( فقه) اول- احصان دو قسم است: احصان مرد و احصان زن
احصان مرد اجتماع سه شرط زیر است الف- مرد آزاد مواقعه مشروع صورت دهد( در هر جهت)
ب- زنی باختیار داشت باشد از طریق عقد دایم یا مالک کنیزی باشد.
ج- زن مزبور همیشه در اختیار مرد فقهاء شرط بلوغ وعقل را هم افزوده اند و درآن خلاف است.
مردی که دارای شرایط بالا باشد محصن ( بر وزن مسلم )نامیده میشود
شرطهای بالا اگر در شخص بالغ جمع شود و صاحب این شرطها زنا کندآن زنا را زنای محصنه نامند
احصان زن عبارت است ازاجتماع سه شرط زیر در زن
الف- در ازدواج دایم مردی باشدیا مملوک او باشد
ب- همیشه دسترسی بمرد مذکور بالا داشته باشد.
ج- زن اگر آزاد باشد مواقعه مشروع قبلا صورت داده باشد
چنیئ زنی را محصنه نامند و زنای اورا دراین شرایط پس ازبلوغ، زنای محصنه گویند. احصان ازکیفیات مشدده قا نو نی است.
احصان مذکور بالا در مورد زنا بکار میر ود ودرقا نون کیفر ا یر ان دیده نمیشود و بجای زنای محصنه عنوان “روابط نا مشروع زن شوهردار و مرد زن دار” بکاررفته است( ما ده ۲۱۲ قا نون مجازات عمومی ).
دوم- در مورد جرم قذف، احصان از اجتماع عقل و بلوغ و حریت و اسلام و عفت دریک فردحاصل میشود احصان به این معنی از اصطلاحات فقهاء است و در نصوص شرعی دیده نشده است