فصل اول : تعاریف
ماده۱. در اجرای بند ب ماده ۲۰ قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، آییننامه اداری و استخدامی کارمندان غیر هیأت علمی دانشگاه/ دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی/ موسسه آموزشی پژوهشی که از این پس به اختصار “موسسه” نامیده میشود، برابر مفاد این آییننامه میباشد.
ماده ۲. کارمند: فردی است که براساس ضوابط و مقررات مربوط، به موجب حکم و یا قرارداد مقام صلاحیتدار در موسسه به خدمت پذیرفته شود.
ماده ۳. استخدام: عبارت است از به کارگیری شخص حقیقی به صورت رسمی یا پیمانی یا قراردادی طبق ضوابط و مقررات مندرج در این آییننامه بمنظور خدمت در موسسه.
ماده ۴. حکم سازمانی: عبارت است از دستور کتبی مقامات صلاحیتدار موسسه که با رعایت مفاد این آییننامه به منظور استخدام اشخاص حقیقی صادر شده باشد.
ماده ۵. سابقه خدمت دولتی: عبارت است از مدت خدمت در وزارتخانهها، مؤسسات و شرکتهای دولتی که در حالت اشتغال به صورت تمام وقت انجام شده و کسور مربوط را پرداخت نموده یا مینماید و مدت خدمت نیمه وقت بانوان به استناد قانون نیمه وقت بانوان مصوب سال ۱۳۶۲ و اصلاحات بعدی آن و تبصره ۱ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری(مشروط به اینکه در ایام نیمه وقت و پاره وقت کسور بازنشستگی به صورت کامل پرداخت شده باشد) و مدت خدمت نظام وظیفه و خدمت مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان به عنوان سابقه خدمت محسوب میشود. ایام مربوط به مرخصی استحقاقی و استعلاجی مشمولین این ماده و سوابق خدمت غیر دولتی که به موجب قوانین خاص، خدمت دولتی محسوب شده است، بعنوان خدمت دولتی لحاظ میشود.
ماده ۶. ارتقاء: تخصیص پست سازمانی یا سطح شغلی بالاتر به کارمند بر اساس ضوابط طرح طبقهبندی مشاغل و ارزشیابی مشاغل.
ماده ۷. انتصاب: به کار گماردن کارمند در پست سازمانی براساس شرایط احراز، لیاقت، شایستگی و ضوابط پیشنهادی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع مصوب هیأت امناء.
ماده ۸. انتقال: عبارت است از جابجایی محل خدمت کارمند با صدور حکم رسمی به واحدهای تحت پوشش موسسه یا به منظور اشتغال در سایر موسسهها و واحدهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا سایر دستگاههای دولتی و نهادهای عمومی غیر دولتی با حفظ سوابق خدمت.
ماده ۹. مأموریت: عبارت است از:
الف) محول شدن وظیفه موقت به کارمند، غیر از وظیفه اصلی که در پست سازمانی خود دارد،
ب) اعزام کارمند به طور موقت به واحدهای تحت پوشش موسسه یا سایر موسسهها و واحدهای وابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارتخانهها و موسسات عمومی غیر دولتی،
ج) اعزام کارمند برای طی دوره آموزشی یا کارآموزی در داخل یا خارج از کشور برابر مفاد این آییننامه.
ماده ۱۰. تعلیق: ناظر بر وضعیت کارمندی است که طبق حکم مقامات صلاحیتدار تا تعیین تکلیف وی، به موجب احکام دادگاه و یا آراء مراجع قانونی ذیصلاح به طور موقت از ادامه خدمت در موسسه محروم شده باشد.
ماده ۱۱. استعفاء: عبارت است از ارائه درخواست معافیت از ادامه خدمت درموسسه توسط کارمند.
ماده ۱۲. غیبت موجه: عبارت از آن است که کارمند به عللی خارج از حدود قدرت و اختیار خود نتوانسته در محل خدمت حاضر شود و موجه بودن عذر او برای موسسه محرز شده باشد.
ماده ۱۳. غیبت غیر موجه: عبارت از آن است که کارمند بدون مجوز یا ارایه عذر موجه در محل خدمت حاضر نشود.
ماده ۱۴. اخراج: عبارت از آن است که کارمند در اجرای احکام هیأتهای رسیدگی به تخلفات اداری یا آراء قانونی مراجع ذیصلاح به خدمت وی در موسسه به طور دائم خاتمه داده شود.
ماده ۱۵. مرخصی استعلاجی: عبارت از آن است که کارمند در صورت ابتلاء به بیماری یا زایمان که مانع از انجام خدمت وی باشد، از مرخصی استعلاجی استفاده کند.
ماده ۱۶. بازنشستگی: عبارت از آن است که کارمند طبق ضوابط و مقررات قانونی و به موجب حکم رسمی به افتخار بازنشستگی نائل شده و از مستمری بازنشستگی استفاده کند.
ماده ۱۷. از کارافتادگی: عبارت از آن است که کارمند بنا به تشخیص پزشک معالج و تأیید کمیسیون پزشکی، توانایی کارکردن را از دست داده و طبق مقررات از کارافتاده شده است و از مستمری ازکارافتادگی استفاده میکند.
ماده ۱۸. انفصال دائم: عبارت از آن است که کارمند به موجب احکام دادگاه یا آراء قانونی مراجع ذیصلاح از خدمت در موسسه یا دستگاههای دولتی محروم شود.
ماده ۱۹. انفصال موقت: عبارت از آن است که کارمند موسسه به موجب احکام دادگاه یا آراء قانونی مراجع ذیصلاح و برای مدت معین از اشتغال در موسسه محروم شود.
ماده ۲۰. آماده به خدمت: عبارت از آن است که کارمند طبق مفاد این آییننامه در انتظار تعیین تکلیف یا ارجاع شغل باشد.
ماده ۲۱. بازخریدی: عبارت از آن است که رابطه استخدامی کارمند با موسسه قطع و سوابق خدمت دولتی آنان بازخرید شود.
فصل دوم : راهبردها و فناوری انجام وظایف موسسه
ماده ۲۲. موسسه مجاز است امور تصدیهای خود را با رعایت اصول بیست و نهم و سیام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در قالب دستورالعمل مصوب به بخش تعاونی، خصوصی(حقیقی و حقوقی)، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی تعیین صلاحیت شده از سوی مراجع قانونی و ذیربط ، براساس دستورالعمل پیشنهادی کارگروه کاهش تصدی ستاد وزارت متبوع و تصویب هیات امناء واگذار نماید.
تبصره. خرید خدمات نیروی انسانی به صورت ساعتی و پاره وقت در مشاغل مورد نیاز موسسه در قالب دستورالعملی خواهد بود که از سوی هیأت امناء تصویب میشود.
ماده ۲۳. نیروی انسانی بخشهای غیردولتی که بر اساس مفاد این آییننامه، تمام و یا قسمتی از وظایف و تصدی امور موسسه را عهدهدار می گردند، تحت پوشش کارفرمای غیر دولتی هستند و موسسه هیچگونه تعهد و یا مسئولیتی در قبال این افراد ندارد. کارفرمایان این افراد موظفند با آنان مطابق قانون کار و تأمین اجتماعی و سایر قوانین و مقررات مربوط رفتار نمایند و پاسخگوی مقامات و یا مراجع ذیصلاح در این رابطه خواهند بود. موسسه در صورت تخلف کارفرمای بخش غیردولتی در احقاق حقوق این افراد، از محل مطالبات و ضمانتنامه دریافت شده، مطالبات آنان را پرداخت مینماید.
ماده ۲۴. موسسه مجاز است به منظور ارتقاء مستمر در کیفیت و کمیت ارایه خدمات، از خدمات مشاورهای در زمینههای توسعه و مدیریت سرمایههای انسانی و فنآوریهای نوین اداری و پشتیبانی استفاده نماید. بدین منظور می تواند با اشخاص حقیقی، حقوقی و یا مراکز آموزشی، پژوهشی اعم از دولتی و غیر دولتی واجد شرایط، با رعایت مقررات این آییننامه، قرارداد منعقد نماید.
ماده ۲۵. موسسه مکلف است به منظور ایجاد انگیزه و افزایش کارآیی و بهرهمندی از فکر، اندیشه و خلاقیت کارمندان خود، سازوکار مناسب برای جلب مشارکت کارمندان و دریافت پیشنهادها و اثرگذاری آن در تصمیمگیریها را فراهم آورد. نظام پیشنهادها و نحوه پرداخت پاداش براساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی شورای تحول اداری وزارت متبوع ابلاغ می گردد.
ماده ۲۶. با کارمند رسمی موسسه که وظایف وی
در اجرای ماده ۲۲ این آییننامه به بخش غیردولتی واگذار شده است، به یکی از روشهای ذیل عمل خواهد شد:
الف) انتقال به سایر واحدهای موسسه یا سایر موسسات و یا دستگاه اجرایی دیگر،
ب) بازخرید سنوات خدمت،
ج) موافقت با مرخصی بدون حقوق برای مدت سه تا پنج سال،
د) انتقال به بخش غیردولتی که مجری وظایف و فعالیتهای واگذار شده میباشد. در صورت تمایل کارمندان به تغییر صندوق بازنشستگی هزینه جابهجایی تغییر صندوق ذیربط با حفظ سوابق مربوط از محل اعتبارات تأمین شده توسط موسسه پرداخت میشود،
ه) انجام وظیفه در بخش غیردولتی به شکل مأمور که حقوق و مزایای وی را نیزبخش غیردولتی پرداخت میکند،
و) آماده به خدمت،
ز) موافقت با درخواست کارمند حسب مورد براساس ماده ۳۰ قانون برنامه پنجم توسعه،
ح) موافقت با بازنشستگی در صورت تحقق شرایط.
تبصره. کارمند میتواند سه مورد از موارد هشتگانه فوق را به ترتیب اولویت انتخاب و به موسسه اعلام نماید. موسسه با توجه به اولویت تعیین شده از سوی کارمند یکی از روشها را انتخاب و اقدام مینماید.
ماده ۲۷. در راستای اجرای ماده ۲۲ ، موسسه آندسته از وظایفی را که قابل واگذاری به بخش غیردولتی است، احصاء و نسبت به واگذاری آنها اقدام مینماید.
فصل سوم : فناوری اطلاعات و خدمات اداری
ماده ۲۸. موسسه با ایجاد بسترهای لازم، فرآیندهای مورد عمل و روشهای انجام کار خود را با هدف افزایش بهرهوری نیروی انسانی و کارآمدی فعالیتها نظیر سرعت، دقت، هزینه، کیفیت، سلامت و صحت امور و تأمین رضایت و کرامت مردم با استفاده بهینه از فنآوری اطلاعات و براساس دستورالعملی که از سوی هیأت رییسه تصویب میشود، تهیه و به مورد اجراء میگذارد و این روشها را حداقل هر سه سال یکبار مورد بازبینی و اصلاح قرار میدهد.
ماده ۲۹. موسسه با هدف بهبود کیفیت و کمیت خدمات به مردم و با رعایت دستورالعملهای ذیربط اقدامات زیر را بهترتیب انجام میدهد:
1) اطلاع رسانی الکترونیکی درخصوص شیوه ارایه خدمات همراه با زمانبندی انجام آن و مدارکی که متقاضی باید ارایه نماید،
2) ارایه فرمهای مورد نیاز جهت انجام خدمات از طریق ابزار و رسانههای الکترونیکی،
3) ارایه خدمات به شهروندان بهصورت الکترونیکی و حذف لزوم مراجعه حضوری مردم به موسسه برای دریافت خدمت در موارد ممکن.
تبصره. ارایه این دسته از خدمات از طریق دفاتر پستی و یا پیشخوانهای خدمات دولت از طریق بخش دولتی و غیر دولتی نیز مجاز است.
فصل چهارم : ورود به خدمت
ماده ۳۰. موسسه ملزم است برنامهریزی نیروی انسانی خود را متناسب با برنامههای پنج ساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و شاخصهای استاندارد ابلاغی از سوی اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی و مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت متبوع، به تفکیک هر سال بر مبنای تعداد نیروهای خروجی، واحدهای جدیدالتاسیس، بخشها، واحدهای توسعه یافته و … تدوین و تنظیم و در سال اول هر برنامه توسعه جهت تصویب در هیأت امناء مطرح مینماید.
تبصره. استفاده از هرگونه مجوز استخدام رسمی و پیمانی مستلزم وجود پست یا ردیف خالی سازمانی در قالب تشکیلات مصوب موسسه است.
ماده ۳۱. مجوزهای استخدام سالیانه پیمانی و یا تبدیل وضع نیروهای قراردادی شاغل به پیمانی و یا قراردادی صرفاً توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه در قالب تبصرههای ذیل تعیین و ابلاغ میشود.
تبصره ۱. سهمیه استخدامی برای تأمین جایگزین نیروهای خروجی پیمانی یا قراردادی(بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت، بازخرید خدمت، اخراج و استعفاء) با نظر اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی و ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه تعیین میشود.
تبصره ۲. مجوزهای استخدامی مربوط به ایجاد، توسعه و تغییر در واحدهای تابعه موسسه که در چارچوب طرح سطحبندی بیمارستانها، طرح گسترش شبکههای بهداشتی و درمانی و دبیرخانه شورای گسترش دانشگاههای علوم پزشکی که با اخذ مجوز از وزارتخانه یا با مصوبه هیأت وزیران انجام پذیرفته است، برابر با استانداردهای موجود اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی توسط معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع تعیین و ابلاغ خواهد شد.
تبصره۳. موسسه موظف است پس از اخذ مجوز ایجاد، توسعه یا تغییر واحدهای بهداشتی و درمانی همزمان با مهیا نمودن فضای فیزیکی و تجهیزات و ملزومات پزشکی در مورد تأمین بودجه مورد نیاز و تصویب تشکیلات و مجوزهای استخدامی اقدامات و پیگیریهای لازم را از مبادی ذیربط بهعمل آورده، به گونهای که در آغاز فعالیت واحدهای مذکور، کلیه مراحل اداری، استخدامی و تشکیلاتی انجام شده باشد.
تبصره ۴. موسسه مجاز است در صورت نیاز حداکثر تا پنج درصد از مجوزهای استخدامی ابلاغی از سوی وزارتخانه را بدون الزام به رعایت فضای رقابتی و انتشار آگهی و صرفاً با تشخیص و مسئولیت شخصی رئیس موسسه و با رعایت شرایط احراز طبقه بندی مشاغل، به جذب نیرو از بین دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر با احراز صلاحیت عمومی بر اساس قانون گزینش اختصاص دهد.
تبصره ۵. موسسه در صورت عدم تأمین مجوز استخدام پیمانی از سوی وزارتخانه و حسب ضرورت برای رفع نیازهای موقت خود به نیروی انسانی مجاز است نسبت به بهکارگیری نیروهای قراردادی اقدام نماید. بدین منظور در سال مربوط (حداکثر دوبار در سال) بر اساس نظریه کمیتهای متشکل از معاون توسعه مدیریت و منابع موسسه و مدیرکل منابع انسانی و پشتیبانی وزارتخانه نسبت به بررسی نیاز و تعیین تعداد و ترکیب رشتههای شغلی مورد نیاز مبادرت مینماید. مصوبات این کمیته با ابلاغ معاون توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه قابلیت اجرایی خواهد داشت و بدین ترتیب موسسه میتواند با رعایت ماده ۳۳ این آییننامه برابر دستورالعملی که به تصویب هیأت امناء میرسد، نسبت به بهکارگیری نیروی قراردادی مصوب به صورت کار معین با رعایت شرایط احراز طبقهبندی مشاغل اقدام نماید.
تبصره ۶. موسسه مجاز است صرفاً در صورت تشخیص و نیاز، نیروهای مورد نیاز طرح پزشک خانواده و بیمه روستایی را در قالب بستههای سیاستی مورد تأیید معاونت بهداشت وزارت متبوع، بدون برگزاری آمون و صرفاً با انجام مصاحبه و احراز صلاحیت عمومی و انجام گزینش، به صورت قراردادی به خدمت بپذیرد.
تبصره ۷. هر گونه بهکارگیری نیروی قراردادی منوط به تأمین اعتبار از سوی موسسه است.
ماده ۳۲. موسسه مجاز است در سقف اعتبارات و برابر استانداردهای موجود برای رفع نیازهای نیروی انسانی فعالیتهای خدمات عمومی مشتمل بر مشاغل نظافتچی، پیشخدمت، آبدارچی، نامهرسان، تلفنچی و رانندگان اتومبیلهای صرفاً دولتی، آشپز، متصدیان توزیع غذا و متصدی تأسیسات (مکانیسین و تکنیسین تأسیسات) با اشخاص حقیقی برابر ضوابط این آئیننامه، قرارداد منعقد نماید.
تبصره۱. این مشاغل بهعنوان مشاغل کارگری تلقی شده و کارکنان مربوط، مشمول قانون کار میباشند.
تبصره ۲. کارکنان مورد نظر از نظر بیمه و بازنشستگی پس از عقد قرارداد با موسسه تابع قانون تأمین اجتماعی میباشند.
تبصره ۳. به کارگیری هر گونه نیروی مشمول مفاد این ماده در خصوص واحدهای ایجادی و یا توسعهای تحت پوشش موسسه در مشاغل خدمات عمومی، مستلزم برآورد تعداد نفرات مورد نیاز برابر استانداردهای ابلاغی اداره کل منابع انسانی و پشتیبانی وزارتخانه با رعایت ماده ۳۳ این آییننامه و تأمین اعتبار توسط موسسه و توسط کمیته موضوع تبصره ۵ ماده ۳۱ میباشد.
تبصره۴. موسسه مجاز است در سقف تعداد نیروهای خروجی دائم سالیانه (بازنشستگی، فوت، اخراج، استعفاء، از کارافتادگی کلی) از مشاغل مورد نظر این ماده، راساً نسبت به بهکارگیری نیروی انسانی جدید جایگزین با رعایت ماده ۳۳ این آییننامه و شرایط احراز هر شغل اقدام نماید. در صورت خروج موقت نیروهای مورد نظر بهدلایلی نظیر مرخصی استحقاقی، استعلاجی، انفصال موقت، بدون حقوق، انتقال و ماموریت موقت، بهکارگیری نیروی جدید مجاز نمیباشد.
ماده ۳۳. استخدام نیروی انسانی مورد نیاز موسسه به صورت پیمانی یا قراردادی، در فضای رقابتی و با رعایت عدالت استخدامی، شایسته گزینی و سنجش توانمندیهای عمومی و تخصصی از طریق آزمون یا مسابقه عمومی، تخصصی، مصاحبه و یا ترکیبی از آنها براساس دستورالعملی که از سوی هیأت امناء موسسه تصویب میشود و با احراز صلاحیتهای عمومی براساس قانون تسری گزینش معلمان و کارمندان آموزش و پرورش به کارمندان سایر وزارتخانهها و سازمانها و مؤسسات و شرکتهای دولتی مصوب ۹/۲/۱۳۷۵ مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
تبصره. شماره ملی هر کارمند موسسه، به عنوان شماره مستخدم وی تلقی میشود و سایر کارمندانی که از قبل شماره مستخدم داشتهاند، همچنان همان شمارهها معتبرخواهد بود.
ماده ۳۴. شرایط عمومی استخدام در موسسه:
الف) داشتن حداقل سن بیست سال تمام و حداکثر چهل سال و برای دارندگان مدرک تحصیلی دکتری و بالاتر چهل و پنج سال،
ب) داشتن تابعیت ایران،
ج) انجام خدمت دوره ضرورت یا معافیت قانونی دائم برای مردان،
د) عدم اعتیاد به دخانیات و مواد مخدر و روانگردان،
ه) نداشتن سابقه محکومیت جزایی مؤثر،
و) دارا بودن مدرک تحصیلی دانشگاهی از دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی معتبر،
ز) داشتن سلامت جسمانی، روانی و توانایی انجام کاریکه برای آن استخدام میشوند بر اساس دستورالعمل مصوب از سوی هیأت امناء موسسه،
ح) اعتقاد به دین مبین اسلام یا یکی از ادیان شناخته شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،
ط) التزام به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران.
تبصره ۱. بهکارگیری موقت اتباع خارجی حسب قوانین و مقررات خاص خود صورت میگیرد و حقوق و مزایای آنان براساس مفاد این آییننامه تعیین و برقرار خواهد شد.
تبصره ۲. مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان، قانون کار و اعضای هیأت علمی تابع قوانین و مقررات خاص خود میباشند. حقوق و مزایا و امور رفاهی مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان (مرخصیهای استحقاقی، استعلاجی، بدون حقوق، پاداش، کمکهای غیر نقدی و بیمه عمر، درمان و حادثه و سایر مزایا) تابع مقررات این آییننامه خواهد بود.
تبصره ۳. موسسه موظف است قوانین مربوط به استخدام ایثارگران را رعایت نماید.
تبصره ۴. مدت سابقه خدمت تمام وقت دولتی حداکثر به میزان پنج سال به سقف سنی بند الف اضافه میشود.
تبصره ۵. استخدام بهیار با مدرک تحصیلی دیپلم بهیاری و حداقل ۱۸ سال سن مجاز میباشد و ضوابط استخدام در سایر مشاغل با مدرک تحصیلی دیپلم از سوی وزارتخانه ابلاغ میشود.
تبصره ۶. پذیرش و استخدام بهورز با مدرک تحصیلی دیپلم و یا فوق دیپلم برابر دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت امناء میرسد.
فصل پنجم : استخدام
ماده ۳۵. رابطه استخدامی در موسسه به سه شکل است:
الف) استخدام رسمی،
ب) استخدام پیمانی برای مدت معین،
ج) استخدام قراردادی برای مدت معین.
تبصره۱. استخدام در بدو ورود به شکل پیمانی یا قراردادی است. تبدیل وضع کارکنان قراردادی به پیمانی به شرط قبولی در آزمون استخدامی و پیمانی به رسمی بر اساس دستورالعملی است که از سوی هیأت امناء موسسه تصویب میشود.
تبصره ۲. مستخدمین پیمانی حداقل ۳ سال و حداکثر پس از شش سال خدمت پیمانی در صورت داشتن شرایط، برابر دستورالعمل مصوب هیأت امناء به مستخدم رسمی آزمایشی تبدیل وضع میشوند. در صورت عدم احراز شرایط مصوب برای تبدیل وضعیت به رسمی آزمایشی، تمدید قرارداد پیمانی مقدور نمیباشد.
ماده ۳۶. طول دوره رسمی آزمایشی حداقل یک سال و حداکثر دو سال است و کارمند با رعایت شرایط ذیل به مستخدم رسمی تبدیل خواهد شد:
الف) حصول اطمینان از لیاقت علمی، کاردانی، علاقه بهکار، خلاقیت، نوآوری، روحیه خدمت به مردم، تکریم ارباب رجوع و ارتقاء سطح رضایتمندی آنان و رعایت نظم و انضباط اداری از طریق کسب امتیاز لازم با پیشنهاد مدیر بلافصل و تأیید معاون توسعه مدیریت و منابع موسسه،
ب) طی دورههای آموزشی و کسب امتیاز لازم،
ج) تأیید گزینش.
تبصره ۱. درصورتیکه در ضمن یا پایان دوره آزمایشی، کارمند شرایط ادامه خدمت و یا تبدیل به استخدام رسمی را کسب ننماید با وی به یکی از روشهای ذیل رفتار خواهد شد:
الف) اعطاء مهلت یکساله دیگر برای احراز شرایط لازم(در هر حال مدت خدمت آزمایشی کارمند با احتساب این مهلت از ۳ سال تجاوز نخواهد کرد)،
ب) قطع رابطه استخدامی.
تبصره ۲. دستورالعمل اجرایی این ماده به تصویب هیأت امناء موسسه میرسد.
ماده ۳۷. کارمند رسمی در یکی از حالات ذیل از خدمت در موسسه خارج میگردد:
الف) بازنشستگی و یا از کارافتادگی کلی طبق قوانین ذیربط،
ب) قبول استعفاء،
ج) بازخریدی،
د) اخراج یا انفصال به موجب احکام مراجع قانونی ذیربط،
هـ) فوت.
ماده ۳۸. موسسه اجازه بهکارگیری کارمندان منفصل از خدمت و همچنین کارمندان اخراج شده توسط سایر موسسات و واحدهای تابعه وزارتخانه را ندارد.
ماده ۳۹. انعقاد قرارداد مجدد با کارمند پیمانی یا قراردادی منوط به تحقق شرایط ذیل است:
الف) استمرار بقاء پست سازمانی کارمند پیمانی یا قراردادی،
ب) کسب نتایج مطلوب از ارزیابی عملکرد و رضایت از خدمات کارمند،
ج) جلب رضایت مردم و ارباب رجوع،
د) ارتقاء سطح علمی و تخصصی در زمینهی شغل مورد تصدی.
تبصره ۱. درصورت عدم تحقق هر یک از شرایط فوق، انعقاد قرارداد مجدد با کارمند پیمانی یا قراردادی مقدور نخواهد بود. ضوابط بندهای ب، ج و د این ماده طی دستورالعملی از سوی هیأت امناء تصویب میشود.
تبصره ۲. هسته گزینش موسسه ملزم است نظریه خود را در خصوص تمدید یا عدم تمدید قرارداد کارمندان پیمانی و قراردادی حداکثر تا پایان بهمن ماه هرسال به معاونت توسعه مدیریت و منابع موسسه اعلام نماید. عدم ارسال نظریه تا مهلت مقرر به منزله تأیید تمدید قرارداد کارمندان مورد نظر میباشد.
ماده ۴۰. استفاده کارمندان از مزایای بیمه بیکاری حسب مورد، تابع قوانین و مقررات دولت خواهد بود.
فصل ششم : انتصابات
ماده ۴۱. انتصاب و ارتقاء شغلی کارمند باید با رعایت شرایط تحصیلی، تجربی و موفقیت در دورههای آموزشی ضمن خدمت مورد لزوم، پس از احراز شایستگی و عملکرد موفق در مشاغل قبلی آنان صورت گیرد.
ماده ۴۲. انتخاب و انتصاب افراد به پستهای مدیریت حرفهای و سرپرستی و شرایط تخصصی و عمومی و نحوه ارتقاء مسیر شغلی برابر دستورالعملی خواهد بود که از سوی مرکز توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت متبوع پیشنهاد و توسط هیأت امناء موسسه تصویب خواهد شد.
تبصره ۱. انتصاب افراد به پستهای مدیریتی و سرپرستی باید ابتدا در کمیته طبقهبندی مشاغل موسسه مطرح و در صورت تشخیص و احراز شرایط لازم و تصویب این کمیته، پس از تأیید حراست دانشگاه نسبت به تغییر عنوان و انتصاب آنان اقدام نمود.
تبصره ۲. ترکیب اعضاء کمیته طبقهبندی مشاغل، شاخصها، وظایف و نحوه امتیاز بندی برابر دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت متبوع ابلاغ خواهد شد.
ماده ۴۳. دوره خدمت در پستهای مدیریتی موسسه چهار ساله و تمدید آن دوره بلامانع است. ارزیابی عملکرد مدیران، تغییر پست افراد قبل از مدت مذکور و … بر اساس دستورالعملی است که از سوی هیأت امناء موسسه تصویب خواهد شد.
ماده ۴۴. موسسه هیچگونه تعهدی نسبت به پذیرش مدارک مقاطع تحصیلی دانشگاهی ارائه شده غیر مرتبط با رشته شغلی کارمند در طول اشتغال نخواهد داشت و پذیرش مدارک مرتبط نیز منوط به طرح در کمیته طبقهبندی مشاغل و تائید آن کمیته است.
فصل هفتم : توانمندسازی کارمندان
ماده ۴۵. توانمندسازی عبارت است از شناسایی و توسعه قابلیتهای کارمندان از طریق ارتقای دانش، اصلاح نگرش و بهبود مهارتهای آنان به نحوی که باعث افزایش کارایی و اثربخشی و در نهایت تسهیل در دستیابی به اهداف سازمانی گردد.
ماده ۴۶. موسسه مکلف است به منظور توانمندسازی کارمندان، نظام آموزش آنان را بر اساس دستورالعملی که از سوی هیأت امناء موسسه تصویب میشود، به گونهای طراحی نماید که همراه با متناسب ساختن دانش، مهارت و نگرش کارمندان با شغل مورد نظر، انگیزههای لازم برای مشارکت مستمر آنان در فرایند آموزش را فراهم نموده و رابطهای بین ارتقاء و انتصاب کارمندان و مدیران با نظام آموزش برقرار شود. طراحی دورهها به دو روش زیر مقدور است:
الف) طراحی دورههای آموزشی ضمن خدمت بهصورت پودمانی و ترمی واحدی در طول دهههای خدمتی کارمند با هدف ارتقاء مدرک تحصیلی فرد،
ب) طراحی دورههای آموزشی ضمن خدمت کوتاه مدت، با هدف ارتقاء توانمندیهای عمومی و اختصاصی کارمند.
تبصره. موسسه میتواند در قالب برنامههای توانمندسازی کارمندان خود، تمام مراحل نیازسنجی، برنامهریزی، طراحی، اجراء، ارزشیابی و سنجش اثربخشی دورههای آموزشی و سایر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مربوط به آموزش کارمندان را رأساً یا از طریق مؤسسات و مراکز آموزشی و پژوهشی دولتی و غیردولتی که صلاحیت فنی و تخصصی آنها مورد تأیید مراجع ذیربط باشد، انجام دهد.
ماده ۴۷. موسسه موظف است به منظور سیاستگذاری و مدیریت کلان آموزش منابع انسانی از مصوبات کمیته راهبری آموزش و توانمندسازی وزارتخانه تبعیت نماید.
ماده ۴۸. اعطای مأموریت آموزشی برای انجام تحصیلات تکمیلی دانشگاهی (فوق لیسانس و بالاتر) مستلزم آن است که موسسه با استناد به ماده ۳۰ این آییننامه نیازهای نیروی انسانی خود را حسب نوع و تعداد رشته و مقطع تحصیلی مورد نیاز استخراج و با رعایت اولویتها در قالب سهمیه سالیانه تعیین و به تصویب هیأت رییسه موسسه برساند و صرفاً بر این اساس نسبت به اعطای مأموریت آموزشی به کارمندان اقدام نماید.
تبصره ۱. تمامی کارمندان پیمانی، رسمی آزمایشی و رسمی مجاز خواهند بود برابر دستورالعملی که از سوی هیأت امناء تصویب میشود، از مأموریت آموزشی استفاده نمایند.
تبصره ۲. ایثارگران در استفاده از مأموریت آموزشی، تابع قوانین و مقررات مربوط خواهند بود.
تبصره ۳. اعطای مأموریت اداری روزانه یا ساعتی برای دورههای پودمانی و دورههای حضوری از جمله MPH و … بنا به نیاز موسسه در راستای توانمندسازی کارمندان برای انجام بهینه وظایف سازمانی امکانپذیر است.
فصل هشتم : حقوق و مزایا
ماده ۴۹. نظام پرداخت کارمندان موسسه بر اساس ارزشیابی عوامل شغل و شاغل و سایر ویژگیهای مذکور در مواد آتی خواهد بود. امتیاز حاصل از نتایج ارزشیابی عوامل مذکور در این فصل ضرب در ضریب ریالی سالیانه، مبنای تعیین حقوق و مزایای کارمندان قرار میگیرد.
تبصره. ضریب ریالی مذکور در این ماده برای هر سال معادل ضریب ریالی اعلام شده از سوی دولت بوده که توسط وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ میگردد.
ماده ۵۰. مشاغل مشمول این آییننامه به پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه بر اساس عواملی نظیر اهمیت، پیچیدگی وظایف و مسؤولیتها، سطح تخصص و مهارتهای مورد نیاز به یکی از طبقات جدول یا جداول «حق شغل» اختصاص یافته و به تصویب هیأت امناء خواهد رسید. امتیاز جدول یا جداول ارزشیابی مشاغل، حداقل ۲۴۰۰ و حداکثر آن ۷۰۰۰ برابر دستورالعمل پیوست میباشد.
تبصره ۱. افزایش امتیازات جدول یا جداول موضوع این ماده و تبصرههای آن و ماده ۵۱ (حق شاغل) به منظور تعدیل حقوق ثابت کارمندان و با اعمال کاهش یا حذف مبلغ تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی کارمندان تابع دستورالعملی خواهد بود که با پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت متبوع و به تصویب هیأت امناء میرسد. بدیهی است با اعمال این تبصره درج تفاوت تطبیق باقیمانده مانع از افزایش ضریب سالانه حقوق کارمندان نخواهد شد.
تبصره ۲. تطبیق حقوق و مزایای افراد جدیدالاستخدام و کارشناسان بهداشت حرفهای و محیط که به امور بازرسی منصوب میشوند، بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت امنای موسسه میرسد.
تبصره۳. هر کدام از مشاغل متناسب با ویژگیها، حداکثر در پنج رتبه: مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی طبقهبندی میشوند و هرکدام از رتبهها به یکی از طبقات جدول یا جداول موضوع این ماده اختصاص مییابند. شاغلین مربوط در بدو استخدام در رتبه مقدماتی و اولین طبقه شغلی مربوط قرار میگیرند و در طول دوره خدمت در قالب دستورالعمل تهیه شده از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه بر اساس عواملی نظیر ابتکار و خلاقیت، میزان افزایش مهارتها، انجام خدمات برجسته، طی دورههای آموزشی، میزان جلب رضایت ارباب رجوع و … متناسب با ویژگیهای مشاغل، ارزیابی و حسب امتیازاتِ کسب شده و طی حداقل مدت سنوات خدمت مورد نیاز به رتبههای پایه، ارشد، خبره و عالی ارتقاء مییابند. افرادی که طبق ضوابط مصوب به عنوان نخبه تعیین میشوند و افرادی که علاوه بر شرایط عمومی در بدو استخدام از تجربه و مهارت لازم برخوردار هستند، طبق دستورالعمل مربوط از طی نمودن برخی از رتبهها معاف و در یکی از رتبههای بالاتر قرار میگیرند.
تبصره ۴. رتبههای خبره و عالی فقط به مشاغل کارشناسی و بالاتر اختصاص مییابد.
تبصره ۵. امتیاز طبقه مشاغل بهداشتی و درمانی در جدول یا جداول حق شغل با ضریب ۲/۱،در خصوص دارندگان مدارک دکترای حرفهای ، پی اچ دی ، متخصصین و بالاتر با ضریب ۵/۱ و برای سایر مشاغل با ضریب ۱/۱ محاسبه میگردد.
ماده ۵۱. شاغلین مشمول این آییننامه براساس عواملی نظیر تحصیلات، دورههای آموزشی و مهارت (علاوه بر حداقل شرایط مذکور در اولین طبقه شغل مربوط)، سنوات خدمت و تجربه از امتیاز «حق شاغل که حداقل ۱۳۰۰ و حداکثر۵۷۰۰ امتیاز میباشد، برابر دستورالعمل پیوست بهرهمند میشوند.
تبصره. هنرمندان و افرادی که در حوزههای علمیه تحصیل نمودهاند، بر اساس دستورالعملی که از سوی وزارتخانه ابلاغ میشود با مقاطع تحصیلی رسمی همتراز میگردند.
ماده ۵۲. به منظور اجرای کامل نظام پرداخت مبتنی بر ارزشیابی مشاغل، موسسه مجاز است ارزشیابی هر یک از مشاغل را با رعایت ماده ۵۰ این آییننامه و تبصرههای ذیل ماده مذکور و اختصاص آن به یکی از طبقات جداول حق شغل و تعیین عوامل مربوط به شاغل براساس ضوابطی که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه ابلاغ میشود، تدوین و به تصویب هیأت امناء برسد.
ماده ۵۳. عناوین مدیریت و سرپرستی، متناسب با پیچیدگی وظایف و مسؤولیتها، حیطه سرپرستی و نظارت و حساسیتهای شغلی و سایر عوامل مربوط در یکی از طبقات جدول «فوقالعاده مدیریت» طبق دستورالعمل پیوست که حداقل امتیاز آن۵۱۰ و حداکثر آن۲۷۰۰ است، قرار میگیرند.
تبصره. مدیرانی که حداقل ۲ سال در پستهای مدیریتی انجام وظیفه نموده یا بنمایند، در صورتی که به سمت پایینتری منصوب شوند و فوقالعاده مدیریت آنان در مسئولیت جدید از ۸۰ درصد فوقالعاده مدیریت در پست قبلی کمتر باشد، به میزان مابه التفاوت تا سقف درصد مذکور به عنوان «تفاوت فوقالعاده مدیریت» دریافت خواهد نمود. این تفاوت با ارتقاءهای بعدی مستهلک میشود. این مابهالتفاوت در محاسبه حقوق بازنشستگی و وظیفه نیز ملاک عمل خواهد بود.
ماده ۵۴. علاوه بر پرداختهای موضوع مواد ۵۰، ۵۱ و ۵۳ (حق شغل، حق شاغل و فوقالعاده مدیریت) که «حقوق ثابت» تلقی میشود؛ فوقالعادههایی به شرح زیر به کارمندان قابل پرداخت میباشد:
1.فوقالعاده مناطق کمتر توسعه یافته و بدی آب و هوا: برای مشاغل تخصصی که شاغلین آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر میباشند حداکثر تا ۲۵% امتیاز حقوق ثابت و برای سایر مشاغل حداکثر تا۲۰% حقوق ثابت هر کدام از کارمندان واجد شرایط پرداخت خواهد شد. فهرست این مناطق که در هر دوره برنامه پنج ساله به تصویب هیأت وزیران میرسد، ملاک عمل خواهد بود. میزان و نحوه برقراری فوقالعادههای مذکور برابر دستورالعمل پیوست است.
2.فوقالعاده ایثارگری:
متناسب با درصد جانبازی و مدت خدمت داوطلبانه در جبهه و مدت اسارت تا ۱۵۵۰ امتیاز بهرهمند میشوند. جدول تخصیص امتیازات مربوط برابر دستورالعمل پیوست است.
تبصره ۱. هرگونه تغییر در امتیاز ایثارگران یا تعاریف شمولیت ایثارگری مانند فرزندان شهداء و فرزندان جانبازان ۷۰% به بالا تابع قانون مربوط میباشد.
تبصره ۲. کارمندانی که در زمان جنگ در مناطق جنگ زده مشغول خدمت اداری بودهاند، به ازاء هر سال خدمت در زمان جنگ ۱۳۰ امتیاز در نظر گرفته میشود. ملاک تشخیص مناطق جنگ زده مصوبات عمومی دولت خواهد بود.
تبصره ۳. به دارندگان نشانهای دولتی تا ۸۰۰ امتیاز تعلق میگیرد.
3.فوقالعاده سختی شرایط محیط کار:
فقط به کارمندانی که در شرایط غیر متعارف محیط کار مجبور به انجام وظیفه میباشند، حداکثر تا ۱۵۰۰ امتیاز و در بیمارستانهای روانی، بخشهای روانی و بیمارستانهای سوختگی حداکثر تا ۳۰۰۰ امتیاز طبق دستور العمل پیوست، تعلق میگیرد. ضمناً دستورالعمل مربوط به تشخیص محیطهای غیر متعارف و تعیین امتیاز یا درصد فوقالعاده سختی کار هر یک از مشاغل با پیشنهاد معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه به تصویب هیأت امناء میرسد. تا تدوین دستورالعمل مربوط و تصویب آن توسط هیأت امناء، برقراری فوقالعاده سختیکار بر اساس مصوبات قبلی همچنان قابل اجرا میباشد.
4.فوقالعاده حق اشعه:
فقط به کارمندانی که در شرایط محیط کار با اشعه در ارتباط هستند، بنا به تشخیص کمیته تخصصی موسسه و دستورالعملی که از سوی وزارتخانه ابلاغ میشود، حداکثر تا ۳۰۰۰ امتیاز تعلق میگیرد. تا تدوین و تصویب دستورالعمل مربوط، برقراری فوقالعاده حق اشعه بر اساس مصوبات قبلی همچنان قابل اجرا میباشد.
تبصره ۱. کارمندانی که قبل از اجرای این آییننامه، مبلغی به عنوان فوقالعاده حق اشعه دریافت میکردند، چنانچه با اجرای این آییننامه مبلغ حق اشعه آنان کاهش یابد، مبلغ قبلی همچنان ملاک پرداخت خواهد بود.
تبصره ۲. آن دسته از کارمندانی که در مرحله تطبیق با قانون مدیریت خدمات کشوری از فوقالعاده کار با اشعه برخوردار بودهاند و این مبلغ در احکام آنان در قالب تفاوت تطبیق لحاظ شده است، از مبلغ تفاوت تطبیق کسر و به عنوان فوقالعاده اشعه در کنار فوقالعاده سختی کار محاسبه و تا هنگامی که به کار با اشعه اشتغال داشته باشند، پرداخت میشود.
5.کمک هزینه عائلهمندی و اولاد:
به کارمندان مرد شاغل، بازنشسته و از کار افتاده مشمول این قانون که دارای همسر میباشند معادل ۸۱۰ امتیاز بابت کمک هزینه عائلهمندی و به ازاء هر فرزند معادل ۲۱۰ امتیاز به عنوان کمک هزینه اولاد قابل پرداخت است.
تبصره۱. حداکثر سن برای اولاد ذکور که از مزایای این بند استفاده میکنند تا ۲۰ سال و به شرط ادامه تحصیل و غیرشاغل بودن فرزند تا ۲۵ سال تمام.
تبصره۲. اولاد اناث مادام که شوهر یا شغل نداشته باشند بدون رعایت سقف سنی.
تبصره۳. کارمندان زن شاغل، بازنشسته، از کار افتاده و وظیفه بگیر مشمول این آییننامه که دارای همسر نبوده (همسر فوت کرده یا مطلقه باشد) و یا همسر آنان معلول و یا ازکارافتاده کلی باشد، از مزایای کمک هزینه عائلهمندی این بند بهرهمند میشوند. در صورتی که این کارمندان براساس رای مراجع ذی صلاح، به تنهایی متکفل مخارج فرزندان خود باشند، از مزایای کمک هزینه اولاد نیز بهرهمند میشوند. این افراد در صورت ازدواج مجدد و تحت تکفل بودن فرزندان، بر اساس رأی مراجع ذیصلاح، از مزایای کمک هزینه اولاد بهرهمند میشوند.
تبصره ۴. فرزندان معلول و ازکارافتاده کلی به تشخیص مراجع پزشکی ذیربط مشمول محدودیت سقف سنی مزبور نمیباشند.
تبصره ۵. چند قلو زایی نیز مشمول کمک هزینه اولاد میگردد.
6.فوقالعاده شغل:
برای مشاغل تخصصی، متناسب با سطح تخصص و مهارتها، پیچیدگی وظایف و مسؤولیتها و شرایط بازار کار برای مشاغل تا سطح کاردانی حداکثر ۷۰۰ امتیاز و برای مشاغل همسطح کارشناسی حداکثر ۱۵۰۰ امتیاز و برای مشاغل بالاتر حداکثر ۲۰۰۰ امتیاز تعیین میگردد. برقراری این فوقالعاده منوط به تدوین دستورالعملی است که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه تهیه و به تصویب هیأت امناء میرسد.
7.فوقالعاده کارایی و عملکرد:
دستورالعمل مربوط به این فوقالعاده ازسوی هیات رئیسه موسسه تهیه و پس از تصویب هیأت امناء اجرا میشود.
8.فوقالعاده نوبتکاری:
به متصدیان مشاغلی پرداخت میشود که در نوبتهای غیر متعارف ساعت اداری به صورت تمام وقت، مستمر و گردشی ملزم به انجام وظیفه میباشند. این فوقالعاده در قالب جدول امتیازات مندرج در دستورالعمل پیوست به کارمندان مشمول قابل پرداخت است.
9.موسسه مجاز است به منظور جبران هزینه سفر و مأموریت روزانه داخل و خارج از کشور، جابجایی محل خدمت، کسر صندوق و تضمین، مبالغی را برابر آییننامه و دستورالعمل مربوط که از سوی هیات امناء ابلاغ میشود، پرداخت نماید.
تبصره. تا تصویب و ابلاغ دستورالعمل از سوی هیات امناء، ضوابط مربوط در حوزه کارمندان دولت ملاک عمل خواهد بود.
10.درصورتی که بنا به درخواست موسسه، کارمند موظف به انجام خدماتی خارج از وقت اداری گردد، پرداخت مبالغی تحت عنوان اضافهکار (حداکثر تاسقف ۱۷۵ ساعت در ماه) بلامانع است.
تبصره. نرخ یکساعت فوقالعاده اضافهکاری کارمند موسسه به شرح ذیل محاسبه میشود:
مبلغ (حق شغل+ حق شاغل+ فوقالعاده مدیریت) =مبلغ یک ساعت فوقالعاده اضافهکاری ÷ ۱۷۶
11.دستورالعمل حقالتحقیق، حقالتدریس، حقالترجمه و حقالتألیف از سوی هیات امناء به موسسه ابلاغ و قابل اجرا خواهد بود. تا ابلاغ دستورالعمل مذکور مصوبات قبلی قابل اجرا میباشد.
12.فوقالعاده ویژه:
در موارد خاص موسسه مجاز است با توجه به عواملی از قبیل مهارت، مسئولیت، ریسک پذیری، تأثیر اقتصادی فعالیتها در درآمد موسسه، مخاطرات شغل، موقعیت شغل در بازار کار داخلی و بینالمللی، میزان ارباب رجوع و حساسیت کار، برای حداکثر ۲۵% از مشاغل موسسه حداکثر تا ۵۰% سقف امتیاز حقوق ثابت و فوقالعادههای مستمر مندرج در این آییننامه، فوق العاده ویژه برقرار نماید. مشاغل مورد نظر و میزان فوقالعاده مذکور، حسب دستورالعمل مصوب هیأت امناء تعیین میشود.
13.موسسه اجازه دارد تا تصویب دستورالعمل جدید اداره نظام نوین بیمارستانها در هیأت امناء، همچنان بر اساس دستوالعمل قبلی نسبت به پرداخت کارانه افراد مشمول اقدام نماید.
14.فوقالعاده حق محرومیت از مطب:
موسسه مجاز است به دارندگان مدرک دکتری در رشتههای گروه پزشکی (پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، داروسازی، علومآزمایشگاهی) که تمام وقت برابر مقررات در واحدهای مختلف موسسه شاغل میباشند، مشروط به اینکه در مراکز تشخیصی، آموزشی، درمانی، مطب، داروخانه، آزمایشگاه، بیمارستان، درمانگاه و سایر واحدهای بخش خصوصی و خیریه و… به فعالیت انتفاعی تخصصی اشتغال نداشته باشند، فوق العاده حق محرومیت از مطب پرداخت نماید. تا تصویب دستورالعمل مربوط توسط هیأت امناء، مبلغ فوقالعاده محرومیت از مطب، برابر ضوابط قبلی همچنان قابل پرداخت میباشد.
15.حقالزحمه طرح تمام وقتی:
به منظور استفاده از خدمات دارندگان مدرک دکترای حرفهای در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکی و علوم آزمایشگاهی و متخصصین گروه علوم پزشکی در غیر ساعات اداری با هدف توسعه و گسترش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سطح ستادی و اجرایی موسسه اعم از روستاها و شهرها و تأمین کادر مورد نیاز آن، موسسه مجاز است تا تصویب دستورالعمل مربوط توسط هیأت امناء، مبلغ حقالزحمه طرح تمام وقتی را برابر ضوابط قبلی همچنان پرداخت کند.
تبصره . برقراری حق الزحمه تمام وقتی برای سایر مشاغل طبق دستورالعمل مصوب هیأت امناء خواهد بود.
16.موسسه مجاز است پس از تصویب هیأت امناء، فوقالعاده خاصی را تحت عنوان «فوقالعاده خاص هیأت امناء» حسب مورد بر اساس عواملی نظیر مدرک تحصیلی، سابقه خدمت، شغل، مناطق کمتر توسعه یافته و … به کارمندان موسسه پرداخت نماید. این فوقالعاده بر مبنای مجموع ریالی حق شغل و حق شاغل در عدد ثابتی که از سوی هیأت امناء اعلام میشود، ضرب میگردد.
(حق شغل + حق شاغل ) × K = فوقالعاده خاص هیأت امناء
17.موسسه موظف است برابر دستورالعمل پیوست نسبت به برقراری فوقالعاده جذب تا سقف سی و پنج درصد حقوق و مزایای مستمر کارمندان(رسمی، پیمانی، مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان و قراردادی) اقدام نماید. این فوقالعاده مشمول کسور بازنشستگی است.
18.برقراری و پرداخت حق فنی به برخی از شاغلین (رسمی، پیمانی و قراردادی) مشاغل خاص بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی معاونت توسعه مدیریت و منابع پیشنهاد و به تصویب هیأت امناء میرسد. تا تصویب دستورالعمل مذکور، حق فنی مصوب قبلی به قوت خود باقی است.
19.موسسه مجاز است مبلغی را تحت عنوان “فوقالعاده مسئولیت” از محل درآمد اختصاصی به مدیران غیر هیات علمی سطوح مختلف مدیریتی پرداخت نماید. مبلغ این فوق العاده برابر سطوح تعیین شده مدیریتی در جدول فوق العاده مدیریت اعضای هیات علمی است که از سوی هیات امنای موسسه تصویب می گردد.(ماده ۵۳ آئین نامه اعضای هیات علمی دانشگاهها)
تبصره ۱. میزان ریالی یا ضریب افزایش فوقالعاده مذکور، هرساله توسط هیأت امناء تعیین و به تصویب میرسد.
تبصره ۲. آن دسته از مشاغل و مسئولیتهایی که در جداول موضوع این بند، عناوین شغلی آنان ذکر نشده است، هیأت رییسه دانشگاه میتواند حسب مورد و برابر درجه اهمیت آن با یکی از ردیف های جدول فوق همتراز و نسبت به برقراری فوق العاده مسئولیت اقدام نماید.
ماده ۵۵. فوقالعادههای ایثارگری، نشانهای دولتی، خدمت اداری در مناطق جنگ زده، سختی شرایط محیط کار، فوقالعاده شغل و فوقالعاده اشعه به عنوان “فوقالعاده مستمر” تلقی میگردد.
ماده ۵۶. شرایط تصدی مشاغل عمومی و اختصاصی موسسه به تناسب وظایف پستهای قابل تخصیص به هر شغل، از لحاظ معلومات، تحصیلات، تجربه، مهارت و دورههای آموزشی مورد نیاز و عوامل موثر دیگر با ابلاغ معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارتخانه تعیین میشود و در انتصاب افراد به مشاغل مذکور، رعایت شرایط مصوب الزامی است.
ماده ۵۷. موسسه مجاز است با کارمندانی که به سمتهای مقامات سیاسی مندرج در قانون مدیریت خدمات کشوری منصوب میشوند، در زمان انتصاب به سمتهای مقامات و اشتغال مجدد در موسسه با آنان برابر مفاد قانون مذکور و اصلاحات بعدی آن رفتار نماید.
ماده ۵۸. میزان عیدی پایان سال کارمندان موسسه حداقل برابر مصوبات عمومی دولت که از سوی وزارتخانه اعلام میشود، خواهد بود.
ماده ۵۹. حداقل حقوق ثابت و مزایای مستمر کارمندان موسسه در هر سال از سوی وزارتخانه اعلام خواهد شد.
ماده ۶۰. کل مبالغ پرداختی به مشمولین این آییننامه اعم از مستمر، غیر مستمر، پاداش و هزینهها، باید در فیش حقوقی کارمندان درج شود.
تبصره. میزان و نحوه پرداختهای مزایای غیر مستمر و امور رفاهی، ورزشی و تفریحی کارمندان بر اساس دستورالعملی خواهد بود که به تصویب هیأت امناء میرسد.
ماده ۶۱. حقوق و مزایای مشمولین قانون خدمت پزشکان و پیراپزشکان برابر مفاد این فصل تعیین و برقرار میشود. این افراد در مدت انجام تعهدات قانونی مشمول صندوق تأمین اجتماعی میباشند.
ماده ۶۲. دستورالعمل نظام پرداخت حقوق و مزایای کارمندان قراردادی به تصویب هیأت امناء خواهد رسید. تا تصویب دستورالعمل مورد نظر مصوبات قبلی هیأت امناء در این مورد ملاک عمل خواهد بود.
ماده ۶۳. حقوق پیام آوران بهداشت صرفا بر اساس مصوبات ستاد کل نیروهای مسلح کشور و مزایای آنان بر اساس ضوابط مصوب هیأت رییسه موسسه قابل پرداخت است.
تبصره. بهکارگیری پیام آوران بهداشت در ستاد موسسه ممنوع است و صرفاً اشتغال آنان در مراکز بهداشتی درمانی روستایی مجاز میباشد.
ماده ۶۴. حقوق و مزایای اتباع بیگانه برابر مواد این فصل تعیین و برقرار میشود.
ماده ۶۵. حقوق و مزایای بازنشستگانی که برابر ماده ۹۳ این آییننامه برای مدت مشخص به کار گرفته میشوند برابر مفاد ماده ۹۳ این آئین نامه تعیین و پرداخت میشود. ملاک محاسبه حقوق و مزایای این افراد، مطابق با آخرین مدرک تحصیلی، کل سنوات خدمتی فرد که ملاک بازنشستگی قرار گرفته و نوع شغلی که در حال حاضر به فرد واگذار شده است، میباشد.
ماده ۶۶. بابت شرکت کارمندان و سایر افراد در جلسات مورد نیاز موسسه (که جزو وظایف اصلی کارمند نمیباشد) برای هر جلسه مبلغی به عنوان حق جلسه قابل پرداخت است. دستورالعمل مورد نیاز توسط هیأت رییسه موسسه تصویب میشود.
ماده ۶۷. به منظور تشویق و ترغیب کارمندان موسسه در زمینههای فرهنگی و اجرایی و همکاری و مشارکت در خصوص برگزاری مراسم، اجرای همایشها، آزمونها و موارد مشابه آن، مبالغی به عنوان حقالزحمه به آنان پرداخت خواهد شد. دستورالعمل مورد نیاز توسط هیأت رییسه موسسه تصویب میشود.
ماده ۶۸. احکام کارگزینی صادره ناشی از قانون استخدام کشوری، قانون مدیریت خدمات کشوری، بخشنامهها، دستورالعملها و مصوبات قبلی مورد ت