شماره نظریه : ۷/۹۹/۳۴۸
شماره پرونده : ۹۹-۱۳۹-۳۴۸ح
تاریخ نظریه : ۱۳۹۹/۰۴/۲۵
از آن جا که مطابق ماده ۵ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، سازمان بورس و اوراق بهادار یک موسسه عمومی غیر دولتی است و بر اساس مواد ۳۶ و ۳۷ قانون مذکور هیات داوری متشکل از سه عضو قاضی با تجربه منتخب توسط رئیس قوه قضاییه و دو عضو دیگر با پیشنهاد سازمان و تایید شورای عالی بورس به اختلافات بین کارگزاران و … رسیدگی و رای صادر مینماید بر اساس تبصره ۵ ماده ۳۷ قانون مذکور رای صادره قطعی و لازم الاجرا در ادارات ثبت و دوایر اجرا میباشد چنانچه رای صادره از سوی هیات محترم داوری بورس منتهی به صدور اجراییه و ممهور به مهر اجرا گردد و عملیات اجرایی بر اساس مواد ۳۴ اصلاحی و ۹۲ و ۹۳ قانون ثبت و مواد ۲ و ۵ آییننامه اجرا شروع گردد آیا هیات داوری که مرجع اداری تلقی میگردد، مجاز به صدور دستور توقف موقت عملیات اجرایی نسبت به رای خود که اجراییه در ثبت صادر شده و عملیات اجرایی شروع گردیده میباشد و آیا ثبت مکلف به اجرای دستور موقت مذکور از سوی هیات داوری مزبور میباشد؟ با عنایت به اینکه عملیات اجرایی جزء با دستور مقام قضایی و مقررات مقرر در مواد ۱۴۳ و ۱۹۳ آییننامه اجرا مقدور نمیباشد مستدعی نظریه حقوقی آن مرجع محترم در خصوص مورد را جهت استفاده به این معاونت اعلام فرمایند.
هیأت داوری موضوع ماده ۳۷ قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران یک مرجع تخصصی است و در حدود اختیارات پیشبینی شده توسط قانون اختیار رسیدگی و صدور رأی دارد و چون اجازه رسیدگی و صدور دستور موقت مبنی بر توقیف عملیات اجرایی به هیأت داوری مذکور داده نشده است، هیأت مذکور نمیتواند دستور توقیف عملیات اجرایی را صادر کند و چنین رأیی برای ادارات اجرای ثبت لازمالاجرا نخواهد بود.