ماده ۱- سرپرستان استانداری، فرمانداری و بخشداری با تأیید وزارت کشور بهجای استاندار، فرماندار و بخشدار خواهند بود.
ماده ۲- کلیه وزارتخانهها، سازمانها و ادارات دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و نهادهای انقلابی موظفاند حسب درخواست وزارت کشور، استانداران، فرمانداران و بخشداران، کارکنان و سایر امکانات خود را تا خاتمه همهپرسی در اختیار آنان قرار دهند. بدیهی است مدت همکاری کارکنان مذکور جزء ایام مأموریت محسوب خواهد شد.
ماده ۳- فرمانداران و بخشداران موظفاند در اجرای ماده (۳) قانون، از آغاز همهپرسی با دعوت ناظر یا ناظرین شورای نگهبان، موجبات نظارت کامل آنان را در کلیه مراحل اجرایی همهپرسی فراهم نمایند.
ماده ۴- هیئت مرکزی نظارت منتخب شورای نگهبان میباید رونوشت احکام ناظر یا ناظرین خود را به ستاد انتخابات کشور، ستاد انتخابات استانداری، فرمانداریها و بخشداریهای مربوطه ارسال نماید.
ماده ۵- فرمانداران و بخشداران باید پس از دریافت رونوشت احکام هیئتهای نظارت، از نامبردگان برای تشکیل جلسه دعوت به عمل آورند.
ماده ۶- شرکت ناظر یا ناظرین شورای نگهبان در جلسات هیئت اجرایی بهمنظور نظارت بر صحت اجرای قانون همهپرسی بوده و عدم حضور آنان در جلسات و یا خودداری آنان از امضای صورتجلسات مانع از ادامه کار نخواهد بود.
ماده ۷- اعضای هیئتهای نظارت در صورتی که نتوانند مشترکاً در جلسه شرکت نمایند، ضمن تنظیم صورتجلسه، نمایندهای از بین خود، انتخاب و نماینده منتخب با در دست داشتن یک نسخه از صورتجلسه تنظیمی در جلسه متشکله شرکت نموده و صورتجلسه مذکور را بهمنظور ضبط در سوابق انتخاباتی به فرماندار یا بخشدار محل تسلیم مینماید.
ماده ۸- مراجع ذیصلاح قانونی، موضوع تبصره «۴» ذیل ماده (۲۸) قانون همهپرسی عبارتاند از:
۱- شورای نگهبان
۲- هیئت مرکزی نظارت
۳- ستاد انتخابات کشور
ماده ۹- هیئتهای اجرایی شهرستان موظفاند یک نسخه از صورتجلسات اقدامات خود را که به ناظر یا ناظرین شورای نگهبان تسلیم مینمایند، به ستاد انتخابات کشور نیز ارسال دارند.
ماده ۱۰- در همهپرسی ملاک تبعیت بخشداریها از فرمانداریها، قانون تقسیمات کشوری جمهوری اسلامی ایران بوده و حوزهبندی انتخابات مجلس شورای اسلامی ملاک عمل نخواهد بود.
ماده ۱۱- فرمانداران پس از صورت دستور وزارت کشور مبنی بر انجام همهپرسی، بلافاصله شروع برنامه همهپرسی را به وزارت کشور تلگراف و تلفنگرام نموده و دستور تشکیل هیئت اجرایی بخشهای تابعه را به بخشداران مربوطه ابلاغ مینماید.
ماده ۱۲- پس از ارسال تلگراف و تلفنگرام فرمانداران مبنی بر اعلام شروع همهپرسی، فرمانداران و بخشداران در اجرای تبصره ذیل ماده (۱۵) قانون، ۲۴ نفر از معتمدین اقشار مختلف مردم مرکز شهرستان و بخش مرکزی/ بخش را تعیین و از آنان برای شرکت در جلسه انتخاب معتمدین هیئت اجرایی که حداکثر ظرف ۲ روز از تاریخ ارسال دعوتنامه باید در محل بخشداری/ فرمانداری تشکیل شود، دعوت به عمل میآورند.
ماده ۱۳- پس از حضور اکثریت مدعوین (حداقل ۱۶ نفر) مذکور در ماده (۱۲) ، حاضرین از بین خود یا خارج، ۸ نفر را بهعنوان معتمدین اصلی و ۵ نفر را بهعنوان معتمدین علیالبدل هیئت اجرایی با رأی مخفی و اکثریت نسبی آرا انتخاب نموده و صورتجلسه مربوطه را تنظیم مینمایند.
تبصره- برای اجرای مواد (۱۱) و (۱۲) و (۱۳) باید به نحوی برنامهریزی شود که هر سه ماده مذکور حداکثر ظرف مدت ۳ روز بهطور کامل انجام شده باشد.
ماده ۱۴- فرمانداران بلافاصله پس از تعیین معتمدین، مراتب تشکیل هیئت اجرایی شهرستان را به ستاد انتخابات کشور تلفنگرام مینمایند.
ماده ۱۵- بخشداران دو نسخه از صورتجلسه
انتخاب معتمدین هیئت اجرایی بخش را بلافاصله به فرمانداری و فرمانداران نیز دو نسخه از صورتجلسه انتخاب معتمدین هیئت اجرایی مرکز شهرستان را سریعاً به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.
ماده ۱۶- هیئتهای اجرایی بخشها بلافاصله پس از انتخاب معتمدین و تکمیل عدّه خود تشکیل جلسه داده و تعداد و محل استقرار شعب ثبتنام و اخذ رأی را تعیین و مراتب را صورتجلسه نموده و یک نسخه از آن را وسیله بخشدار برای فرماندار شهرستان جهت طرح در هیئت اجرایی شهرستان ارسال میدارند.
ماده ۱۷- در صورت عدم شرکت فرماندار یا بخشدار و یا رئیس ثبتاحوال و یا دادستان (یا نماینده وی) در جلسات، هیئت اجرایی موظف است مراتب را طی صورتجلسه به مقام اجرایی مافوق اعلام داشته و کسب تکلیف نماید.
ماده ۱۸- هیئت اجرایی موظف است در صورتجلسات و گزارش کار خود، موارد غیبت اعضا را با ذکر علت به وزارت کشور اعلام دارد.
ماده ۱۹- هرگاه در جریان همهپرسی یک یا چند نفر از معتمدین هیئت اجرایی، دو جلسه متوالی یا چهار جلسه غیرمتوالی از حضور در جلسات هیئت اجرایی خودداری نمایند و یا وظایف قانونی خود را انجام ندهند و یا هیئت اجرایی را از اکثریت ساقط کنند، بهجای آنان به ترتیب تعداد رأی از معتمدین علیالبدل وسیله فرماندار و یا بخشدار دعوت به عمل خواهد آمد؛ در صورتی که با دعوت از اعضای علیالبدل باز هم اکثریت حاصل نگردد، باقیمانده را از معتمدین (تا ۲۴ نفر) تأمین خواهد نمود.
ماده ۲۰- بخشداران در اجرای تصمیمات هیئت اجرایی نسبت به صدور حکم عضو رابط بخشداری با فرمانداری اقدام مینمایند.
ماده ۲۱- هیئت اجرایی شهرستان با توجه به ماده (۲۲) قانون همهپرسی، پس از تعیین محل استقرار شعب ثبتنام و اخذ رأی در مرکز شهرستان و بخش مرکزی و بررسی و تصویب مصوبات هیئتهای اجرایی بخشها در مورد تعداد و محل شعب ثبتنام و اخذ رأی، مبادرت به انتشار آگهی همهپرسی حاوی تاریخ و طول مدت اخذ رأی، محل شعب ثبتنام و اخذ رأی، شرایط رأیدهندگان و مقررات جزایی در سراسر شهرستان مینمایند.
ماده ۲۲- محل شعبه ثبتنام و اخذ رأی مندرج در آگهی همهپرسی غیرقابلتغییر است مگر اینکه دایر نمودن شعبه و یا ادامه کار آن در محل اعلامشده قبلی به علت حوادث غیرمترقبه و یا هر علت دیگری مقدور نباشد که در این صورت مراتب تغییر شعبه ثبتنام و اخذ رأی توسط هیئت اجرایی و ناظران شورای نگهبان با ذکر علت صورتجلسه شده و شعبه ثبتنام و اخذ رأی جدید در کوتاهترین فاصله نسبت به شعبه سابق به نحوی دایر خواهد شد که خللی در مراجعه رأیدهندگان و تشخیص محل شعبه ایجاد نشود و تغییر شعبه باید به اطلاع مردم محل برسد.
ماده ۲۳- فرمانداران با همکاری شهربانی و ژاندارمری نسبت به انتشار آگهی همهپرسی در سطح شهرستان اقدام مینمایند.
ماده ۲۴- فرمانداران موظفاند سه نسخه از آگهیهای منتشره در سطح شهرستان را به وزارت کشور و یک نسخه از آن را به ستاد انتخابات استان ارسال دارند.
ماده ۲۵- هیئتهای اجرایی شهرستان و بخش در اجرای ماده (۲۳) قانون نسبت به تنظیم صورتجلسه تعیین اعضای شعبه ثبتنام و اخذ رأی اقدام مینمایند.
ماده ۲۶- بخشداران یک نسخه از صورتجلسه انتخاب اعضای شعبه ثبتنام و اخذ رأی را به فرمانداری متبوع ارسال میدارند.
ماده ۲۷- فرمانداران و بخشداران موظفاند با توجه به صورتجلسه هیئت اجرایی مبنی بر تعیین اعضای شعب ثبتنام و اخذ رأی نسبت به صدور ابلاغ آنان، اقدام و جهت تحویل صندوق و لوازم و مدارک ثبتنام و اخذ رأی از آنان دعوت به عمل آورند.
ماده ۲۸- فرمانداران و بخشداران پس از دعوت و حضور اعضای شعب ثبتنام و اخذ رأی، مدارک و لوازم شعبه و همچنین تعرفه و برگهای رأی همهپرسی را تحویل اعضای شعبه اخذ رأی نموده و پس از توجیه برنامه و روش ثبتنام و اخذ رأی و قرائت آرا، ترتیبی اتخاذ خواهند نمود که یک روز قبل از روز اخذ رأی، محل شعبه آماده برای اخذ رأی بوده و اعضای شعب ثبتنام و اخذ رأی نیز به محل شعب اعزام شوند.
ماده ۲۹- فرمانداران موظفاند نسبت به تعیین و صدور حکم نماینده فرماندار برای هریک از شعب ثبتنام و اخذ رأی مستقر در محدوده شهرستان اقدام نمایند.
تبصره- فرمانداران میتوانند تعیین و صدور حکم نماینده فرماندار در شعب ثبتنام و اخذ رأی مستقر در محدوده بخشهای مستقل را به بخشداران مربوط تفویض نمایند.
ماده ۳۰- فرمانداران و بخشداران بهمنظور حفاظت شعب ثبتنام و اخذ رأی با هماهنگی شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی، حداقل سه نفر از مأمورین انتظامی را ضمن صدور ابلاغ در معیت اعضای شعبه به محل شعبه ثبتنام و اخذ رأی اعزام مینمایند.
ماده ۳۱- برنامه روز اخذ رأی و قرائت آرا:
اعضای شعب ثبتنام و اخذ رأی حداقل یک ساعت قبل از وقت مقرر در محل شعبه حاضر شده، ابتدا نسبت به انتخاب هیئترئیسه (یک نفر رئیس، یک نفر نایبرئیس و سه نفر منشی) اقدام و مراتب را در ابتدای صورتجلسه ثبتنام و اخذ رأی شعبه که به ضمیمه دستورالعمل اجرایی از طرف وزارت کشور ارسال شده است، درج مینمایند و سپس صندوق اخذ رأی را در حضور نماینده هیئت نظارت بر همهپرسی و نماینده فرماندار، باز و پس از حصول اطمینان از خالی بودن، لفاف و با مهر شعبه ثبتنام و اخذ رأی، لاکومهر مینمایند و پس از امضای این قسمت صورتجلسه مذکور، مراحل ششگانه زیر را به ترتیب اجرا نموده و بقیه صورتجلسه را در پایان کار تکمیل خواهند نمود. در صورتی که در جریان رأیگیری نیاز باشد که صندوقی را اضافه نمایند، باید به همین ترتیب عمل نموده و صورتجلسه گردد.
اول- مرحله مراجعه رأیدهندگان
دوم- مرحله کنترل
سوم- مرحله ثبتنام
چهارم- مرحله اخذ رأی
پنجم- مرحله قرائت و شمارش آرا
ششم- مرحله تنظیم و تکمیل صورتجلسه
اول- مرحله مراجعه رأیدهندگان
۱- اعضای شعبه باید کوشش نمایند محل اخذ رأی حتیالامکان دارای درب ورودی و خروجی مجزا باشد و مأمورین انتظامی موظفاند طبق دستور نماینده فرماندار یا رئیس شعبه ثبتنام و اخذ رأی از ازدحام در داخل محل اخذ رأی ممانعت نموده تا اخذ رأی در کمال آرامش انجام پذیرد.
۲- رأیدهندگان با در دست داشتن عین شناسنامه در محل شعبه ثبتنام و اخذ رأی حضور یافته و به ترتیب بهمنظور ثبتنام و دادن رأی وارد محوطه اخذ رأی میشوند.
۳- اخذ رأی از ایرانیان مسافر یا مقیم خارج از کشور فقط با پاسپورت به عمل خواهد آمد.
۴- اعضای شعب ثبتنام و اخذ رأی مستقر در خارج از کشور موظفاند پاسپورت رأیدهندگان را به مهر شعبه ثبتنام و اخذ رأی ممهور نمایند.
دوم- مرحله کنترل
کنترل در دو مرحله انجام میشود:
الف- کنترل شناسنامه
نماینده فرماندار یا رئیس شعبه یا هریک از سه منشی شعبه ثبتنام و اخذ رأی با ملاحظه شناسنامه رأیدهنده موارد زیر را مورد توجه قرار میدهند:
۱- شناسنامه در شعبه دیگری به مهر همهپرسی ممهور نشده باشد.
۲- شناسنامه متعلق به شخص مراجعهکننده بوده و دارنده آن وارد سن ۱۶ سالگی شده باشد.
ب- نماینده فرماندار یا رئیس شعبه یا هریک از سه منشی انگشت سبابه رأیدهنده را کنترل نماید تا آلوده به رنگ جوهر استامپ که نشانه دادن رأی در شعبه دیگر است، نباشد.
توجه- در صورتی که مراجعهکننده دارای شناسنامهای باشد که ممهور به مهر همهپرسی در روز اخذ رأی بوده و دلالت بر دادن رأی در شعبه دیگری نماید یا در انگشت سبابه او اثر جوهر استامپ شعبه اخذ رأی دیگری مشاهده شود، با دستور نماینده فرماندار از رأی دادن وی جلوگیری به عمل میآید.
سوم- مرحله ثبتنام
۱- پس از انجام مرحله کنترل و حصول اطمینان از اینکه شناسنامه متعلق به مراجعهکننده بوده و واجد شرایط رأیدهنده میباشد، یک نفر از منشیها نسبت به ثبت مشخصات سجلی رأیدهنده بر اساس شناسنامه، روی برگ تعرفه، اقدام و پس از اخذ اثرانگشت رأیدهنده روی برگ تعرفه ضمن درج تاریخ اخذ رأی، آن را با مهر همهپرسی ممهور و امضا مینماید.
۲- متصدی ثبتنام، شناسنامه رأیدهنده را به مهر همهپرسی، ممهور و آن را به رأیدهنده تحویل میدهد.
چهارم- مرحله اخذ رأی
۱- متصدی ثبتنام، برگ رأی را پس از ممهور نمودن به مهر همهپرسی، از محل پرفراژ (نقطهچین) از تعرفه انتخاباتی جدا نموده و به رأیدهنده تسلیم مینماید. رأیدهنده یکی از دو برگ رأی همهپرسی (آری یا نه) را تا نموده و داخل صندوق اخذ رأی میاندازد.
۲- ضروری است متصدی ثبتنام و یا یکی دیگر از اعضای شعبه و یا نماینده فرماندار، به رأیدهندگان تذکر دهد که فقط یکی از دو برگ رأی را به صندوق رأی بیندازند و برگ دیگر را با خود از محل شعبه خارج نمایند.
۳- نماینده فرماندار و اعضای شعبه ثبتنام و اخذ رأی باید ترتیبی اتخاذ نمایند که اخذ رأی، مخفی و بهصورت کاملاً آزاد و بدون اعمال نفوذ شخص دیگری انجام گیرد.
۴- نماینده هیئت نظارت بر همهپرسی یا بازرسان وزارت کشور در صورت مشاهده تخلف یا اعمال نفوذ موظفاند مراتب را به اعضای شعبه و نماینده فرماندار تذکر دهند و آنان ضمن تنظیم صورتجلسه باید فرد یا افراد خاطی را توسط مأمورین انتظامی حاضر در شعبه، تحویل مقامات قضایی دهند.
۵- نماینده فرماندار یا رئیس شعبه ثبتنام و اخذ رأی مراقبت خواهند نمود هیچ فرد مسلحی وارد شعبه اخذ رأی نشود. کنترل این امر توسط مأمورین انتظامی و در جلوی درب ورودی خواهد بود.
پنجم- مرحله قرائت و شمارش آرا
۱- اعضای شعبه پس از انقضای مدت اخذ رأی، در صورت حصول اطمینان از اینکه کلیه مراجعهکنندگان رأی خود را در صندوقهای رأی انداخته و فرد دیگری برای رأی دادن در محل شعبه حضور ندارد، بلافاصله پس از شمارش برگهای تعرفه و درج آن در صورتجلسه با حضور محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت بر همهپرسی و نماینده فرماندار شمارش و قرائت آرا را آغاز مینمایند.
۲- ترتیب شمارش و قرائت آرا به این صورت است که ابتدا رئیس یا نایبرئیس شعبه اخذ رأی با همکاری یکی از منشیها، تعرفهها را شمارش نموده، سپس لاکومهر درب صندوق اخذ رأی را باز کرده و تعداد آرای داخل صندوق را بدون اینکه قرائت شود، برگشماری و با تعداد برگ تعرفهها تطبیق داده و به یکی از دو حالت زیر عمل مینمایند:
الف- چنانچه تعداد اوراق رأی داخل صندوق بیشتر از تعداد تعرفهها باشد، اوراق اضافی از مجموع برگ آرا بدون آنکه خوانده شود، برداشته و با رنگ قرمز جمله «باطل شد» را بر روی آن قید و باطل نموده، در صورتجلسه اخذ رأی نیز، درج و در پایان، ضمیمه صورتجلسه مینمایند.
ب- در صورتی که تعداد برگهای رأی داخل صندوق مساوی یا کمتر از تعداد تعرفهها باشد، فقط مراتب در صورتجلسه درج میشود و اقدام دیگری صورت نمیگیرد.
۳- پس از اینکه شمارش آرا به ترتیب مذکور در فوق انجام شد، قرائت آرا، شروع و مواد (۹) و (۱۰) قانون و تبصرههای ذیل آنها با تأیید هیئت نظارت بر همهپرسی یا نماینده آنان اجرا خواهد شد.
ششم- مرحله تنظیم صورتجلسه
پس از خاتمه شمارش و قرائت آرا، بقیه صورتجلسه ثبتنام و اخذ رأی شعبه در پنج نسخه، تکمیل و سپس تعداد آرای «آری» و «نه» در پشت برگ صورتجلسه در فرم مخصوص (فرم نتایج آرا) قید میشود. صورتجلسه پس از تکمیل، به امضای نماینده فرماندار و اعضای شعبه ثبتنام و اخذ رأی و محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت بر همهپرسی میرسد و بلافاصله کلیه اوراق و مدارک مربوط به همهپرسی و یک نسخه صورتجلسه مذکور را داخل صندوق رأی قرار داده و پس از انجام لاکومهرِ مجدد صندوق (صندوقها) اعضای شعبه ثبتنام و اخذ رأی به اتفاق نماینده فرماندار در معیت مأمورین انتظامی، صندوق (صندوقهای) رأی را به همراه دو نسخه از صورتجلسه شعبه اخذ رأی و سایر مدارک رسماً تحویل هیئت اجرایی میدهند. ضمناً ناظر و رئیس شعبه ثبتنام و اخذ رأی هرکدام یک نسخه از صورتجلسه مذکور را دریافت مینمایند. اگر در روز اخذ رأی در مورد همهپرسی اشکالاتی پدید آید، مراتب در قسمت انتهای صورتجلسه درج گردیده و به امضای اعضای شعبه و نماینده فرماندار و محافظان صندوق و نماینده هیئت نظارت میرسد.
ماده ۳۲- هرگاه بعضی از شعب ثبتنام و اخذ رأی به علل مختلف از عهده قرائت آرا و تکمیل صورتجلسه برنیایند، هیئتهای اجرایی مستقیماً نسبت به شمارش و قرائت آرا و تکمیل صورتجلسه شعبه مذکور اقدام خواهند نمود.
ماده ۳۳- هیئتهای اجرایی بخشها بلافاصله پس از دریافت صندوقهای آرا و مدارک و صورتجلسات شعبه ثبتنام و اخذ رأی همهپرسی، نسبت به تنظیم صورتجلسه جمع آرای شعب مربوطه در حضور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان در ۵ نسخه اقدام نموده و مدارک و لوازم و صندوقها را به همراه دو نسخه از صورتجلسه تنظیمی برای اعلام و ارسال به مرکز شهرستان، تحویل بخشدار میدهند.
ماده ۳۴- بخشداران سراسر کشور موظفاند در اسرع وقت کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای اخذ رأی به انضمام صورتجلسه اخذ رأی هیئت اجرایی بخش را جهت تحویل به هیئت اجرایی مرکز شهرستان، به فرمانداری متبوع ارسال نمایند.
ماده ۳۵- فرمانداران پس از وصول نتایج اخذ رأی بخشهای تابعه مکلفاند در اسرع وقت نتیجه کلی همهپرسی شهرستان را تنظیم و به ستاد انتخابات کشور بهوسیله تلفنگرام و تلگراف گزارش نمایند.
ماده ۳۶- وزارت کشور پس از وصول نتایج شمارش آرای همهپرسی در داخل و خارج از کشور، نتیجه کلی همهپرسی را از طریق رسانههای گروهی به اطلاع مردم خواهد رساند.
ماده ۳۷- مسئولیت نگهداری و حفاظت مدارک همهپرسی و صندوقهای اخذ رأی تا تحویل هیئت اجرایی شهرستان به عهده بخشدار است.
ماده ۳۸- فرمانداران پس از دریافت صورتجلسات قرائت آرای بخشهای تابعه، کلیه مدارک و لوازم و صندوقهای مربوطه را در اسرع وقت به هیئت اجرایی مرکز شهرستان تحویل نموده و هیئت اجرایی مرکز شهرستان با حضور هیئت نظارت نسبت به تنظیم صورتجلسه نتیجه همهپرسی شهرستان سریعاً اقدام مینمایند.
ماده ۳۹- فرمانداران پس از دریافت صورتجلسه نتیجه همهپرسی از هیئت اجرایی شهرستان و کسب نظریه ستاد انتخابات کشور مبنی بر انتشار آگهی نتیجه همهپرسی، ضمن رعایت] ماده (۲۸) قانون، ابتدا نسبت به انتشار آگهی نتیجه همهپرسی در سراسر شهرستان، اقدام و سپس دو نسخه] از صورتجلسه مذکور را به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.
ماده ۴۰- در پایان مهلت مقرر (حداکثر دو روز پس از تاریخ شروع دریافت شکایات) هیئت اجرایی شهرستان با حضور ناظر یا ناظرین شورای نگهبان تشکیل جلسه داده و مراتب وصول یا عدم وصول شکایات همهپرسی را ضمن اظهارنظر در ۵ نسخه، صورتجلسه نموده و به فرماندار تسلیم مینماید.
تبصره- شکایاتی که در جریان همهپرسی به هیئت اجرایی تسلیم میشود، مانع از ادامه کار همهپرسی نبوده و در موعد رسیدگی به شکایات مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
ماده ۴۱- فرماندار بلافاصله ۳ نسخه صورتجلسه رسیدگی به شکایات دریافتی از هیئت اجرایی شهرستان را به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارد.
ماده ۴۲- ستاد انتخابات کشور دو نسخه از صورتجلسات واصله موضوع ماده فوق را به هیئت مرکزی نظارت، جهت بررسی و اعلام نظریه نهایی شورای نگهبان ارسال میدارد.
ماده ۴۳- وزارت کشور پس از دریافت نظریه شورای نگهبان مبنی بر توقف یا ابطال تمام یا قسمتی از همهپرسی، مراتب را به مسئولین اجرایی همهپرسی ابلاغ مینماید.
ماده ۴۴- فرمانداران پس از دریافت نظریه شورای نگهبان از طریق ستاد انتخابات کشور، در اسرع وقت مراتب را در جلسه مشترک هیئت اجرایی و هیئت نظارت شهرستان، مطرح و نسبت به تنظیم صورتجلسه نهایی همهپرسی در ۴ نسخه، اقدام و نتیجه را بلافاصله به ستاد انتخابات کشور مخابره مینمایند.
ماده ۴۵- فرمانداران دو نسخه از صورتجلسه نهایی نتیجه همهپرسی را به ستاد انتخابات کشور و یک نسخه نیز به هیئت نظارت شهرستان ارسال نموده و نسخه چهارم را نیز در بایگانی فرمانداری نگهداری مینمایند. ستاد انتخابات کشور یک نسخه از صورتجلسه مزبور را به هیئت مرکزی نظارت ارسال میدارد.
ماده ۴۶- وزارت کشور پس از وصول نظریه شورای نگهبان مبنی بر خاتمه همهپرسی، دستور امحای تعرفه و اوراق رأی را صادر خواهد نمود.
ماده ۴۷- فرمانداران سراسر کشور پس از وصول دستور وزارت کشور مبنی بر امحای آرا و اوراق همهپرسی با حضور اعضای هیئت اجرایی و حتیالامکان هیئت نظارت نسبت به امحای آرا و اوراق مصرفشده همهپرسی شهرستان به نحو مقتضی، اقدام و مراتب را صورتجلسه نموده و دو نسخه آن را به ستاد انتخابات کشور ارسال میدارند.