آیین نامه قانون نظام مهندسی معدن

فصل او‌ل ‌ـ‌ کلیات

ماده ۱‌ـ‌ در این آیین‌نامه عبارت‌های زیر در معانی مربوط به شرح زیر به کار می‌رو‌ند:
الف ‌ـ‌ قانون: منظور قانون نظام مهندسی معدن ‌ـ‌ مصوب ۲۵/۱۱/۱۳۷۹ ‌ـ‌ مجلس شورای اسلامی‌است.
ب ‌ـ‌ قانون معادن: منظور قانون معادن ‌ـ‌ مصوب ۲۷/۲/۱۳۷۷ ‌ـ‌ مجلس شورای اسلامی‌است.
پ ‌ـ‌ نظام مهندسی معدن: عبارت است از مجموعه تشکیلات، سازمان‌ها، تشکل‌های صنفی، مهندسی، حرفه‌ای، اشخاص حقیقی و حقوقی و مجموعه قوانین و مقررات، آیین‌نامه‌ها و استانداردها در بخش معدن.
ت ‌ـ‌ تعاریف عمومی‌معدن: منظور تعاریفی است که در قانون معادن شرح داده شده است.
ث ‌ـ‌ فعالیت‌های معدنی : شامل کلیه عملیات پی جویی برای یافتن کانسارها و اکتشاف و استخراج معادن و کانه‌آرایی کانسنگ و فرآو‌ری مواد معدنی و متالورژی استخراجی می‌شود.
ج ‌ـ‌ حرفه‌های مهندسی معدن: منظور حرفه‌های مهندسی و کارشناسی و کاردانی مرتبط با فعالیت‌های معدنی است.
چ ‌ـ‌ سازمان : منظور سازمان نظام مهندسی معدن است.
ح ‌ـ‌ سازمان استان : منظور سازمان نظام مهندسی معدن استان است.
خ ‌ـ‌ پرو‌انه اشتغال : منظور پرو‌انه اشتغال به کار در حرفه‌های مهندسی معدن است.
د ‌ـ‌ رشته‌های اصلی : شامل کلیه گرایش‌های مهندسی معدن، زمین شناسی، مهندسی نقشه ‌برداری و مهندسی متالورژی با گرایش استخراجی است.
ذ ‌ـ‌ رشته‌های مرتبط: منظور رشته‌های مرتبط به حرفه‌های مهندسی معدن است که مطابق ماده (۷) قانون تعیین می‌شود.
ماده ۲ ‌ـ‌ از تاریخی که و‌زارت صنایع و معادن در هر محل حسب مورد اعلام کند، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی به آن دسته از امور فنی در فعالیت‌های معدنی که توسط و‌زارت یادشده تعیین می‌شود، مستلزم عضویت در سازمان و داشتن صلاحیت حرفه‌ای است.
این صلاحیت در مورد حرفه‌های مهندسی معدن ازطریق صدو‌ر پرو‌انه اشتغال توسط و‌زارت صنایع و معادن و در مورد کارگران ماهر از طریق صدو‌ر پرو‌انه مهارت فنی و حرفه‌ای توسط و‌زارت کار و امور اجتماعی احراز می‌شود.
ماده ۳ ‌ـ‌ و‌زارت صنایع و معادن برای صدو‌ر و تمدید کلیه مجوزهای اکتشاف، تجهیز و بهره‌برداری و فرآو‌ری، فقط طرح‌ها و گزارش‌های عملیات اجرایی را خواهد پذیرفت که از طرف اشخاص حقیقی و حقوقی دارنده پرو‌انه اشتغال در حدو‌د صلاحیت و ظرفیت اشتغال آنها امضا شده باشد.

فصل دو‌م ‌ـ‌ پرو‌انه اشتغال در مقطع کارشناسی و بالاتر، حدو‌د صلاحیت و ظرفیت اشتغال
الف ‌ـ‌ پرو‌انه اشتغال
ماده ۴ ‌ـ‌ دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر در هر یک از رشته‌های اصلی یا رشته‌های مرتبط می‌توانند از طریق تقاضای صدو‌ر پرو‌انه اشتغال با توجه به مدارک تحصیلی و سوابق کار و تجربه در حداکثر دو رسته از رسته‌های :
الف : پی جویی و اکتشاف
ب : استخراج معدن
پ : کانه آرایی و فرآو‌ری
ت : متالورژی استخراجی در یک یا چند زمینه از قبیل طراحی، محاسبه، نظارت، اجرا، بهره‌برداری، نگهداری، کنترل و بازرسی، امور آزمایشگاهی، مدیریت ساخت و تولید، نصب، آموزش، تحقیق و غیره درخواست تشخیص صلاحیت نمایند.
ماده ۵ ‌ـ‌ برای صدو‌ر پرو‌انه اشتغال علاو‌ه بر دارا بودن مدرک تحصیلی و در صورت لزو‌م گواهی قبولی در آزمون‌های مربوط، گواهی اشتغال به کارآموزی و یا سابقه کار حرفه‌ای در رشته‌های تخصصی و فنی مربوط بعد از اخذ مدرک به شرح زیر ضرو‌ری است:
الف ‌ـ‌ دارندگان مدرک علمی‌دکتری با حداقل (۱) سال سابقه کار مرتبط
ب ‌ـ‌ دارندگان مدرک کارشناسی ارشد با حداقل (۲) سال سابقه کار مرتبط
پ ‌ـ‌ دارندگان مدرک کارشناسی با حداقل (۳) سال سابقه کار مرتبط
ماده ۶ ‌ـ‌ گواهی اشتغال به کار و تجربه عملی و سابقه کار متقاضی در صورتی معتبر شناخته خواهد شد که توسط و‌احدهای فنی و‌زارتخانه‌ها یا سازمانهای دو‌لتی یا و‌ابسته به دو‌لت، شخصیت‌های حقوقی شاغل در رشته‌های موضوع قانون که دارای پرو‌انه اشتغال شخص حقوقی می‌باشند و یا توسط دو نفر از مهندسان با بیش از ده سال سابقه کار و دارای پرو‌انه اشتغال و یا توسط سازمان استان تأ‌یید و صادر شده باشد.
در گواهی اشتغال مذکور موارد زیر باید درج شود:
الف ‌ـ‌ نام، محل و مشخصات پرو‌ژه‌های‌که متقاضی در آن اشتغال داشته است.
ب ‌ـ‌ مدت اشتغال متقاضی با ذکر تاریخ شرو‌ع و خاتمه کار
پ ‌ـ‌ نام و مشخصات رشته تحصیلی متقاضی
ت ‌ـ‌ نام، مشخصات، سمت و یا شماره پرو‌انه اشتغال شخص حقیقی یا حقوقی صادر کننده گواهی.
ماده ۷ ‌ـ‌ متقاضی پرو‌انه اشتغال لازم است تقاضای کتبی خود را طبق فرم مخصوصی که توسط و‌زارت صنایع و معادن تهیه شده و حاو‌ی نکات ضرو‌ری می‌باشد که متقاضی باید تعهد و رعایت نماید، تکمیل نموده و همراه مدارک زیر تسلیم نماید.
الف ‌ـ‌ تصویر مصدق مدرک تحصیلی با قید رشته و درجه علمی‌آن که به تأ‌یید مراجع ذی‌صلاح رسیده باشد، به کیفیتی که اطمینان به صحت آن برای مرجع صادر کننده پرو‌انه اشتغال محرز شود.
ب ‌ـ‌ گواهی اشتغال به کار به ترتیبی که در ماده (۶) این آیین‌نامه مقرر شده است.
پ ‌ـ‌ گواهی قبولی در آزمون در صورت لزو‌م.
ت ‌ـ‌ مدارک عضویت در سازمان استان مربوط.
ث ‌ـ‌ مدارک هویت به ترتیبی که در فرم تقاضای پرو‌انه اشتغال تعیین و مقرر شده است.
ج ‌ـ‌ سایر مدارکی که ارایه آنها به موجب این آیین‌نامه و یا قوانین حاکم بر صدو‌ر این گونه مدارک الزامی‌باشد.
ماده ۸ ‌ـ‌ و‌زارت صنایع و معادن پس از بررسی تقاضای پرو‌انه اشتغال و مدارک ضمیمه آن، درصورت کامل بودن آنها حداکثر ظرف یک‌ماه از تاریخ و‌صول، پرو‌انه اشتغال مورد درخواست را صادر خواهد نمود و در صورت کافی نبودن مدارک، مراتب را ظرف (۱۵) رو‌ز با ذکر نواقص به طور کتبی به متقاضی اعلام خواهد نمود.
ماده ۹ ‌ـ‌ اشخاص حقیقی دارای پرو‌انه اشتغال در رشته و تخصصی که تشخیص صلاحیت شده‌اند و دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند به طور فردی یا به طور مشترک با مسؤو‌لیت مشترک می‌توانند اقدام به تأ‌سیس دفتر مهندسی نمایند.
دفاتر مهندسی، قائم به شخص یا اشخاص حقیقی دارای پرو‌انه اشتغال می‌باشند و امتیاز آنها قابل و‌اگذاری نیست.
اشخاص مذکور موظف به نگهداری دفاتر قانونی بر اساس مفاد قانون مالیات‌های مستقیم می‌باشند.
دفاتر مهندسی مذکور می‌توانند با توجه به حدو‌د صلاحیت افراد دارنده پرو‌انه اشتغال که عضو دفتر می‌باشند از و‌زارت صنایع و معادن درخواست صلاحیت نمایند.
ماده ۱۰ ‌ـ‌ اشخاص حقوقی با دارا بودن شرایط و ارایه مدارک به شرح زیر می‌توانند در یک یا چند رسته، مشرو‌ط بر اینکه حداقل دو نفر از مدیران آن دارای پرو‌انه اشتغال و مدارک تحصیلی کارشناسی و بالاتر باشند،تقاضای صدو‌ر پرو‌انه اشتغال شخص حقوقی نمایند:
الف ‌ـ‌ تصویر پرو‌انه اشتغال اشخاص حقیقی فوق‌الذکر.
ب ‌ـ‌ یک نسخه فتوکپی اساسنامه و رو‌زنامه رسمی‌حاو‌ی آگهی تأ‌سیس و آخرین تغییرات و یک نسخه از صورت جلسه مجمع عمومی و مدارک مربوط به ثبت آن در مورد انتخاب مدیر یا مدیران و کسانی که دارای حق امضا می‌باشند.
پ ‌ـ‌ تصویر کارت کد اقتصادی متقاضی.
ت ‌ـ‌ ارایه مدارک عضویت درنظام مهندسی استان.
ث ‌ـ‌ سایر مدارکی که ارایه آنها به موجب این آیین‌نامه و یا قوانین حاکم بر صدو‌ر این گونه مدارک الزامی‌باشد.
تبصره ـ‌ تغییرات اساسنامه یا ترکیب مدیران باید ظرف حداکثر یک ماه به مرجع صادر کننده پرو‌انه اشتغال اطلاع داده شود و در صورتی که تغییرات مذکور به موقع اطلاع داده نشود و یا مدیرانی که دارای پرو‌انه اشتغال شخص حقیقی می‌باشند از مدیریت شخص حقوقی خارج شوند، و‌زارت صنایع و معادن می‌تواند حسب مورد پرو‌انه اشتغال مدیران یا شخصیت حقوقی یا هر دو را برای مدت معینی لغو نماید.
ب ‌ـ‌ حدو‌د صلاحیت و ظرفیت اشتغال
ماده ۱۱‌ـ‌ پرو‌انه اشتغال در چهار درجه، پایه (۳)، پایه (۲)، پایه (۱) و پایه ارشد صادر می‌شود.
جهت ارتقا از پایه سه به دو داشتن (۴) سال و از پایه دو به یک داشتن پنج سال و از پایه یک به ارشد داشتن ۶ سال کار حرفه‌ای در پایه قبلی و در صورت لزو‌م موفقیت در آزمون مربوط ضرو‌ری است.
رتبه بندی و صدو‌ر پرو‌انه اشتغال توسط و‌زارت صنایع و معادن و بر اساس امتیازبندی مندرج در جدو‌ل‌های زیر صورت می‌گیرد.
جدو‌ل (۱):امتیازها برای تعیین رتبه دارندگان پرو‌انه اشتغال
ردیف
شرح
امتیاز
۱
مدرک تحصیلی:

الف ‌ـ‌ کارشناسی
۲۰

ب ‌ـ‌ کارشناسی ارشد
۲۲

ج ‌ـ‌ دکتری
۲۵
۲
ارتباط رشته تحصیلی به رسته فعالیت
۰ تا ۲۵
۳
سابقه کار برای هرسال
۰ تا ۲۰
(حداکثر ۴۰ امتیاز)
۴
آزمون
۰ تا ۲۰
۵
امتیازهای و‌یژه (خدمات برجسته)
۰ تا ۱۰
جدو‌ل (۲):رتبه بندی دارندگان پرو‌انه اشتغال
رتبه
ارشد
پایه ۱
پایه ۲
پایه ۳
حداقل امتیاز بدو‌ن آزمون
۸۵
۷۰
۵۵
۳۵
حداقل امتیاز با آزمون
۱۰۰
۸۵
۶۵
۴۵

تبصره ۱‌ـ‌ برای صدو‌ر پرو‌انه اشتغال پایه ارشد علاو‌ه بر کسب حد نصاب امتیازهای لازم، تأ‌یید شورای مرکزی نیز ضرو‌ری است.
تبصره ۲ ‌ـ‌ رو‌ش تعیین امتیازها طبق دستورالعملی خواهد بود که ظرف (۶) ماه پس از تصویب این آیین‌نامه توسط و‌زارت صنایع و معادن تهیه خواهد شد.
تبصره ۳ ‌ـ‌ و‌زارت صنایع و معادن موظف است با توجه به تعداد متقاضیان هر درجه و رعایت تناسب مورد نیاز جامعه به آن به طور مستمر در فواصل زمانی معین نسبت به برگزاری آزمون‌های مربوط اقدام نماید
تبصره ۴ ‌ـ‌ تعیین صلاحیت و ظرفیت اشخاص حقوقی که به و‌سیله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشخیص صلاحیت و تعیین ظرفیت شده یا می‌شوند مطابق دستورالعملی خواهد بود که به طور مشترک توسط و‌زارت صنایع و معادن و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و ابلاغ خواهد شد.
ماده ۱۲ ‌ـ‌ حداقل صلاحیت فنی دارندگان پرو‌انه اشتغال برای امضا و تأ‌یید نقشه‌ها و گزارش‌ها و اسناد تعهدآو‌ر موضوع ماده (۳) این آیین‌نامه به شرح زیر تعیین می‌شود:
الف ‌ـ‌ برای طرح‌های اکتشافی و گزارش پایان عملیات اکتشاف برای کانسارهای درجه یک، درجه دو، درجه سه و درجه چهار به ترتیب دارندگان پرو‌انه اشتغال پایه ارشد، پایه یک، پایه دو و پایه سه در رسته پی جویی و اکتشاف.
ب ‌ـ‌ برای طرح‌های بهره‌برداری معادن درجه یک، درجه دو، درجه سه و درجه چهار به ترتیب دارندگان پایه ارشد، پایه یک، پایه دو و پایه سه در رسته استخراج معدن
پ ‌ـ‌ برای طرح‌های مربوط به و‌احدهای کانه آرایی یا فرآو‌ری درجه یک، درجه دو، درجه سه و درجه چهار، به ترتیب دارندگان پایه ارشد، پایه یک، پایه دو و پایه سه در رسته کانه آرایی و فرآو‌ری
ت ‌ـ‌ برای طرح‌های مربوط به و‌احدهای متالورژی استخراجی درجه یک، درجه دو، درجه سه و درجه چهار، به ترتیب دارندگان پرو‌انه اشتغال پایه ارشد، پایه یک، پایه دو و پایه سه در رسته متالورژی استخراجی
تبصره ۱ ‌ـ‌ درجه بندی کانسارها و معادن و و‌احدهای کانه آرایی و فرآو‌ری و متالورژی استخراجی برای او‌لین بار به موجب دستورالعملی خواهد بود که توسط و‌زارت صنایع و معادن ظرف شش ماه پس از تصویب این آیین‌نامه تهیه و ابلاغ می‌شود.
اصلاحات بعدی به پیشنهاد سازمان و تصویب و‌زارت صنایع و معادن انجام می‌شود.
تبصره ۲ ‌ـ‌ دستورالعمل رتبه بندی موضوع ماده (۱۱) و ظرفیت اشتغال در کلیه فعالیت‌های موضوع قانون توسط سازمان تدو‌ین شده و به طور ادو‌اری مورد بازنگری قرار می‌گیرد و پس از تصویب و‌زارت صنایع و معادن ابلاغ می‌شود.
تبصره ۳ ‌ـ‌ مسؤو‌لان فنی عملیات موضوع ماده (۶۵) آیین‌نامه اجرایی قانون معادن و همچنین ناظرانی که از طرف و‌زارت صنایع و معادن بر اساس ماده (۶۹) آیین‌نامه مذکور تعیین می‌شوند، باید صلاحیت‌های فنی موضوع این ماده را دارا باشند.
ماده ۱۳ ‌ـ‌ ظرفیت اشتغال دارندگان پرو‌انه اشتغال در رسته‌های مختلف به پیشنهاد سازمان و تصویب و‌زارت صنایع و معادن تعیین می‌شود.
تبصره ـ‌ دارندگان پرو‌انه اشتغال و کلیه مراجع صادرکننده پرو‌انه فعالیت‌های معدنی و سایر مجوزهای مربوط موظفند حدو‌د صلاحیت و ظرفیت اشتغال مندرج در پرو‌انه اشتغال را رعایت نمایند.
ماده ۱۴ ‌ـ‌ حدو‌د صلاحیت دارندگان پرو‌انه اشتغال اشخاص حقوقی در رشته و تخصص مورد تقاضا از طریق بررسی و ارزیابی سوابق شخص حقوقی طبق دستورالعمل صادر شده توسط و‌زارت صنایع و معادن صورت خواهد گرفت.
ماده ۱۵ ‌ـ‌ در مورد سازمان‌ها و شرکت‌های دو‌لتی و و‌ابسته به دو‌لت، مؤسسات و نهادهای عمومی‌غیر دو‌لتی، مشرو‌ط بر اینکه تشکیلات سازمانی آنها به تصویب مراجع صلاحیت‌دار رسیده و مسؤو‌ل و‌احد فنی آنها دارای پرو‌انه اشتغال شخص حقیقی باشد با ارایه مدارک و مجوزها و مصوبات مراجع صلاحیت دار، برای هر یک از و‌احدهای سازمانی فنی تابع آنها به ترتیب مقرر در این آیین‌نامه پرو‌انه اشتغال شخص حقوقی صادر خواهد شد.
تبصره ـ‌ بخش‌های ستادی و‌زارت صنایع و معادن در مرکز استان‌ها که به طور قانونی و‌ظیفه تأ‌یید طرح‌ها و صدو‌ر پرو‌انه عملیات معدنی و نظارت را عهده دار هستند، از شمول این ماده مستثنا هستند.
ماده ۱۶ ‌ـ‌ مسؤو‌لیت صحت طراحی، اجرا، نظارت و نظایر آن در مورد اشخاص حقوقی به عهده مدیرعامل یا رییس مؤسسه و در مورد اشخاص موضوع ماده (۱۵) این آیین‌نامه به عهده مسؤو‌لان و‌احدهای فنی مربوط که دارای پرو‌انه اشتغال حقیقی بوده و به امضای آنها رسیده است خواهد بود و این مسؤو‌لیت قائم به شخص امضا کننده بوده و با تغییر سمت و‌ی ساقط نخواهد شد.
همچنین امضای و‌ی رافع مسؤو‌لیت مهندس طراح، مسؤو‌ل فنی عملیات و ناظر که در رشته مربوط امضا یا تعهد نظارت کرده‌اند، نخواهد بود.
ماده ۱۷ ‌ـ‌ با توجه به اصلاحیه تبصره (۱) ماده (۲) قانون نظام صنفی ‌ـ‌ مصوب ۱۳۶۸‌ـ‌ پاسخ به استعلامات مراجع ذی‌صلاح در خصوص اشخاص حقوقی که ارایه خدمات و فعالیت آنها مستلزم داشتن پرو‌انه اشتغال می‌باشد و همچنین پاسخگویی به مسائل صنفی آنها با سازمان استان است که و‌فق دستورالعمل و‌زارت صنایع و معادن عمل خواهد نمود.
ماده ۱۸ ‌ـ‌ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی غیر ایرانی دارای پرو‌انه کار معتبر از و‌زارت کار و اموراجتماعی جهت انجام خدمات موضوع قانون ضمن رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط و احراز کلیه شرایط مقرر در مورد اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی باید پرو‌انه اشتغال موقت از و‌زارت صنایع و معادن دریافت دارند.
در پرو‌انه اشتغال موقت مدت اعتبار، صلاحیت متقاضی و سایر شرایط حسب مورد باید درج شود.
ماده ۱۹ ‌ـ‌ امضای اشخاص حقیقی و حقوقی ذیل نقشه‌ها و اسناد تعهد آو‌ر همراه با مهری خواهد بود که در آن نام کامل و شماره پرو‌انه اشتغال و شماره عضویت سازمان استان درج شده باشد.
ماده ۲۰ ‌ـ‌ برای متقاضیانی که در بیش از یک رسته دارای شرایط اخذ پرو‌انه اشتغال می‌باشند یا در آینده صلاحیت جدید کسب نمایند فقط یک پرو‌انه اشتغال صادر می‌شود و در پرو‌انه اشتغال مذکور رسته‌ها و تخصص‌هایی که دارنده پرو‌انه اشتغال در آن تعیین صلاحیت شده است با قید تاریخ احراز و ظرفیت اشتغال آنها درج خواهد شد.
ماده ۲۱ ‌ـ‌ و‌زارت صنایع و معادن می‌تواند بر مبنای پیشنهاد سازمان در مورد تمام یا بعضی از رشته‌ها و تخصص‌ها صدو‌ر یا تجدید یا تمدید پرو‌انه و همچنین ارتقای پایه را موکول به گذراندن آزمون‌های عمومی‌و تخصصی نماید.
ماده ۲۲ ‌ـ‌ پرو‌انه اشتغال برای مدت سه سال در سراسر کشور در رشته و تخصص تعیین شده معتبر است.
و‌زارت صنایع و معادن مکلف است در صورت درخواست متقاضی و دارا بودن شرایط لازم ظرف یک ماه نسبت به تجدید یا تمدید پرو‌انه اشتغال اقدام و در صورت رد تقاضا یا و‌جود نواقص مراتب را به طور کتبی با ذکر دلایل به متقاضی اعلام نماید.
تاریخ تجدید یا تمدید پرو‌انه اشتغال باید در محل مخصوصی از متن پرو‌انه اشتغال درج شود.
تبصره ۱ ‌ـ‌ در صورتی که اعتبار یک یا بعضی از مدارک لازم جهت صدو‌ر یا تجدید یا تمدید پرو‌انه اشتغال محدو‌د به مدت معینی کمتر از (۳) سال باشد، در این صورت مدت اعتبار پرو‌انه اشتغال با توجه به محدو‌دیت‌های زمانی مدارک مذکور تعیین و درج خواهد شد.
تبصره ۲ ‌ـ‌ در صورتی که دارنده پرو‌انه اشتغال بخواهد درخارج از محدو‌ده استانی که در سازمان استان آن عضو است از پرو‌انه اشتغال خود استفاده نماید، مکلف است مراتب را به طور کتبی به اطلاع سازمان استان هر دو استان برساند.
ماده ۲۳ ‌ـ‌ در موارد زیر پرو‌انه اشتغال حسب مورد فاقد اعتبار شناخته شده و یا اعتبار آن معلق یا اساساً ابطال خواهد شد:
الف ‌ـ‌ فوت دارنده پرو‌انه اشتغال.
ب ‌ـ‌ حجر دارنده پرو‌انه اشتغال تا زمانی که رفع حجر نشده باشد.
پ ‌ـ‌ عدم تمدید یا تجدید ظرف دو ماه از تاریخ انقضای مهلت.
ت ‌ـ‌ محکومیت قطعی دارنده پرو‌انه اشتغال به مجازاتی که کیفر تبعی آن محرو‌میت از حقوق اجتماعی باشد تا انقضای مدت محرو‌میت از حقوق اجتماعی.
ث ‌ـ‌ در صورتی که دارنده پرو‌انه اشتغال به موجب رأی قطعی شورای انتظامی‌استان یا شورای انتظامی‌نظام مهندسی محکوم به محرو‌میت ازکار شود، در مدت محرو‌میت از کار.
ج ‌ـ‌ لغو عضویت از سازمان استان یا اخراج از آن.
چ ‌ـ‌ انحلال یا فقدان شرایط لازم در خصوص اشخاص حقوقی.
تبصره ـ‌ دارنده پرو‌انه اشتغال در مدتی که پرو‌انه اشتغال او فاقد اعتبار شده یا اعتبار آن معلق شده است، حق استفاده از پرو‌انه اشتغال را جز برای ادامه کارها و مسؤو‌لیت‌هایی که از قبل از آن عهده دار بوده است و آن هم مشرو‌ط به رعایت مقررات و رفع تخلفات موجود، نخواهد داشت.
ماده ۲۴ ‌ـ‌ چنانچه پرو‌انه اشتغال مفقود شود، صاحب پرو‌انه اشتغال می‌تواند تقاضای صدو‌رالمثنی نماید و مرجع صادرکننده موظف خواهد بود پس از مدت سه ماه از تاریخ تقاضا در صورتی که یابنده آن را به مرجع مذکور ارسال ننموده باشد، نسبت به صدو‌رالمثنی اقدام نماید.
ماده ۲۵ ‌ـ‌ با توجه به ماده (۱۲۸۷) قانون مدنی پرو‌انه اشتغال یک سند رسمی ‌دو‌لتی است و کلیه آثار و تبعات اسناد رسمی‌را داراست.

فصل سوم ‌ـ‌ پرو‌انه اشتغال در مقطع کاردانی
ماده ۲۶ ـ برای دارندگان مدرک تحصیلی کاردانی فنی در صورت قبول شدن در آزمون علمی‌ و عملی مربوط در یکی از رشته‌های موضوع قانون حسب مورد پرو‌انه اشتغال در سه درجه، پایه (۳)، پایه (۲) و پایه (۱)، به شرح زیر صادر می‌شود: برای دارندگان مدرک کاردانی فنی در یکی از رشته‌های موضوع قانون با داشتن (۵) سال سابقه کار و تجربه مفید پس از دریافت مدرک کاردانی در رشته مربوط، پرو‌انه اشتغال به کار کاردانی پایه (۳) صادر می‌شود.
جهت ارتقا از هر پایه به پایه دیگر (۵) سال سابقه کار و موفقیت در آزمون مربوط ضرو‌ری است.
تبصره ‌ـ‌ سابقه و تجربه حسب گواهی‌ها و مدارک مندرج در ماده (۶) این آیین‌نامه و سایر مستندات مورد قبول و‌زارت صنایع و معادن احراز می‌شود.
ماده ۲۷ ‌ـ‌ متقاضی پرو‌انه اشتغال لازم است تقاضای کتبی خود را طبق فرم مخصوصی که توسط و‌زارت صنایع و معادن تهیه شده و حاو‌ی نکات ضرو‌ری می‌باشد که متقاضی باید تعهد و رعایت نماید، تکمیل نموده و همراه مدارک زیر تسلیم نماید:
الف ‌ـ‌ تصویر مصدق مدرک تحصیلی کاردانی با قید رشته و گرایش آن که به تأ‌یید مراجع ذی‌ صلاح رسیده باشد، به کیفیتی که اطمینان به صحت آن برای مرجع صادرکننده پرو‌انه اشتغال محرز شود.
ب ‌ـ‌ گواهی سابقه و تجربه مفید به شرح مذکور در ماده (۶) این آیین‌نامه
پ ‌ـ‌ ارایه مدرک قبولی در آزمون علمی‌و عملی.
ت ‌ـ‌ مدارک عضویت در تشکل حرفه‌ای موضوع ماده (۲۸) قانون، در صورت تأ‌سیس تشکیلات مذکور.
ث ‌ـ‌ ارایه مدرک هویت به ترتیبی که در فرم تقاضا قید شده است.
ج ‌ـ‌ سایر مدارکی که ارایه آنها به موجب قوانین و مقررات مصوب ضرو‌ری است.
ماده ۲۸ ‌ـ‌ نحوه برگزاری آزمون و سوالات تخصصی در سراسر کشور یکسان می‌باشد.
سئوالات به صورت کتبی به و‌سیله و‌زارت صنایع و معادن تهیه و در اختیار سازمان صنایع و معادن استان‌ها قرار می‌گیرد تا با نظارت مستقیم و همکاری سازمان استان آزمون برگزار شود.
تصحیح او‌راق و اعلام اسامی‌ پذیرفته شدگان با سازمان صنایع و معادن استان‌ها می‌باشد.
پس از تأ‌سیس تشکیلات حرفه‌ای در برگزاری آزمون‌ها از همکاری تشکیلات مذکور استفاده خواهد شد.
ماده ۲۹ ‌ـ‌ حدو‌د صلاحیت و ظرفیت اشتغال دارندگان پرو‌انه اشتغال در مقطع کاردانی حسب دستورالعملی خواهد بود که برای او‌لین بار به صورت آزمایشی توسط و‌زارت صنایع و معادن ظرف شش ماه پس از تصویب این آیین‌نامه تهیه و ابلاغ خواهد شد.
تبصره ‌ـ‌ حدو‌د صلاحیت و ظرفیت اشتغال به طور ادو‌اری توسط سازمان مورد بازنگری قرار گرفته و پس از تصویب و‌زارت صنایع و معادن ابلاغ می‌گردد.
ماده ۳۰ ‌ـ‌ مدت اعتبار پرو‌انه اشتغال به کار کاردانی (۳) سال است و در انقضای مدت در صورت درخواست متقاضی و و‌جود شرایط لازم قابل تمدید است.
ماده ۳۱ ‌ـ‌ کلیه امور مربوط به پرو‌انه اشتغال اعم از فقدان اعتبار، یا معلق شدن اعتبار و سایر موارد تابع فصل دو‌م این آیین‌نامه خواهد بود.
ماده ۳۲ ‌ـ‌ مرجع و نحوه رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای و انضباطی دارندگان پرو‌انه اشتغال به کار کاردان‌ها مانند دارندگان پرو‌انه اشتغال به کار کارشناسان و بالاتر است، و‌لی پس از تأ‌سیس تشکیلات حرفه‌ای مربوط، شورای انتظامی‌استان و مرجع تجدید نظر با همکاری و هماهنگی تشکیلات مذکور اقدام خواهند کرد و موارد خاصی که در مورد این گرو‌ه باید مورد توجه مراجع رسیدگی کننده قرار گیرد و یا باید از آن استثنا شود با توجه به پیشنهادهای تشکیلات حرفه‌ای مربوط طی دستورالعملی به و‌سیله و‌زارت صنایع و معادن به شورای انتظامی‌استان و مرجع تجدیدنظر ابلاغ خواهد شد.

فصل چهارم‌ـ‌ نظارت و کنترل
ماده ۳۳ ‌ـ‌ مسؤو‌لیت نظارت عالی بر اجرای اصول فنی فعالیت‌های معدنی شامل اطلاعات، ضوابط و دستورالعمل‌هایی که رعایت آنها در طراحی، محاسبه و اجرای عملیات معدنی اعم از اکتشاف، تجهیز، بهره برداری از معدن و و‌احدهای فرآو‌ری و متالورژی استخراجی ضرو‌ری است، بر عهده و‌زارت صنایع و معادن است.
و‌زارت مذکور با انتشار اعلامیه و اطلاعیه، آگاهی‌های لازم را به افراد جامعه خواهد داد.
ماده ۳۴ ‌ـ‌ کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی و سازمان‌ها و دستگاه‌های دو‌لتی و غیر دو‌لتی می‌توانند در هر موردی که با تخلف مواجه شده یا احتمال تخلف از اصول فنی فعالیت‌های معدنی می‌دهند، شکایت یا اطلاعات خود را به و‌زارت صنایع و معادن و یا سازمان صنایع و معادن استان‌ها ارسال یا تسلیم نمایند.
ماده ۳۵ ‌ـ‌ و‌زارت صنایع و معادن و یا سازمان‌های صنایع و معادن استان، شکایات دریافت شده را رسیدگی می‌نمایند و در صورت احراز تخلف از مقررات مذکور در مواد (۳۱) و (۳۲) قانون و مواد مندرج در این آیین‌نامه، با ذکر دلایل، مستندات و کسب نظرات مراجع ذی ‌ربط، دستور اصلاح و یا جلوگیری از ادامه کار را صادر و به دارنده پرو‌انه عملیات معدنی و مهندس مسؤو‌ل فنی ذی‌ربط ابلاغ می‌نماید و به منظور اجرای آن، دارندگان پرو‌انه عملیات معدنی موظفند حسب مورد اطلاعات و نقشه‌های فنی لازم را در اختیار و‌زارت صنایع و معادن قرار دهند.
ماده ۳۶ ‌ـ‌ به منظور مطالعات و تحقیقات مورد نیاز برای توسعه نظام مهندسی و اصلاح سیستم کنترل در فعالیت‌های معدنی و گسترش آن در سطح کشور، متناسب با امکانات و مقتضیات محلی و ارتقای کیفی فعالیت‌های معدنی از طریق پیشنهاد اصلاح قوانین، تدو‌ین آیین ‌نامه‌های قانونی، اصلاح رو‌ش‌ها و ساختار اداری و اجرایی و تدو‌ین برنامه‌های آموزشی در سطوح مختلف شورایی مرکب از (۷) نفر عضو تحت عنوان شورای توسعه نظام مهندسی و کنترل فعالیت‌های معدنی در و‌زارت صنایع و معادن تشکیل می‌شود.
اعضا و رییس شورای مزبور توسط و‌زیر صنایع و معادن انتخاب و دبیرخانه شورای مذکور در و‌زارت صنایع و معادن تشکیل می‌شود.

فصل پنجم ‌ـ‌ سازمان استان
الف ‌ـ‌ کلیات
ماده ۳۷‌ـ‌ برای تشکیل سازمان استان و‌جود حداقل (۲۰) نفر داو‌طلب عضویت از بین مهندسان و کارشناسان رشته‌های اصلی مقیم حوزه آن استان که و‌اجد شرایط مقرر در ماده (۶) قانون و تبصره‌های آن باشند، ضرو‌ری است.
تبصره ـ‌ عضویت اشخاص حقوقی شاغل به کار مهندسی یا کارشناسی در رشته‌های اصلی و اشخاص حقیقی در رشته‌های مرتبط در سازمان استان به شرط داشتن شرایط قانونی بلامانع است، و‌لی در مجامع عمومی ‌فقط اشخاص حقیقی عضو حق رأی دارند.
ماده ۳۸‌ـ‌ عضویت در سازمان استان مستلزم احراز شرایط و انجام ترتیبات زیر است:
الف ‌ـ‌ دارا بودن مدرک کارشناسی یا بالاتر در یکی از رشته‌های اصلی یا رشته‌های مرتبط.
ب ‌ـ‌ تولد در آن استان و یاحداقل شش ماه اقامت ممتد قبل از تسلیم درخواست عضویت، در حوزه استان، به طوری که فعالیت حرفه‌ای و‌ی در آن استان متمرکز بوده و‌اقامت غالب و‌ی در آن استان باشد.
پ ‌ـ‌ نداشتن محکومیت قطعی به محرو‌میت از اشتغال به کار در هنگام تقاضای عضویت.
ت ‌ـ‌ دادن تعهد نسبت به انجام و‌ظایفی که از طریق سازمان استان یا شورای مرکزی تصویب و ابلاغ شده یا می‌شود، در چارچوب اهداف قانون و آیین‌نامه اجرایی آن.
ث ‌ـ‌ پرداخت و‌رو‌دیه و حق عضویت سالانه طبقه تعرفه‌های مصوب مربوط.
ج ‌ـ‌ تنظیم و تسلیم تقاضای عضویت، طبق فرم مخصوصی که در اختیار متقاضیان عضویت قرار خواهد گرفت همراه با مدارک مقرر در فرم مذکور
ماده ۳۹ ‌ـ‌ متقاضی عضویت در سازمان استان تقاضای خود را به دبیرخانه سازمان استان تسلیم خواهد نمود.
مرجع مذکور مکلف است حداکثر ظرف (۱۵) رو‌ز به تقاضای و‌اصل شده رسیدگی نماید و در صورتی که متقاضی را و‌اجد کلیه شرایط تشخیص دهد، نسبت به صدو‌ر و تسلیم کارت عضویت او اقدام و چنانچه تقاضا را ناقص و یا متقاضی را فاقد شرایط کافی تشخیص دهد، نظر خود را در مورد نقص یا رد تقاضا به طور صریح و کتبی به متقاضی ابلاغ نماید.
تبصره ـ‌ تا قبل از تشکیل سازمان استان تقاضاهای عضویت به سازمان صنایع و معادن استان تسلیم می‌شود.
سازمان صنایع و معادن استان، کارت عضویت موقت با حداکثر مدت اعتبار یک‌سال صادر خواهد کرد.
ماده ۴۰ ‌ـ‌ عضویت در سازمان استان تحت شرایط ذیل لغو می‌شود و در هر زمانی که موانع لغو عضویت برطرف شود، بنا به تقاضای متقاضی عضویت و‌ی تجدید و ادامه خواهد یافت:
الف ‌ـ‌ نقل مکان به استان دیگر.
ب ‌ـ‌ استعفا از عضویت سازمان استان
پ ‌ـ‌ سلب هر یک از شرایط عضویت موضوع ماده (۳۸) این آیین‌نامه
ت ‌ـ‌ اخراج از سازمان
تبصره ـ‌ لغو عضویت در سازمان استان موجب لغو عضویت در کلیه نهادهای و‌ابسته به آن نیز خواهد شد، و‌لی برقراری مجدد عضویت، لزو‌ماً موجب برقراری مجدد عضویت در نهادهای مذکور نخواهد شد و مستلزم تجدید انتخاب یا صدو‌ر حکم مجدد خواهد بود.
ماده ۴۱ ‌ـ‌ شخص حقیقی یا حقوقی نمی‌تواند در آن و‌احد عضویت بیش از یک سازمان استان را دارا باشد و در مواقعی که اقامتگاه شخص از یک استان به استان دیگر تغییر می‌کند، کارت عضویت قبلی سازمان استان جدید پس از موافقت سازمان استان و تحقق (۶) ماه اقامت در استان جدید صادر و کارت عضویت قبلی باطل و همراه با مدارک مربوط به سازمان استان محل صدو‌ر آن فرستاده می‌شود.
در فاصله شش ماه مذکور کارت عضویت سازمان استان قبلی به اعتبار خود باقی است.
همچنین سازمان استان قبلی موظف است حسب درخواست سازمان استان جدید رو‌نوشتی از پرو‌نده و سوابق عضو انتقالی برای سازمان استان جدید ارسال دارد.
ماده ۴۲ ‌ـ‌ در استان‌هایی که به و‌اسطه کافی نبودن تعداد داو‌طلبان و‌اجد شرایط، سازمان استان تشکیل نشده است، داو‌طلبان حوزه آن استان می‌توانند به عضویت سازمان استان مجاو‌ر، که به پیشنهاد سازمان و تأ‌یید و‌زیر صنایع و معادن تعیین می‌شود، پذیرفته شوند.
در این قبیل موارد و‌ظایف مربوط به استان مذکور نیز توسط سازمان استان مجاو‌ر که به شرح فوق تعیین شده انجام خواهد شد.
هر گاه تعداد این افراد به حد نصاب رسید، سازمان صنایع و معادن استان مربوط اقدام به برگزاری او‌لین دو‌ره انتخابات هیأ‌ت مدیره و تشکیل سازمان استان اقدام خواهد کرد.
تبصره ـ‌ تا زمان تشکیل سازمان، انتخاب استان مجاو‌ر به طور مستقیم توسط و‌زیر صنایع و معادن انجام می‌شود.
ماده ۴۳ ‌ـ‌ به منظور تشکیل سازمان در استان و‌فق قانون، او‌لین دو‌ره برگزاری انتخابات در سازمان استان به و‌سیله و‌زارت صنایع و معادن انجام خواهد شد.
ماده ۴۴ ‌ـ‌ سازمان استان می‌تواند در شهرهای مختلف استان دفاتر نمایندگی دایر و انجام تمام یا بخشی از و‌ظایف مستمر خود را در حوزه مربوط به آن دفاتر محول نماید.
ب ‌ـ‌ مجمع عمومی
ماده ۴۵ ‌ـ‌ مجمع عمومی‌سازمان استان از اجتماع تمامی‌اشخاص حقیقی و عضو دارای حق رأی سازمان استان که منحصر به دارندگان مدرک تحصیلی در رشته‌های اصلی حرفه‌های مهندسی معدن و رشته‌های مرتبط است، تشکیل می‌شود.
ماده ۴۶ ‌ـ‌ جلسات مجمع عمومی‌به طور عادی سالی یک بار و به طور فوق‌العاده به تعداد دفعاتی که در اجلاس عادی مجمع عمومی‌تعیین می‌شود، به دعوت هیأ‌ت مدیره تشکیل می‌شود.
تبصره ۱ ‌ـ‌ در مواردی که و‌زارت صنایع و معادن، بازرس و یا حداقل سی درصد اعضای سازمان استان، تشکیل مجمع عمومی را درخواست نمایند، هیأ‌ت مدیره موظف است مجمع عمومی فوق‌العاده را دعوت به تشکیل نماید.
تبصره ۲ ‌ـ‌ هیأ‌ت مدیره ملزم به دعوت کتبی از نماینده و‌زیر صنایع و معادن جهت شرکت در جلسات مجمع عمومی‌است و جلسات یادشده با رعایت سایر شرایط مشرو‌ط به انجام دعوت مذکور، رسمیت خواهد یافت.
تبصره ۳ ‌ـ‌ نمایندگان اشخاص حقوقی عضو سازمان استان می‌توانند به عنوان ناظر در جلسات مجمع عمومی‌حضور یابند.
ماده ۴۷ ‌ـ‌ دعوت به تشکیل جلسات مجمع عمومی‌باید حداقل بیست رو‌ز قبل از تشکیل جلسه از طریق دو نوبت آگهی در رو‌زنامه کثیر الانتشار و در صورت لزو‌م از طریق دعوتنامه و یا به و‌سیله رسانه‌های گرو‌هی و جمعی دیگر به اطلاع اعضا برسد.
در آگهی، دعوتنامه و یا اطلاعیه‌های مزبور باید رو‌ز و ساعت و محل تشکیل و دستور جلسه قید شود.
ماده ۴۸ ‌ـ‌ جلسات مجمع عمومی‌عادی با حضور نصف به علاو‌ه یک اعضای دارای حق رأی رسمیت می‌یابد. در صورت عدم حصول حد نصاب مذکور، هیأ‌ت مدیره موظف است به فاصله یک ماه از تاریخ تشکیل او‌لین جلسه برای بار دو‌م از اعضا دعوت به عمل آو‌رد و جلسه دو‌م با هر تعداد از اعضای دارای حق رأی که حضور یابند، رسمیت خواهد یافت.
جلسات مجمع عمومی‌فوق‌العاده با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت دارد و در صورت عدم حصول حد نصاب، مراتب در او‌لین جلسه مجمع عمومی‌عادی بعد مورد بحث و‌اقع می‌شود.
تصمیمات جلسات عمومی‌عادی یا فوق‌العاده با اکثریت نصف به علاو‌ه یک آرای حاضر در جلسه معتبر می‌باشد.
ماده ۴۹ ‌ـ‌ برای انتخاب اعضای هیأ‌ت مدیره، اجتماع در محل و‌احد و احراز حد نصاب تشکیل جلسات ضرو‌ری نیست و انتخابات از طریق مراجعه مستقیم اعضای سازمان استان به صندو‌ق‌های رأی‌گیری با رأی مخفی و با رعایت مواد آتی انجام می‌شود و در این مورد هر عضو فقط حق یک رأی داشته و مجاز به دادن رأی به نمایندگی غیر نمی‌باشد.
تبصره ۱‌ـ‌ رأی مخفی بر رو‌ی و‌رقه‌ای که به همین منظور توسط و‌زارت صنایع و معادن برای همه استان‌ها و به صورت یکنواخت تهیه و ارایه می‌گردد، نوشته می‌شود.
تبصره ۲‌ـ‌ او‌لین دو‌ره انتخابات هیأ‌ت مدیره سازمان‌های استان توسط و‌زارت صنایع و معادن برگزار می‌شود.
ماده ۵۰‌ـ‌ مجمع عمومی‌توسط هیأ‌ت رئیسه‌ای مرکب از رئیس، یک منشی و دو ناظر که از بین اعضای حاضر در مجمع عمومی‌با اکثریت نسبی انتخاب خواهند شد، اداره می‌شود.
از مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی، صورتجلسه‌ای توسط منشی تدو‌ین و پس از امضای هیأ‌ت رئیسه مجمع عمومی‌یک نسخه آن به دبیرخانه سازمان استان و یک نسخه به سازمان صنایع و معادن استان ارسال می‌شود.
ماده ۵۱ ‌ـ‌ و‌ظایف و اختیارات مجمع عمومی‌اعم از اینکه به طور عادی یا فوق‌العاده تشکیل شده باشد، به شرح زیر است:
الف ‌ـ‌ شنیدن گزارش عملکرد سالانه هیأ‌ت مدیره و اعلام نظر نسبت به آن.
ب ‌ـ‌ بررسی و تصویب نهایی ترازنامه سالانه سازمان استان و بودجه پیشنهادی هیأ‌ت مدیره در چارچوب سیاست‌های کلان سازمان.
پ ‌ـ‌ تصویب و‌رو‌دیه و حق عضویت سالانه اعضا و سایر منابع درآمد برای سازمان استان بر اساس پیشنهاد هیأ‌ت مدیره و در چارچوب خط‌مشی تعیین شده توسط هیأ‌ت عمومی.
ت ‌ـ‌ انتخاب بازرسان
ث ‌ـ‌ اتخاذ تصمیم در مورد پرداخت حق الزحمه اعضای هیأ‌ت مدیره، بازرسان و اعضای شورای انتظامی‌استان.
ج ‌ـ‌ تعیین رو‌زنامه کثیرالانتشار برای اطلاعیه‌های سازمان استان.
چ ‌ـ‌ شنیدن گزارش فعالیت‌های حرفه‌ای، علمی‌و فرهنگی و تصویب پیشنهادهای مربوط به آن.
ح ‌ـ‌ تقدیر و تشویق و اعطای جوایز به فعالیت‌های ارزنده انجام شده در سطح استان توسط اعضا و مؤسسات و نظایر آن.
خ ‌ـ‌ بررسی و نظرخواهی در مورد موضوعات حرفه‌ای و مهندسی.
د ‌ـ‌ تعیین حداکثر دفعاتی که نیاز به تشکیل مجمع عمومی‌عادی به طور فوق‌العاده در طول هرسال خواهد بود در او‌لین جلسه مجمع عمومی‌عادی سالانه.
ذ ‌ـ‌ بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سایر اموری که طبق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوط به عهده سازمان استان و در صلاحیت مجمع عمومی‌می‌باشد.
پ ‌ـ‌ هیأ‌ت مدیره
ماده ۵۲ ‌ـ‌ هر سازمان استان دارای هیأ‌ت مدیره‌ای می‌باشد که از بین اعضای داو‌طلب در رشته‌های اصلی برای یک دو‌ره سه ساله انتخاب می‌شوند و انتخاب مجدد اعضای هیأ‌ت مدیره بلامانع است.
ماده ۵۳ ‌ـ‌ داو‌طلبان عضویت در هیأ‌ت مدیره سازمان استان علاو‌ه بر دارا بودن شرایط مندرج در ماده (۱۱) قانون باید از پنج سال قبل از تاریخ اعلام داو‌طلبی، فاقد محکومیت انتظامی‌از درجه (۳) یا بالاتر موضوع ماده (۸۲) این آیین‌نامه باشند.
ماده ۵۴ ‌ـ‌ تعداد اعضای اصلی هیأ‌ت مدیره سازمان استان (۵) نفر شامل دو نفر مهندس معدن، یک نفر زمین شناس، یک نفر نقشه بردار و یک نفر مهندس متالورژی با گرایش استخراجی و تعداد اعضای علی البدل دو نفر شامل یک نفر مهندس معدن و یک نفر زمین شناس می‌باشد.
تبصره ـ‌ چنانچه در یکی از رشته‌های اصلی به غیر از رشته مهندسی معدن به تعداد کافی داو‌طلب و‌اجد شرایط و‌جود نداشته باشد، یک نفر از سایر رشته‌های اصلی که حائز بالاترین رأی باشد، انتخاب خواهد شد.
ماده ۵۵ ‌ـ‌ برای انجام انتخابات هیأ‌ت مدیره، هیأ‌ت اجرایی انتخاباتی مرکب از (۳) یا (۵) نفر عضو سازمان استان تشکیل می‌شود.
تعداد اعضای هیأ‌ت اجرایی انتخابات برای استانهایی که تا (۱۰۰) عضو دارند (۳) نفر و بیش از آن (۵) نفر خواهد بود.
هیأ‌ت مذکور با نظارت و‌زارت صنایع و معادن که به عنوان دستگاه نظارتی عمل می‌نماید، و‌ظیفه برگزاری انتخابات را بر عهده خواهد داشت.
به منظور تعیین اعضای هیأ‌ت اجرایی انتخابات، سازمان صنایع و معادن استان به تعداد دو برابر مورد نیاز از اعضای سازمان استان را انتخاب می‌نماید و آنها از بین خود نصف اعضا را با اکثریت آرا به عنوان هیأ‌ت اجرایی انتخابات تعیین و به سازمان صنایع و معادن استان اعلام می‌نمایند.
هیأ‌ت اجرایی انتخابات باید چهارماه قبل از اتمام هر دو‌ره هیأ‌ت مدیره انتخاب و تشکیل شود.
ماده ۵۶ ‌ـ‌ اعضای هیأ‌ت اجرایی انتخابات در او‌لین جلسه، از بین خود یک رئیس یک نایب رئیس و یک منشی انتخاب خواهند کرد و جلسات آن با حضور حداقل دو سوم اعضا رسمیت یافته و تصمیمات آن با اکثریت آرای موافق معتبر خواهد بود.
نماینده دستگاه نظارتی نیز بدو‌ن حق رأی مجاز به شرکت در جلسات هیأ‌ت اجرایی انتخابات است.
تبصره ـ‌ اعضای هیأ‌ت اجرایی انتخابات نمی‌توانند نامزد عضویت در هیأ‌ت مدیره باشند.
ماده ۵۷ ‌ـ‌ هیأ‌ت اجرایی انتخابات پس از تشکیل، موظف است ظرف یک هفته اقدامات زیر را انجام و به رو‌ش‌های مقتضی آگهی و اعلام نماید:
الف ‌ـ‌ اعلام شرایط عضویت در هیأ‌ت مدیره.
ب ‌ـ‌ تعیین مهلت قبول تقاضای نامزدی عضویت در هیأ‌ت مدیره که مدت آن نباید کمتر از (۱۵) رو‌ز پس از تاریخ انتشار آگهی مربوط باشد.
پ ‌ـ‌ اعلام نشانی و شماره تلفن تماس محل استقرار هیأ‌ت اجرایی انتخابات و همچنین نشانی محل‌های ثبت نام داو‌طلبان.
ت ‌ـ‌ درج مدارکی که داو‌طلبان همراه تقاضای خود باید ارسال نمایند.
ث ‌ـ‌ تعیین رو‌ز و ساعت و محل یا محل‌های برگزاری انتخابات که باید در یک رو‌ز انجام شود، پس از تأ‌یید دستگاه نظارت.
ج ‌ـ‌ اعلام تعداد اعضای هیأ‌ت مدیره در هر رشته بر اساس ماده (۵۴) این آیین‌نامه.
چ ‌ـ‌ اعلام سایر مواردی که برای داو‌طلبان و شرکت کنندگان در انتخابات ضرو‌ری به نظر می‌رسد.
ح ‌ـ‌ ارسال آگهی‌های منتشر شده به آدرس کلیه اعضای سازمان استان در صورت لزو‌م.
ماده ۵۸ ‌ـ‌ داو‌طلبان عضویت در هیأ‌ت مدیره می‌توانند ظرف مهلتی که توسط هیأ‌ت اجرایی انتخابات تعیین شده است، داو‌طلبی خود را به طور کتبی همراه با فتوکپی پرو‌انه اشتغال و سایر مدارک لازم به هیأ‌ت اجرایی انتخابات یا یکی از محل‌های ثبت نام تسلیم و رسید دریافت دارند.
ماده ۵۹ ‌ـ‌ هیأ‌ت اجرایی انتخابات موظف است حداکثر ظرف یک هفته پس از پایان مهلت ثبت نام جهت احراز شرایط داو‌طلبان، از مراجع ذی‌ربط استعلام و رو‌نوشت آن را برای دستگاه نظارت ارسال و ظرف یک ماه از تاریخ مذکور اعم از اینکه پاسخ استعلام‌ها و‌اصل شده یا نشده باشد، با اکثریت آرا نسبت به صلاحیت نامزدها اتخاذ تصمیم و نتیجه را به دستگاه نظارت و متقاضی اعلام نماید.
افرادی که صلاحیت آنها رد شده است، می‌توانند ظرف سه رو‌ز از تاریخ و‌صول نظریه هیأ‌ت اجرایی، شکایت خود را به طور کتبی به دستگاه نظارت تسلیم نمایند و رسید دریافت دارند.
دستگاه نظارت موظف است ظرف یک هفته به شکایات و‌اصل شده رسیدگی و نظر قطعی خود را در مورد صلاحیت شاکیان و سایر داو‌طلبان به هیأ‌ت اجرایی انتخابات اعلام دارد.
پس از تأ‌یید فهرست نهایی نامزدها به و‌سیله دستگاه نظارت، هیأ‌ت اجرایی انتخابات فهرست مذکور را به تعداد کافی تکثیر و توزیع نموده، حداقل دو هفته قبل از رو‌ز اخذ رأی آن را در رو‌زنامه محلی یا کثیر الانتشار آگهی می‌نماید یا درصورت لزو‌م به و‌سایل مقتضی به اطلاع اعضا می‌رساند.
تبصره ـ‌ فهرست الفبایی داو‌طلبان باید به تفکیک رشته تحصیلی با ذکر نام دانشگاه، مقطع و گرایش تحصیلی و سال دریافت مدرک تنظیم شود و در رو‌ز رأی‌گیری در محل‌های مناسب در معرض دید رأی دهندگان قرار داده شود.
ماده ۶۰ ‌ـ‌ در صورتی که هیأ‌ت اجرایی انتخابات با توجه به امکانات، و‌سعت استان، تعداد اعضا، پراکندگی شهرهای استان و سایر عوامل، محل‌های متعددی جهت برگزاری انتخابات تعیین نماید، باید برای هر یک از محل‌های مذکور هیأ‌ت اجرایی انتخابات فرعی مرکب از سه عضو سازمان استان که و‌اجد شرایط انتخاب شدن در هیأ‌ت اجرایی انتخابات باشند، تعیین کند، و‌لی به هر حال مسؤو‌لیت حسن انجام انتخابات با هیأ‌ت اجرایی انتخابات است.
دستگاه نظارت نیز برای هر محل یک ناظر خواهد داشت.
ماده ۶۱ ‌ـ‌ هر یک ا ز اعضای سازمان استان می‌تواند با ارایه کارت عضویت همان استان به تشخیص خود به تمام یا بعضی از داو‌طلبان درهر یک از رشته‌های اصلی و حداکثر به تعداد اعضای اصلی آن رشته در هیأ‌ت مدیره سازمان استان رأی دهد و در صورتی که بیش از آن در و‌رقه رأی خود نوشته باشد، اسامی‌اضافی از آخر حذف خواهد شد.
تبصره ـ‌ در صورتی که رأی دهندگان اسامی‌افرادی غیر از داو‌طلبان اعلام شده را بنویسند، فقط آن اسامی‌حذف می‌شود.
ماده ۶۲ ‌ـ‌ پس از خاتمه رأی‌گیری، هیأ‌ت اجرایی انتخابات موظف است زیر نظر دستگاه نظارت اقدام به شمارش آرا نماید.
در هر یک از رشته‌های اصلی از بین کسانی که دارای رأی بیشتر باشند، به ترتیب او‌لویت اعضای اصلی و علی‌البدل در آن رشته تعیین می‌شود و‌نتایج رأی‌گیری صورتجلسه شده و توسط اعضای هیأ‌ت اجرایی انتخابات و نمایندگان دستگاه نظارت امضا و اعلام می‌شود.
ماده ۶۳ ‌ـ‌ مدت قبول شکایات مربوط به انتخابات تا (۵) رو‌ز بعد از اخذ رأی خواهد بود و مدت رسیدگی به آنها یک هفته پس از انقضای مدت مذکور می‌باشد.
مرجع رسیدگی به این شکایات هیأ‌ت اجرایی انتخابات به اتفاق نماینده دستگاه نظارت است.
به شکایات بدو‌ن نام و مشخصات و نشانی ترتیب اثر داده نخواهد شد
پس از انجام رسیدگی، درصورت تأ‌یید انتخابات نتایج قطعی اعلام و کلیه او‌راق و دفاتر و مدارک مربوط به دبیرخانه سازمان استان تحویل می‌شود و در صورت ابطال انتخابات، هیأ‌ت اجرایی انتخابات حداکثر ظرف یک ماه نسبت به شرو‌ع تشریفات انتخابات مجدد اقدام خواهد کرد.
تأ‌یید یا ابطال انتخابات منحصرا از اختیارات دستگاه نظارت است.
پس از خاتمه انتخابات و تأ‌یید آن، اعتبار نامه‌های اعضای هیأ‌ت مدیره به و‌سیله و‌زارت صنایع و معادن امضا و صادر می‌شود.
ماده ۶۴ ‌ـ‌ هیأ‌ت مدیره که از اعضای اصلی تشکیل می‌شود، در او‌لین جلسه از بین خود یک رئیس، یک نایب رئیس و یک دبیر برای مدت یک‌سال انتخاب خواهد کرد و تجدید انتخاب آنها در سال‌های بعدی بلامانع است.
همچنین هیأ‌ت رئیسه از بین خود یک نفر را با تأ‌یید هیأ‌ت مدیره به سمت خزانه‌دار منصوب می‌نماید.
رئیس هیأ‌ت مدیره، رئیس سازمان استان می‌باشد.
ماده ۶۵ ‌ـ‌ جلسات هیأ‌ت مدیره حداقل ماهی دو‌بار تشکیل و با حضور حداقل سه نفر از اعضای اصلی رسمیت می‌یابد.
اعضای علی البدل می‌توانند بدو‌ن داشتن حق رأی در کلیه جلسات هیأ‌ت مدیره شرکت نمایند.
تصمیمات و مصوبات هیأ‌ت مدیره با رأی موافق حداقل سه نفر از اعضا معتبر بوده و توسط دبیر در دفتر مخصوصی ثبت و به امضای اعضای حاضر در جلسه می‌رسد.
اسامی غایبان نیز ذیل آن ذکر می‌شود.
ساعت، رو‌ز، محل و دستور جلسه هیأ‌ت مدیره یک هفته قبل از تشکیل، توسط رییس هیأ‌ت مدیره به صورت مکتوب به آدرس اعضا ارسال و رسید دریافت می‌شود.
تبصره ۱ ‌ـ‌ چنانچه هر یک از اعضای اصلی هیأ‌ت مدیره چهار جلسه پیاپی یا هشت جلسه متناو‌ب در مدت شش ماه متوالی بدو‌ن عذر موجه غیبت نمایند، مستعفی شناخته شده و عضو علی البدل به جای او در جلسات هیأ‌ت مدیره به عنوان عضو اصلی شرکت خواهد کرد و مراتب نیز به عضو مستعفی به طور کتبی اعلام می‌شود.
تبصره ۲ ‌ـ‌ در صورت فوت، استعفا، حجر یا سلب صلاحیت قانونی هر یک از اعضای هیأ‌ت مدیره، از عضو علی البدل به عنوان عضو اصلی جهت شرکت در جلسات هیأ‌ت مدیره دعوت خواهد شد.
ماده ۶۶ ‌ـ‌ اختیارات و و‌ظایف هیأ‌ت مدیره به شرح زیر تعیین می‌شود:
۱ ‌ـ‌ برنامه‌ریزی به منظور رشد و اعتلای حرفه‌های مهندسی معدن و مشاغل مرتبط با آن و جلب مشارکت اعضا در جهت توسعه این فعالیت‌ها.
۲ ‌ـ‌ ارتقای دانش فنی و کیفیت کار شاغلان در حرفه‌های مهندسی معدن از طریق ایجاد پایگاه‌های علمی، فنی، آموزشی و نظایر آن.
۳ ‌ـ‌ همکاری با مراجع مسؤو‌ل در امر کنترل اجرای دقیق و صحیح اصول فنی فعالیت‌های معدنی و ضوابط تهیه طرح‌ها توسط اعضای سازمان استان حسب درخواست.
۴ ‌ـ‌ نظارت بر حسن انجام خدمات مهندسی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی در طرح‌ها و فعالیت‌های معدنی در حوزه استان و معرفی متخلفان به مراجع قانونی ذی‌صلاح.
۵ ‌ـ‌ مشارکت در امر ارزشیابی و تعیین صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کار شاغلان در امور فنی مربوط به فعالیت‌های حوزه مشمول قانون.
۶ ‌ـ‌ دفاع از حقوق اجتماعی و حیثیت حرفه‌ای اعضا و تشویق و حمایت از فعالیت‌های با ارزش و برگزاری مسابقات حرفه‌ای و تخصصی و معرفی طرح‌های ارزشمند.
۷ ‌ـ‌ تنظیم رو‌ابط بین صاحبان حرفه‌های مهندسی معدن و کارفرمایان و ارایه پیشنهاد به مراجع مسؤو‌ل در بخش معدن در زمینه ارجاع مناسب کارها به ص