبیر کل ملزم به اجرای بازبینی صلاحیتی است که توسط کمیته‌ی بازبینی انجام می‌شود.
5. اختیارات و مسئولیت‌های دبیرکل با تفضیل بیشتردر مقررات مدیریت فیفا مشخص خواهد شد.
5 ه. دفتر شورا
37: دفتر شورا
1. دفتر شورا به کلیه اموری که در حوزه‌ی صلاحیت شورا قرار داشته و در فاصله‌ی بین دو جلسه‌ی شورا نیاز به حل و فصل فوری دارند، رسیدگی می‌کند. دقتر شورا حداقل شامل ۷ عضو می‌باشد. ریاست فیفا و ۶ رئیس هر کنفدراسیون به واسطه‌ی مقام خود عضو دفتر شورا هستند.
2. رئیس جلسات دفتر شورا را برگزار خواهد نمود. اگر جلسه‌ای را نتوان در دوره زمانی مقرر برگزار نمود، می‌توان با استفاده از سایر وسایل ارتباطی تصمیم گیری نمود. اینگونه تصمیمات دارای اثر حقوقی فوری خواهند بود. رئیس فوراً شورا را از تصمیمات اتخاذ شده در دفتر شورا مطلع خواهد نمود.
3. تمام تصمیمات اتخاذ شده در دفتر شورا باید در جلسه‌ی آتی شورا بتصویب برسند.
4. در صورت عدم توانایی رئیس به حضور در یک جلسه، با سابقه ترین نایب رئیس شورا حاضر در چنین جلسه‌ای به عنوان نیابت عمل نموده و مقام ریاست جلسه را بر عهده خواهد داشت.
5. رئیس از حق تعیین جانشین برای هر عضوی که قادر به شرکت در جلسه نبوده یا در مورد یک موضوع تضاد منافع دارد، برخوردار می‌باشد. مقام جانشین باید عضو شورا از همان کنفدراسیونی باشد که عضو مربوطه قادر به حضور نبوده و یا تضاد منافعی دارد.

۵ و. کمیته‌های دائمی
39: کمیته‌های دائمی
1. کمیته‌های دائمی عبارتند از :
الف. کمیته‌ی مدیریت؛
ب. کمیته‌ی مالی؛
ج. کمیته‌ی توسعه؛
د. کمیته‌ی سازماندهی مسابقات فیفا؛
ه. کمیته‌ی ذینفعان فوتبال؛
و. کمیته‌ی فدراسیون‌های عضو؛
ز. کمیته‌ی وضعیت بازیکنان؛
ح. کمیته‌ی داوران؛ و
ط. کمیته‌ی پزشکی.
2. کمیته‌های دائمی باید به شورا گزارش دهند.آن‌ها باید به شورا مشورت داده و در حوزه‌ی عملکرد خود به شورا مساعدت نمایند.
3. اعضای کمیته‌های دائمی همزمان می‌توانند عضو شورا باشند به استثنای الف. اعضای کمیته‌ی مدیریت که نباید عضو شورا باشند، ب. اعضای مستقل کمیته‌ی مالی مطابق با بند ۲ ماده‌ی ۴۱ همین اساسنامه، و ج. اعضای مستقل کمیته‌ی توسعه مطابق با بند ۱ از ماده‌ی ۴۲ همین اساسنامه.
4. رئیس، نایب رئیس و اعضای هر یک از کمیته‌های دائمی بر اساس پیشنهاد فدراسیون‌های عضو فیفا ، ریاست فیفا یا کنفدراسیون‌ها توسط شورا منصوب خواهند شد به استثنای رئیس، نایب رئیس و اعضای کمیته‌ی مدیریت که بر اساس پیشنهاد شورا توسط کنگره منصوب خواهند شد. شورا از حضور تعداد کافی از نمایندگان زن باید اطمینان یابد. مدت تصدی یک دوره‌ی ۴ ساله بوده که از تاریخ انتصاب بوسیله‌ی شورا آغاز می‌شود. اعضای کمیته‌های دائمی هر زمان ممکن است که توسط شورا از انجام وظایف خود مرخص شوند به استثنای اعضای کمیته‌ی مدیریت که تنها توسط کنگره برکنار خواهند شد.
5. کاندیداها جهت عضویت در کمیته‌های دائمی ملزم به اجرای بازبینی صلاحیتی هستند که توسط کمیته‌ی بازبینی انجام می‌شود. کاندیداها جهت عضویت در کمیته‌ی مدیریت ملزم به اجرای بازبینی صلاحیتی هستند که توسط اتاق تحقیقات کمیته‌ی اخلاق مطابق با مقررات مدیریت فیفا صورت می‌گیرد.
6. ترکیب، ساختار، از جمله شرایط صلاحیت و تعداد اعضایی که معیار مستقل بودن را باید رعایت کنند و همچنین وظایف و حدود اختیارات خاص هر کمیته به صورت مجزا در مقررات مدیریتی فیفا ذکر خواهند شد.
7. رئیس، کمیته خود را نمایندگی نموده و م